Gå til innhold

mistet lyden i anlegget i bilen :-(

Ranger emnet


zafira

Anbefalte innlegg

mens jeg hørte på radioen så faidet lyden, fikk ikke lyden "opp" igjen etterpå. virket neste gang jeg startet bilen. men etter det har det ikke vært lyd. men har tatt ut anlegget og koblet det rett på batteriet og en løs høytaler,da virket det som normalt. satt det inn og det virket i 1 minut.så ble det stille igjen. prøvde så å koble til en løs høytaler og der var det lyd ? dette er en opel zafira men en delco 500. orginal opel spiller. noen som kan komme med noen tips til meg, er litt rådvill nå. må være noe som kutter lyden mellom spiller og høytaler.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp det er det som skjer, en liten jævel som kødder med meg :)

lyder feider ned ja, og så er den borte. men virker når jeg prøver med løs høytaler men gjennom spiller. spedometeret virker som normalt.har fjernkontrol på ratet ja. har nå snart demontert halve dashbordet for å prøve å finne en løs kontakt eller lignende. uten hel.

Endret av zafira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kontakten som sitter i spilleren er denne:

cdr500_pin1.jpg

Den SCV-ledningen (SpeedControlledVolume) kommer fra speedometeret og ber spilleren senke eller øke volumet avhengig av farten. Koble den vekk på en for deg enkel måte og prøv bilen som vanlig.

 

Hjelper ikke dette, sett SCV tilbake og ta vekk SWC (SteeringWheelControl) isteden, mulig spilleren får et feilsignal fra rattet.

 

Hjelper heller ikke dette, er nok spilleren på god vei inn i sin egen lille trygge verden, og en plass på sykehjemshylla kan vurderes, med mindre du er god med loddebolten. Volumkontrollen på den er et kjent problem, og du bør kanskje være tilfreds med at den hittil bare har dempet volumet på egen hånd; en kjapp googling avslører at hos noen øker den uten forvarsel volumet til maks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nå grublet litt på dette og tror ikke dette vil hjelpe. det mest fordi jeg nok ikke har forklart meg riktig. prøver igjen, jeg har tatt ut spilleren og koblet med ledning mellom spiller og + på stikk til spiller også det samme med jorda. så kabel til høytaler mellom spiller og stikk. da får jeg ingen lyd i de intergrerte høytalerne. men om jeg tar løs kabel til høytaler på stikket og setter den rett til en løs høytaler fungerer den som normalt. men det har hendt når jeg har satt inn spilleren i dash så kom lyden i ca 1 min før den feidet ned. dette får meg til å tville på om det syldes et feil signal. håper dette er en bedre forklaring på mitt problem.prøvd å spørre opel, men uten hel. skjønner det ikke sier de.det gjør dessvere ikke jeg heller, guttungen skriker etter sabeltann i bilen nå. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde feilen ligget mellom spiller og originalhøyttalerne, hadde ikke spilleren kunnet få beskjed om å fade volumet ned, men kuttet lyden brått. Typisk ved en kortslutning i en høyttalerkabel, da har spiller-forsterkeren en sikringskrets som kobler inn momentant.Det er ett eller annet som ber spilleren dempe volumet, så feilen ligger før eller i spilleren.

 

Nettopp fordi du kobler til spilleren kun med +/- og ikke SCV/SWC, og den da fungerer med en tilkoblet høyttaler, leder meg til å tro problemet ligger i en av de to ledningene. Statistikken over andre CDR500-eiere henleder til at problemet er volumkontrollen, men det er jeg ikke helt overbevist om ennå, all den tid den tilsynelatende fungerer med basis-tilkoblingen du har prøvd.

 

Har forøvrig en eller annen spiller du kan låne i ferien om panikken brer seg i heimen nu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nå sikker på at problemet ligger i kabel fra stikk på spiller til høytaler. så nå tar jeg og legger ny kabel til alle høytalerne. ser ingen annen løsning nå...........
Da vil jo det si at problemet blir der selvom du bytter spiller. Ville således prøvd en annen spiller først før du går på med kabelstrekking.

 

Og da tror jeg heller det er den volumknott-RotaryEncoderen i spilleren som er gåen, slik det skjer med en hel haug andre CDR500-spillere, jfr. en hel haug med innlegg i en hel haug med Opel/Vauxhall-fora...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor virker lyden som normalt på en separat høytaler men ikke når jeg kobler til bilens høytalerkabel ?

 

da er det vel ikke volumbryteren som er problemet tenker jeg ? for meg virker det som om det er kablinga. men skal prøve igjen imorgen.har lånt en annen spiller som jeg skal prøve.

 

men vil jo gjerne ha en spiller som fungerer sammens med kjørekomputeren, altså bruker samme displayet.

 

sjekket ny orginal spiller og det var jæ....i dyrt,6150 kr skulle de ha for den simple spilleren.må vel være mulig å få tak i noe rimeligere som fungerer?

 

fortsatt takk for at du gidder å veilede meg med dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor virker lyden som normalt på en separat høytaler men ikke når jeg kobler til bilens høytalerkabel ?

hrmf... overså den der igjen ja... :angry:

[halmstrå]Kanskje du ikke prøvde lenge nok med den separate... [/halmstrå] alacocaina

 

Men prøv en annen spiller nå først ja, så får vi ta det derifra...

 

sjekket ny orginal spiller og det var jæ....i dyrt,6150 kr skulle de ha for den simple spilleren.må vel være mulig å få tak i noe rimeligere som fungerer?

Kan vel greie seg med litt over halvparten av det ja, med et interface som lar deg beholde display og rattkontroller... og da blir det i tillegg en vesentlig bedre spiller enn den originale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp jepp. nå er det liv i spilleren igjen :)

 

etter mye feilsøking fant jeg en dårlig kontakt i multikontakt mellom bakdøra og bil....

 

åpnet den og renset og smurte den så var det plutselig bra igjen.

 

er vel egentlig litt rart hvis det var hele feilen ?

var nå klar for å kjøpe ny spiller, men venter å ser an litt nå:

takk igjen for hjelpa transmedia.

jobber du med rep av sånt noe eller selger du ? og event hvor ?

greit å vite hvor man skal henvende seg i tilfelle :-)

 

god helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sett en .no bak nicket, så har du meg. Har et kontorlagersalgmonteringsverksted i Fredrikstad nuh, og reparerer alltids enkelte ting innen det meste av audio/video også.

 

etter mye feilsøking fant jeg en dårlig kontakt i multikontakt mellom bakdøra og bil....

åpnet den og renset og smurte den så var det plutselig bra igjen.

er vel egentlig litt rart hvis det var hele feilen ?

Ja, hadde dette vært en gammel Alfa hadde jeg vel ikke blunket engang, men ser ikke helt hva dette kunne ha vært nå, annet enn at spilleren kan ha reagert anderledes på en kortsluttet høyttalerkabel, evt et overslag fra nærliggende strømkabel, enn jeg nevnte tidligere over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår