Gå til innhold

e36 318i 1993 lett tikking

Ranger emnet


toromann

Anbefalte innlegg

Har en lett "tikking" i motoren på min 1993 318i e36.

Det jeg lurer på om noen kanskje har en ide som samsvarer med min?

Jeg tror det enten kan være pga at forrige eier nettopp har skiftet alle tennplugger og at de ikke har fått "trekt" til seg olje? (kompis som nevnte det) høres teit ut for meg.

Eller at det er noe med stemplene?

Eller at det er kamm akselen som er gåen?

 

Motoren i seg selv er helt plettfri.. Ikke noe olje svetting. bruker ikke olje i det heletatt og heller ikke noe vann.

La merke til i går at hvis jeg drar den ut i 2ndre så slutter den å gi rundt 5000+, den bare freser i høyt turtall.

Vel og merke den har K & N Luftfilter og EMM-Sport Motorstyring og EMM-sport dobbel effektpotte.

Kjøpte denne den på fredag, så er ikke så kjent med "gullet" mitt enda.

 

Håper noen kan komme med forslag om hva som er på ferde. Takk.

Endret av toromann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom det "lokale" shell verkstedet der jeg bor i dag å snakka med mekanikeren der. Han så på motoren, sjekka plugger og peiset på med turtall opp mot 6.5k+. Og han mente det var rart at den ikke drog mer etter 5k rpm fordi motoren hørtes helt fin ut uttalte han. Han sendte meg 100meter borti gaten til bilxtra for å be om diagnose, men han fyren der sa at det ikke gikk an å kjøre diagnose på den, men ordna time til sjekk neste tirsdag likevell.

Helte forresten på en liter 10w40 i dag og da forsvant mesteparten av tikkingen. Dog jeg kan da ikke skjønne at det er turtalls-sperre på den? Den går jo til 7k.

 

Noen som har en super-fresh ide om hva som feiler bimmer'n?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omega motorrens, så olje og filterskift, orginalt filter, og noe skikkelig olje, enten mobil1 5W-50 eller det castrol-greiene som anbefales av bmw-folket.

 

Når det gjelder draget, få lest av feilkoder, det kan være en sensor, kanskje LMM som har tatt skade av filteret, hvem vet.

 

Og forresten, han kompisen din burde slutte med dop eller hva han driver med med de ville pluggteoriene sine.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja.. :) Han røyker seg en av og til ja :P thihi.

 

Prøvde med tynn og tykk sokk i dag tidlig. Også sokk+kn filter for å få mindre innsug. Men det resulterte i at den trakk seg før 5k rpm på begge og ingen forskjell med kun tynn sokk. ( eller min 6mnd gamle sønns bleietruse ) eneste sopm var rent :P

Må vel bare avvente til tirsdag for diagnosen.

Takk for svar ^^

Endret av toromann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 2 weeks later...
tja.. :) Han røyker seg en av og til ja :P thihi.

 

Prøvde med tynn og tykk sokk i dag tidlig. Også sokk+kn filter for å få mindre innsug. Men det resulterte i at den trakk seg før 5k rpm på begge og ingen forskjell med kun tynn sokk. ( eller min 6mnd gamle sønns bleietruse ) eneste sopm var rent :P

Må vel bare avvente til tirsdag for diagnosen.

Takk for svar ^^

 

Jeg regner med du er blitt tidlig far?

03 Bmw E46 320 cab[Apr09-] 93 Bmw E36 318I[jul10-]

X:92 Bmw E36 318is sedan[juni07-sept09] X:93 Bmw E36 325 Cab[mar07-aug07]

X 04 VW Golf V FSI Sportline[nov06-apr07] X 85 VW Jetta 1,6L[des09-Aug10]

X:92 Mazda Mx-3[okt04-aug06]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei det er normalt at motoren tikker litt når den er kald. det er hydrauliske ventilløftere på disse motorene. Etter en stund skal de gi seg, men de fleste tikker litt. Det er turtallssperre på de motorene så ingen skal kunne ødelegge motoren med for mye turtall. automaten går opp til 6200 før den girer på kikdown

Med hilsen

Balder1000

Tilhenger av:

http://www.BimmerNorway.net

http://www.BilforumNorge.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår