Gå til innhold

Skader på bunndel når toppen havarerer?

Ranger emnet


btl

Anbefalte innlegg

Hei

 

Motoren dette gjelder er en VM diesel med 4 seperate topper som sitter i bl.a Ford Scorpio, Chrysler Voyager, Jeep Cherokee, Lancia, Range Rover, osv..

Bilen min var tom for vann (lekkasje i radiator) også ble den stjålet. Tyvene kjørte den til det sa stopp ca 30km

-Sensorene til vanntempgiverne hadde smeltet av toppen

-Alle topplokksboltene løsnet, kunne skrus ut med fingerne

-Alle dysene løsnet

-bolter til noen vippearmer ble revet ut av gjengene og resten var løse.

 

Jeg har tatt av toppene og det er små sprekker mellom ventilene på hver topp. Hvor mye gjør dette?

 

Jeg kan ikke se noen synlige skader på stempler eller stempelvegger.

 

Olja lukter veldig brent.

 

Alikevel tror jeg det kan være håp.

 

Jeg lurer derfor på om det er vanlig med skader på bunndelen ved slike typer havarier? Jeg har ikke lyst til å plukke denne ut da det er MYE jobb.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende at veiva har overlevd, den er jo ikke vannkjølt.

 

Jeg synes det høres rart ut at du har revet gjengene på vippearmene, hva kan ha forårsaket dette? Det kan jo enten være at ventilene har satt seg i styringen eller at kammen ikke går rundt mer... Jeg gjetter på at ventilene har satt seg.

 

Jeg har et sett topper fra en Voyager som hadde registerhavari og som jeg har satt inn helicoil til vippearmene, men en av helicoilene er satt inn skjevt og en knekt bolt + en knekt extraktor sitter i toppen... Så det kreves seriøst arbeid på ihvertfall en av toppene for å kunne bruke dem. Disse kan FÅ av meg hvis du vil ha dem (du må selvsagt betale frakt). Jeg ville satset på topper som ikke har vært så varme ihvertfall, mitt forslag er at du skaffer noen topper fra en hugger eller FINN som ikke trenger arbeid.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte føst helicoil på de ødelagte gjengene til vippearmsboltene og prøvde å starte motoren. Motoren gikk fint rundt, men var veldig tungstartet og når det først startet var det akuratt som at det gikk på en-to sylinder. Sur røyk veltet ut av motorrommet og eksos. Hadde topplokksboltene vært stramme, tror jeg at motoren hadde gått mye bedre.

 

Det betyr vel iallefall at ventilene ikke sitter fast nå. Spørsmålet er da om de satt seg fast når det var varmt?

 

Jeg har ikke veldig lyst til å ta ut bunndelen og å ta av bunnpanna med motoren i bilen har jeg heller ikke lyst til.

 

Kan det være noen fare for at bolter eller muttere i bunndelen kan ha løsnet? Jeg tror ikke dette er så sannsynlig, for jeg tror det er toppen som har blitt veldigvarm. Det er vel ikke så mye vannkanaler i blokka? Bunnpannen er av aluminium med mye riller og ser ut til å kjøle olja. Itillegg er det oljekjøler.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du sprekker i toppene så skifter du dem.

 

Det er ikke så lett å få tak i topper til denne motoren og de koster også endel penger. Hvor mye gjør bitte små sprekker? Jeg kan ta bilder av dem kanskje imorgen kveld.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bittesmå sprekker der du forklarer går gjerne mellom forbrenningsrom og kjølekanaler, og de vil endre seg med temperatur. Er de ikke kommet så langt, så vil de vokse.

 

Topper til disse finnes det vel rundt omkring, finnes jo i en drøss av biler, og ikke minst båter, båtmotorene holder bedre også.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett litt mer nøye på sprekkene, ser det nesten ut som det skal være slik? Hva tror dere?

 

IMG_6240.jpg

 

IMG_6241.jpg

 

IMG_6242.jpg

 

IMG_6243.jpg

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår