Gå til innhold

motor trøbbel

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

har ett STORT problem nå.. bilen min fysker som bare F*** når den blir varm.. har byttet coil, tennkabler, plugger og Lambdasonde.. bilen sluttet å fyske etter at jeg byttet Lambdasonde, men nå etter en uke er det like gale igjen. check engine lampen lyser nå hele veien noe dn ikke gjorde før! hva kan være galt? noen snakte noe om at MAP-sensoren kunne være årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er du heldig :) Stratus mellom 95-97 kan hente ut feilkoder ved å gjøre en så kalt "key dance". Det som vil skje da er at Check Engine-lampen vil blinke ut feilkodene den har i minnet. For å gjøre key dancen følg disse stegene.

 

Sett nøkkelen i tenningen (den skal nå være i off-posisjon),

i hurtig rekkefølge sett nøkkelen i: ON-OFF-ON-OFF-ON

 

Når du setter nøkkelen i ON for tredje gang, la den stå der. Check engine vil nå lyse i noen sekunder før den blir svart. Nå må du følge med på Check Engine-lampen. Nå begynner den å blinke kodene som er lagret. Hver kode inneholder aldri mer enn to siffer. Så det høyeste sifferet du kan få er 99. Lampen blinker hurtig for hvert siffer og et liten pause og så neste siffer. F.eks.: blink-blink-pause-blink-blink-blink = 23 og blink-pause-blink-blink-blink-blink = 14 og blink-blink-blink-blink-blink-blink-blink-blink-blink-pause-blink-blink-blink-blink-blink = 95 ;) På slutten vil du få 55, blink-blink-blink-blink-blink-pause-blink-blink-blink-blink-blink, som betyr at testen er slutt.

 

Siden Check Engine lyser betyr det at det ligger feilkoder i minnet, disse kan hjelpe deg å feilsøke videre :) La oss høre hvordan det gikk !

 

De forskjellige feilkodene kan du finne her: http://www.allpar.com/fix/80s-codes.html

 

Ps: ha penn og papir klar! Så tegner du blinkene (f.eks en strek for hvert blink) så finner du rett nr. etter på. Det går ganske fort.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kom opp noen feilkoder.. det var coilen og oksygen sensoren.. men de har jeg nyligt byttet. men jeg tok å koblet av strømmen å ventet i 10-15 minutt, koblet strømmen på igjen å bilen fynket helt fint! er det noe med selve hjernen i bilen da? eller er det ingenting å bry seg om siden bilen fynker fint nå? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du av strømmen når du byttet sensoren og coil? Kan være ECUen, men så lenge du ikke får flere problemer framover kan det være at det hjalp å "restarte" den ;) Så jeg ville ikke brukt mer tid på det med mindre problemene kommer tilbake.

 

Ett annet tips kan forresten være å rense multikontaktene til ECUen, dårlig kontakt/skitt her kan gi feile verdier.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår