Gå til innhold

Solgt bil - kjøper krever pengene tilbake

Ranger emnet


Clonen

Anbefalte innlegg

Hei. solgte nyelig en bil, og kjøper har kontaktet meg og krever kjøpet hevet, ettersom han klarte å herpe toppakningen iløpet av en dag. Den røk ikke i mitt eie, men likefullt vil han ha pengene tilbake.

 

Jeg traff aldri fyren som kjøpte bilen da jeg skulle reise vekk, så kjøpet ble gjort under oppsyn av et familiemedlem. Jeg hadde alt fyllt ut min del. I kontrakten krysset jeg av for at bilen er besiktiget av kjøper, og at bilen selges i den stand den er.

 

Han begrunner ønsket omheving av kjøpet med at jeg var så positiv i omtale om bilen i annonse, og han mente dette altså teller som en garanti for bilen. Jeg har aldri garantert for bilens stand, kun sagt at så lenge den har vært i mitt eie har den fungert bra.

 

Jeg kontaktet en NAF-advokat for å sjekke mine rettigheter, og da fikk jeg beskjed om at jeg ike hadde noe å bekymre meg for. Men fikk i dag brev fra advokaten til kjøper som mener at min annonse antyder at bilen er i pefekt stand. Dette skjønner jeg ikke noe av med tanke på at bilen er 91modell og gått nesten 330 tusen. Dette i seg selv er jo et klart tegn på at bilen ikke er perfekt. Solgte den for 13 000 noe jeg mener er en grei sum for en bil som går.

 

Synes det er synd at bilen skulle svikte han kun etter 4 mil, men hvem kan vel noen gang forutse når toppakningen skal takke for seg?

 

noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik, biler under 20k er så og si for repobjekt/delebiler å regne, og så lenge ingen kan påvise at du har vært vidende om at topppakning har vært dårlig, kan de bare sende så mange brev som de vil.

Om du vil, så sende ett brev til kjøper/advokat, der du ber vedkommende ta kontakt med forbrukerombudet for å ordne dette denne veien.

 

Har du link til evt. gjenværende annonse?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde sagt han kan dra til H******.... en bil til 13k som har gått over 300k...er han helt idiot... i det heletatt og ta seg bryet med advokat for ei gammal råtten kjerre for 13k sier litt... ikke noe og bry seg om dette...

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare slappe helt av for de kommer ingen vei med denne saken. Mange advokater vil bare tjene penger og tar på seg alslags saker uansett hva det skulle være. Du har alt på det tørre og trenger ikke å bekymre deg. Han må jo være dum som tror at en nesten 20 år gammel bil med over 300K på telleren vil være problemfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil han på død og liv heve kjøpet, så skal bilen leveres tilbake i samme stand som da han hentet den også, altså med hel toppakning.

 

Ja var det jeg sa også. Sa at han kunne gjerne levere bilen, for jeg har mange andre interesserte i den,men da skal den leveres hos med i den stand jeg solgte han den.

 

tror for øvrig at advokaten er en kjenning av familien. men jeg tror det brevet de sendte var for å prøve å skremme meg til å heve kjøpet uten videre diskutering. men det skjer bare ikke. Jeg er med helt til retten om de føler det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i lit samme setting som deg. Annonsen blir benyttet mot meg. Uansett litt merkelig at du får brev fra advokat. Kjøperen risikerer å tape, kanskje du bør sjekke om det ikke er en kompis av kjøperen som prøver å leke jurist.

 

Normalt skal en sak går gjennom Forbrukerrådet. De skal ikke ta side, men som du skjønner av navnet FORBRUKERrådet så kan det være de lander på at du har skrevet noe i annonsen - som deretter brukes mot deg. Blir dere ikke enige så skal saken til Forbrukertvistuvalget (om Forbrukerrådet mener det er grunnlag for det). Også der er behandlingen gratis, og FTU har domsmyndighet og avsier dom som du som selger og han som kjøper må ta til følge... Skulle dere likevel være uenig i dommen kan du eller han ta ut stevning, da går saken til tingretten og da kommer advokatsalær på banen.

 

Totalt sett: Har du solgt en 20 år gammel bil, må kjøper forvente at feil kan oppstå. Du er privatperson antar jeg, og da gjelder Lov om kjøp (kjøpsloven), det hviler nemlig et større ansvar på profesjonell selger. Likevel - om saken går til FTU så se ikke vekk fra at du kan bli idømt å betale kjøperen noen kroner i retur. Vurder da heller om det er verdt det - eller om du tar ut stevning mot ham.

 

 

Hei. solgte nyelig en bil, og kjøper har kontaktet meg og krever kjøpet hevet, ettersom han klarte å herpe toppakningen iløpet av en dag. Den røk ikke i mitt eie, men likefullt vil han ha pengene tilbake.

 

Jeg traff aldri fyren som kjøpte bilen da jeg skulle reise vekk, så kjøpet ble gjort under oppsyn av et familiemedlem. Jeg hadde alt fyllt ut min del. I kontrakten krysset jeg av for at bilen er besiktiget av kjøper, og at bilen selges i den stand den er.

 

Han begrunner ønsket omheving av kjøpet med at jeg var så positiv i omtale om bilen i annonse, og han mente dette altså teller som en garanti for bilen. Jeg har aldri garantert for bilens stand, kun sagt at så lenge den har vært i mitt eie har den fungert bra.

 

Jeg kontaktet en NAF-advokat for å sjekke mine rettigheter, og da fikk jeg beskjed om at jeg ike hadde noe å bekymre meg for. Men fikk i dag brev fra advokaten til kjøper som mener at min annonse antyder at bilen er i pefekt stand. Dette skjønner jeg ikke noe av med tanke på at bilen er 91modell og gått nesten 330 tusen. Dette i seg selv er jo et klart tegn på at bilen ikke er perfekt. Solgte den for 13 000 noe jeg mener er en grei sum for en bil som går.

 

Synes det er synd at bilen skulle svikte han kun etter 4 mil, men hvem kan vel noen gang forutse når toppakningen skal takke for seg?

 

noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for veldig nyttig svar. Vel, det jeg selv har kommet fram til er at annonsen for bilen kan være eneste mulighet for denne kjøperen å heve kjøpet. Men jeg får ikke avgjort det noe spesifikt fordi jeg ikke har annonsen lenger, og Finn sier at den blir slettet for godt da jeg sletter annonsen. Så med mindre kjøper har annonsen og finner noe som tyder på at han kan ha rett på noe, kommer han ingen vei. Står jo i hvert fall ingen steder i teksten at bilen er plettfri, og at motoren kommer til å gå i latterlig mange år. Vet at jeg skrev at bilen oppleves som god å kjøre, hvilket jeg mener ikke garanterer for dens videre holdbarhet, kun dens komfort.

 

Ba dessuten kjøper ettertrykkelig om å se over bilen nøye, da jeg synes det er tryggest for begge parter. tror for øvrig ikke at dette skjedde, men likefullt; han skrev under på at bilen var besiktiget før kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om nødvendig lar du han ta dette så langt han gidder, han får ikke gjennomslag for saken sin uansett... at en advokat kan få seg til å tro at en så gammel bil som har gått 300k er strøken, er helt utrolig. De prøver seg, folk er frekke. Men når det kommer til stykket er det vanskelig å få en slik sak igjennom.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*En anonse er vel bare et bilde av hvordan bilen er og kan ikke brukes som noen form for garanti så lenge bilen ikke er kjøpt usett.

 

*Bilen er under 20 000,- og regnes da som delebil/repobjekt.

 

*Regner med at det i kontrakten sto at bilen "selges som den er" og at det ikke står at du stiller noen form for garanti.

 

*Bilen er besiktiget og prøvekjørt.

 

*Du solgte bilen i god tro og uten viten om at den holdt på å ryke.

 

 

Nå er jeg ingen jurist, men om det du sier er fakta trur jeg nok du har en såppas trygg sak at jeg kunne satt noen riksdaler på det.

At en advokat tar en sak betyr ikke at han trur det er en god sak så ikke la deg skremme av det.

Og om gjerrigknarken kan svi av flere tusen på en advokat, hva faen gjør han kjørende rundt i en bil til 13 lapper?

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er bare å ta det med ro:) har opplevd det samme.. han sende bra til forbrukeren. å dem skulle se på saken.. MEN saken bli nedlagt.. solgte en bil til 12.000kr... for å si det San forbuker/tilsyne eller hva folk mener.. dem bryr seng den drit om bilen som er verdi under 20000kr jeg også godt på en smell til.. fikke ikke den drit i gjeng når jeg kjøpe en bil til 16000kr som var eu-godkjent.. som tydelig vis den ikke var pluss masse feil som kosta 20000 for å fikse.. det var noe drit .. men solgte deler av den å brukte den som dele bil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår