Gå til innhold

500wrms forsterker og 2x500wrms subber?

Ranger emnet


retreat

Anbefalte innlegg

Fikk kjøpt meg 2 subber og 1 forsterker for en billig penge. Har noen spørmål angående oppkobling og diverse.

 

2 stk. 12" subwoofer, 2x4ohms spoler, 500W RMS

1 stk. forsterker 500W RMS, 1ohm: ikke oppgitt, 2ohm: 500W RMS, 4 ohm: 300W RMS

 

1. Med 2x4ohms spoler er det vel bare 1ohm og 4ohm som er løsningene inn på forsterker, og siden 1ohm ikke er oppgitt på forsterker regner jeg med at den ikke er stabil i 1 ohm, og må koble i 4ohm?

 

2. Er det mulig for forsterkeren å kjøre disse subbene i 4ohms kobling?

 

3. Jeg skjønner at jeg isåfall ikke får utnyttet subbene, men tror dere at lyden/bassen kan bli respektabel likevel?

 

4. Hvilken kasse er best for dette oppsettet, også med tanke på at jeg hører mest dance musikk?

 

5. Siste utvei kan jo forsåvidt være å bruke bare en subb på forsterkeren. Koblingen vil da være 2ohm og forsterkeren kan levere 500W RMS, mens subben takler 500W RMS. MEN, vil dette gi bedre lyd/bass enn om jeg kobler på begge subbene i 4ohms kobling på forsterkeren?

 

Synes dette er veldig vanskelig å forstå, mange sier at jeg må bare prøve å se. Synes det blir så dumt å bygge kasse, for så å finne ut at det ikke går og bygge en ny kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Med 2x4ohms spoler er det vel bare 1ohm og 4ohm som er løsningene inn på forsterker, og siden 1ohm ikke er oppgitt på forsterker regner jeg med at den ikke er stabil i 1 ohm, og må koble i 4ohm?
Ja.
2. Er det mulig for forsterkeren å kjøre disse subbene i 4ohms kobling?
Fåglarne veit. Utifra hva du har oppgitt; Ja. Er det en to-kanals eller en-kanals (monoblokk) du snakker om? Uansett; hva er navn/nummer på forsterkeren forresten?
3. Jeg skjønner at jeg isåfall ikke får utnyttet subbene, men tror dere at lyden/bassen kan bli respektabel likevel?

Kjenner ikke til dine seksuelle preferanser, men vil nok på generelt grunnlag fraråde utnytting av både sub's og mennesker. Det er ellers en altfor fastgrodd myte at høyttalere MÅ ha en forsterker med like mange watt som høyttaleren er oppgitt til, eller at en forsterker MÅ belastes med lavest mulig ohm for "å drive høyttalerne maximalt" eller hva nå pub-gjengen gnåler om i det daglige. Forenklet sagt kan enhver forsterker drive enhver høyttaler sålenge ohm-tilpasningen er på plass og volumkontrollen ikke styres av en som er døv.
4. Hvilken kasse er best for dette oppsettet, også med tanke på at jeg hører mest dance musikk?

Fåglarna veit nok dette også, vi andre må ha mer info om høyttalerne; høyttaler-watt forteller nemlig INGENTING om hva en høyttaler kan eller ikke, eller hvordan lyd det blir, hvor høyt den kan spille eller hva slags kasse den bør/kan stå i.
5. Siste utvei kan jo forsåvidt være å bruke bare en subb på forsterkeren. Koblingen vil da være 2ohm og forsterkeren kan levere 500W RMS, mens subben takler 500W RMS. MEN, vil dette gi bedre lyd/bass enn om jeg kobler på begge subbene i 4ohms kobling på forsterkeren?
Igjen, fåglarna osv... men ikke tenk på dette før du har gitt mer info om hvilke produkter du har skaffet deg her.

;)

 

Synes dette er veldig vanskelig å forstå, mange sier at jeg må bare prøve å se.
Jeg ser at det svaret kan være lite til hjelp for de fleste, men det er egentlig ikke så halvgæærnt heller... det er dine ører som skal høre på dette, og du som skal være fornøyd med resultatet. Dog bør basis'en være nogenlunde på plass før man bygger en kasse ja, så kom som nevnt med mer info om hva du har, så er det lettere å få deg inn på et spor. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår