Gå til innhold

1K grunning, godt nok?

Ranger emnet


Beinet1

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal til å få lakkert Skodaen min. Planen er å gjøre alt forarbeidet selv for så å få en lakkerer til å legge på lakken. Det blir jo alltids litt sparkling+++ før lakkering og planen er å legge på en 1k primerfyller grunning på sprayboks oppå alle områdene som er sparklet før jeg vårsliper hele bilen. Lakkereren sier til meg at jeg må holde meg unna alt som finnes på sprayboks da det vil koke når han legger på lakken. Jeg har kjøpt grunningen fra en leverandør som leverer proffesjonell kvalitet og mener dette burde være godt nok. Er tokomponent grunning så mye bedre? Hva bør jeg bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selvsagt riktig som lakker`n sier. 1k grunning på boks før sprøytelakkering med 2K lakk er et sjansespill. Har man flaks går det bra, men det vil ikke en seriøs lakkerer ta sjansen på. Men hvis du har sikker info om produktet du bruker ikke reagerer med 2K lakk, så tar du med deg tomboksene du har brukt til lakkverkstedet. Så vil lakker`n vurdere om han må isolere grunninga di med epoxy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-komponent kan reagere med 2-komponent, det er ikke sikkert den gjør det, men gjør den det så vil iallefall ingen ha skylda, kun deg selv.

Bare å prøve, ingen garanti, om noen i butikken sier det går, og det koker etterpå, så stiller ikke fyren i butikken opp å fikser det, så vær 110 % sikker på at det funker før du prøver.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-komponent kan reagere med 2-komponent, det er ikke sikkert den gjør det, men gjør den det så vil iallefall ingen ha skylda, kun deg selv.

Bare å prøve, ingen garanti, om noen i butikken sier det går, og det koker etterpå, så stiller ikke fyren i butikken opp å fikser det, så vær 110 % sikker på at det funker før du prøver.

 

Godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannbasert lakk kan jo faktisk drikkes, så egentlig litt rart at 1K grunning ikke tåler slik 2K lakk.

 

Ting kan ikke drikkes bare fordi det er vann i det. Hvor i alle dager har du fått det fra? Ikke en gang Jotun Sens kan drikkes selv om det er vannbasert og anbefalt av Norges Astma- og Allergiforbund.

 

Forøvrig er det nok heller 2K-produktene som reagerer med 1K-produktene, ikke omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står i gatebil magazine at vannbasert lakk visstnok kan drikkes. Men det var selvsagt ikke noe de anbefalte. Leste det i en føljetong som heter "Lakkerings-skolen".

 

Det stemmer nok ikke helt nei, er ingen billakk som er vannbasert, men derimot er den vannfortynnbar, og vannfortynnbar billakk innheholder en viss prosent med organiske løsemidler.

Men såklart, er ingen som kan nekte deg å drikke den, men det er nok temmelig uheldigt å gjøre det, sånn helsemessigt

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står i gatebil magazine at vannbasert lakk visstnok kan drikkes. Men det var selvsagt ikke noe de anbefalte. Leste det i en føljetong som heter "Lakkerings-skolen".

 

Mange 1K grunninger tåler ikke tynner, så det er vel litt relativt hva som reagerer med hva..

 

 

Å ta info fra gatebil magazine er vel ca like lurt som å sjekke bibeln for å få info om evolusjon... :D

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok ikke helt nei, er ingen billakk som er vannbasert, men derimot er den vannfortynnbar, og vannfortynnbar billakk innheholder en viss prosent med organiske løsemidler.

Men såklart, er ingen som kan nekte deg å drikke den, men det er nok temmelig uheldigt å gjøre det, sånn helsemessigt

 

Tar heller et glass med Nyco ja.. Har heldigvis ingen praktisk erfaring med vassbasert lakk. Virker som noe skralle greier... hehe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis ingen praktisk erfaring med vassbasert lakk. Virker som noe skralle greier... hehe....

 

Det er desverre den vanlige oppfatningen blandt folk som ikke har peiling på lakk, der finnes noen lakkmerker der vannfortynnbar base er sterkere enn konvensjonell base, og også ganske mye raskere i tørkingen

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok bare jeg som ikke har peiling på lakk.. så hvilket merke anbefaler du?

 

Bl.a. Glasso og Spies Hecker har meget bra produkter, Glasso, og også RM er nokså unik pga enormt mange muligheter å bruke den på.

 

Men til trådstarter, du bør nok helst gjøre som lakkereren vil, for bruker du noe han ikke vil at du skal bruke, så er det ikke sikkert at han vil ta jobben lengre, og skulle det skje noe reaksjon, så vil ikke lakkereren ta noe ansvar, og det vil heller ikke dei som solgte spraygrunningen, det beste er å holde seg til et merke gjennom hele lakkoppyggningen, så slipper en risikoen med at noe kan skje.

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår