Gå til innhold

Info: Prøvekjennemerke på Nissan Skyline

Ranger emnet


Sewfox

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Trafikkstasjonene oppe i Nord-Norge nekter nå å gi ut prøvekjennemerke på importert Nissan Skyline fra Japan.

 

En bekjent av meg ble nektet prøvekjennemerke på to trafikkstasjoner, og ble senere avskiltet i teknisk kontroll da han hadde påsatt årsprøvekjennemerker på bilen i stedet.

 

Ringte veidirektoratet for å spørre de ut om dette, men de ville ikke uttale seg. Ringte region nord for vegvesenet, og de bekreftet at det var bestemt at bil av denne type ikke kunne få utstedt prøvekjennemerke. De kunne ikke henvise til lov eller hjemmel.

 

Jf. forskrift om bruk av kjøretøy §2-1 er Nissan Skyline et registreringspliktig kjøretøy. I følge §2-7 i samme forskrift jf. vegtrafikklovens § 16 kan derfor denne bilen få utstedt prøvekjennemerke enkelt og greit.

 

Jeg finner ingen hjemmel i lovverket som tilsier at trafikkstasjonene kan "boikotte" enkelte biltyper for å få utstedt prøvekjennemerker.

 

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Trafikkstasjonene oppe i Nord-Norge nekter nå å gi ut prøvekjennemerke på importert Nissan Skyline fra Japan.

 

En bekjent av meg ble nektet prøvekjennemerke på to trafikkstasjoner, og ble senere avskiltet i teknisk kontroll da han hadde påsatt årsprøvekjennemerker på bilen i stedet.

 

Ringte veidirektoratet for å spørre de ut om dette, men de ville ikke uttale seg. Ringte region nord for vegvesenet, og de bekreftet at det var bestemt at bil av denne type ikke kunne få utstedt prøvekjennemerke. De kunne ikke henvise til lov eller hjemmel.

 

Jf. forskrift om bruk av kjøretøy §2-1 er Nissan Skyline et registreringspliktig kjøretøy. I følge §2-7 i samme forskrift jf. vegtrafikklovens § 16 kan derfor denne bilen få utstedt prøvekjennemerke enkelt og greit.

 

Jeg finner ingen hjemmel i lovverket som tilsier at trafikkstasjonene kan "boikotte" enkelte biltyper for å få utstedt prøvekjennemerker.

 

 

Noen tips?

 

Jeg siterer kjøreskolelæreren min:

 

Hvis du bli tatt for noe, be om å få vite hvilken pargraf de hjemler lovbruddet i. Har de ingen paragraf å hjemle det i, har de ingen sak. Ferdig med det.

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette var rett og slett det verste jeg har hørt..

 

stakkars eier av denne bilen!

 

svv har jo fått kjepp i stussen i alle år, mobbeofra samler seg der og begynner med den latterlige ideologien.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stadig flere opplever nok å bli nektet prøvelapper på f.eks Skyline og lignende biler. Årsaken er at mange baserer bruken av disse bilene på kjøring med prøvelapper, fordi det ikke lar seg gjøre å få bilen typegodkjent og registrert, og mange har ikke engang til hensikt å registrere den bruktimporterte japseraketten sin. Derfor er leie av prøvelapper blitt strengere.

Og synd er det når enkelte trafikkstasjon-funksjonærer drar alle ombygde/ikke typegodkjente biler over en kam uten å sjekke nærmere, fordi det ikke finnes klare regler for et slikt avslag.

Ble nemlig nektet prøvelapper på den ombygde Granada`n min nettopp fordi den er ombygd. "Det er da ingen Nissan Skyline jeg skal ha prøvelapper til, men en godkjent ombygd bil som tidligere har vært registrert" sa jeg. Noe jeg faktisk måtte legge fram skriftlig dokumentasjon på, før ugla bak skranken motvillig utstedte prøvelappene.

 

Synd at andres spekulative holdning skal gå ut over de som er avhengig av å få prøvelapper til et nødvendig formål. Men det er jo like mye idiot-praktisering av et mangelfullt regelverk som gjør at slikt kan skje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stadig flere opplever nok å bli nektet prøvelapper på f.eks Skyline og lignende biler. Årsaken er at mange baserer bruken av disse bilene på kjøring med prøvelapper, fordi det ikke lar seg gjøre å få bilen typegodkjent og registrert, og mange har ikke engang til hensikt å registrere den bruktimporterte japseraketten sin. Derfor er leie av prøvelapper blitt strengere.

Og synd er det når enkelte trafikkstasjon-funksjonærer drar alle ombygde/ikke typegodkjente biler over en kam uten å sjekke nærmere, fordi det ikke finnes klare regler for et slikt avslag.

Ble nemlig nektet prøvelapper på den ombygde Granada`n min nettopp fordi den er ombygd. "Det er da ingen Nissan Skyline jeg skal ha prøvelapper til, men en godkjent ombygd bil som tidligere har vært registrert" sa jeg. Noe jeg faktisk måtte legge fram skriftlig dokumentasjon på, før ugla bak skranken motvillig utstedte prøvelappene.

 

Synd at andres spekulative holdning skal gå ut over de som er avhengig av å få prøvelapper til et nødvendig formål. Men det er jo like mye idiot-praktisering av et mangelfullt regelverk som gjør at slikt kan skje..

 

Og dessverre har det seg sånn at vi som gjerne vil registrere våres Skyline, desverre ikke får lov til dette pga andre paragrafer.

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dessverre har det seg sånn at vi som gjerne vil registrere våres Skyline, desverre ikke får lov til dette pga andre paragrafer.

 

Ja, så klart. Det finnes de som er seriøse også, og at regelverket er for strengt er det vel liten tvil om. Og dessverre fungerer regelverket slik at andre irriterer seg over utnyttelsen av leie av prøveskilter på biler som ikke lar seg typegodkjenne på grunn av en mengde tullete paragrafer...

 

Yngste bror min har forresten den ulykkelige eier av en Toyota GT4 RC. Importert av Japan auto, der de ga et inntrykk av at bilen var forholdsvis grei å få regget. Men den gang ei viste det seg. Tvert i mot vanskelig nok å få leid prøveskilter. Bilen er for øvrig til salgs for 35000,- grunnet oppgitthet...

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo typisk det.

Far min får per dags dato ikke registrert en bilberginsbil, en ombygd Ford Ranger med brille, pga regelforandringer 2 dager etter han egentlig skulle ha registrert den. Men dette ble utsatt PGA en nesten nær døden ulykke på arbeidsplassen. Menst vi er inne på dette med trangsynte og idiotiske regler.

 

Uansett, skulle sende en mail til vegvesenet om noe annet, så i samme slengen tok jeg på måfå og la til generelle spørsmål om prøveskilt til veibruk, banebruk og om det lot seg å registrere bilen min per dags dato.

 

Når det gjelder dine spørsmål vedrørende Nissan Skyline, 1991 mod så kommer jeg tilbake med et litt mer utfyllende svar.

 

Et godt tegn at jeg ikke ble forklart, på den samme impulsive mølja som vanlig, at dette var uaktuelt.

Endret av Hansien

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta noe som skjedde under sommertreff her i mo i rana.

 

Biltilsynet skreiv ut prøveskilt i hyt og pine tel skyline,supra og div japsebila. Folk hva på tur oppover fra mo i rana tel storforsheia og blei stoppa på røssvoll av biltilsynet som tok teknisk kontroll og tok da prøveskiltan fra dem som de nettop hadde fått utskrevet.

 

De fikk da beskjed av biltilsynet At det hva ikke lov med skyline,supra osv som ikke hva godkjent for det europeiske markede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rart man blir forbanna!? :fuckme2:

 

Dersom de ikke ønsker å gi ut prøveskilter pga misbruk, så gi dem i det hele tatt en mulighet til å få bilen registrert da! Helt sinnsykt at man kan nekte BÅDE normal registrering og prøveskilt-registrering!

Go your own way!

87 Pontiac Firebird Trans Am

91 Chrysler Saratoga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Trafikkstasjonene oppe i Nord-Norge nekter nå å gi ut prøvekjennemerke på importert Nissan Skyline fra Japan.

 

En bekjent av meg ble nektet prøvekjennemerke på to trafikkstasjoner, og ble senere avskiltet i teknisk kontroll da han hadde påsatt årsprøvekjennemerker på bilen i stedet.

 

 

 

Noen tips?

 

haha, til pass åt han. Dere kan ikke tro at dere eier veien pga dere har skyline å bare ta dere til rette.

Hvorfor skulle han liksom bare gi gass på årsprøvekjennemerke når han var blitt nektet prøvekjennemerke? Tror du at det er andre regler for årsprøvekjennemerke? Det er liksom ikke den gylne vei til E6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår