Gå til innhold

Nytt anlegg (Honda Civic EK3 1996)

Ranger emnet


retreat

Anbefalte innlegg

Jeg har en Honda Civic EK3 1996, og kunne tenkt meg et annet anlegg enn det orginale anlegget. Hører på det meste av musikk, så er ikke ut etter noe anlegg for en spesiell type musikk. Renere lyd og god bass er et must, foresten. :)

Orginalanlegget eier ikke bass i det heletatt og har heller ikke noe særlig ren diskant.

 

Jeg er litt usikker på hvilken forsterker og hvilke subber jeg kan ha. Har tenkt meg to 12" subber, og sett meg ut to stk. hos http://www.bilradiospes.no. Har også sett meg ut en forsterker og frontsett.

 

Subber:

2 stk. Cerwin Vega! V12.2 (12", 2x2ohms spoler, 200W RMS)

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=8400&katid=860&mid=m436&id=&vn=736

Forsterker:

1 stk. Cerwin Vega! V500.1 (monoforsterker, 1ohm: N/A, 2ohm: 500W RMS, 4ohm: 300W RMS)

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=8396&katid=858&mid=m436&id=&vn=736

 

Frontsett:

1 stk. Cerwin Vega! V65CS (6,5" komp. sett)

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=8405&katid=859&mid=m436&id=&vn=736

 

Vurderte først 2 stk. 12" subber med 2x4ohms spoler, men fant ut at det da ble enten 4ohm eller 1 ohm inn på forsterker.

- Når det står "1ohm: N/A" på forsterker så betyr vel det at den ikke takler 1 ohm?

Så da stod jeg igjen med 4ohms kobling, men jeg vil helst ha mer effekt enn 300W RMS, altså 2ohms kobling: 500W RMS.

Trakk meg sånn halvveis ifra disse subbene og fant de jeg nevnte lengre oppe med 2x2 ohms spoler.

 

Så kommer spørsmålene:

- Kan jeg bruke to av subbene med 2x2ohm spoler på den valgte forsterkeren?

- Kan jeg da koble spolene i serie så impedansen pr. sub blir 4ohm, for så å parallell-koble subbene så det blir 2ohm inn på forsterker? Er det mulig å gjøre det på denne måten?

- Vil denne pakken bli en akseptabel løsning?

 

Kom gjerne med andre forslag om dette ikke går, er åpen for andre løsninger! :)

Endret av henne
trådtittel...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som spiller hadde jeg tenkt meg Pioneer DEH-4200SD.

http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=7692&katid=2&mid=m436&id=&vn=736

 

Har lest et annet sted på forumet at for de fleste frontsett trenger du ikke forsterker. Spillerne fungerer bra nok for seg selv for frontsettene.

 

Kan vurdere å kjøpe Cerwin Vega! Vmax 65 istedenfor frontsettet jeg nevnte tidligere, om du mener det er viktig å legge penger i et godt frontsett.

http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=8406&katid=859&mid=m436&id=&vn=736

 

Basskasse har jeg tenkt å bygge selv (Passe trangt i bagasjerommet).

 

Jeg lurer fortsatt på om det i det hele tatt fungerer med 2 stk. subber med 2x2ohms spoler på subben jeg nevnte..

Vil subbene/forsterker fungere slik jeg nevnte i første post?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel vurdere en 4-kanals da antagelig.

Ligger jo en Cerwin-Vega pakke hos http://www.bilradiospes.no også.

Den har en 4-kanals forsterker, subbene og frontsettet jeg tenkte på. Prisen er 5.595kr, så jeg tenker den kanskje er litt dårlig til den prisen..

http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=8407&katid=861&mid=m436&id=&vn=736

 

Prøver å holde prisen litt nede på anlegget jeg skal kjøpe, vil helst ikke over 10.000kr.

 

Har sett litt på Cerwin-Vega pga. at jeg har hatt det som hjemmekinoanlegg, og det var virkelig verdt penga. Forventer kanskje at deres "Mobile"-serie skal være å stole på den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg får tenke litt mer på saken. Prøve å vurdere litt flere pakker o.l.

 

Men vi sporer litt av her! Noe av det jeg lurte på var om subbene passet med forsterkeren.

 

2 stk. Sub (200 Watt RMS, 2x2ohms spoler)

1 stk. Forsterker (1 ohm: N/A, 2 ohm: 500 Watt RMS, 4 ohm: 300 Watt RMS)

 

Vil subbene og forsterkeren passe ilag? Og isåfall hvordan er det nødt å være koblet?

 

Selv om jeg kanskje forlater denne idéen så kunne det vært fint med et svar så jeg skjønner litt mer hvordan slike anlegg kan settes sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved seriekobling vil du få 4 ohm

Ved parallellkobling vil du få 1ohm

 

Ved seriekobling klarer ikke forsterkeren din å levere nok. Men ved parallellkobling vil den klare å levere 500W rms og den vil klare å drive subbene dine. Men tror det blir for lite effekt. Du har lite å gå på. Man bør ha mer effekt enn akkurat.

Endret av Gooner87
Skrev feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved seriekobling vil du få 4 ohm

Ved parallellkobling vil du få 2ohm

 

Ved seriekobling klarer ikke forsterkeren din å levere nok. Men ved parallellkobling vil den klare å levere 500W rms og den vil klare å drive subbene dine. Men tror det blir for lite effekt. Du har lite å gå på. Man bør ha mer effekt enn akkurat.

 

Skal du svare på kva lasten blir ved serie og parallellkobling bør du svare rett!

 

Her er det snakk om 2 basselementer med 2 spoler kvar på 2 ohm.

Spolene kan serie eller parallellkobles.

Serie blir 4 ohm og parallell blir 1 ohm

 

So kan elementene bli serie og parallellkobla

Da får vi desse alternativene: 0,5 ohm, 2 ohm, 2 ohm og 8 ohm (2 versoner gir 2 ohm)

 

Forsterkeren passer nok fint til dei 2 elementene trådstarter linker til

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du svare på kva lasten blir ved serie og parallellkobling bør du svare rett!

 

Her er det snakk om 2 basselementer med 2 spoler kvar på 2 ohm.

Spolene kan serie eller parallellkobles.

Serie blir 4 ohm og parallell blir 1 ohm

 

So kan elementene bli serie og parallellkobla

Da får vi desse alternativene: 0,5 ohm, 2 ohm, 2 ohm og 8 ohm (2 versoner gir 2 ohm)

 

Forsterkeren passer nok fint til dei 2 elementene trådstarter linker til

 

Sorry Todleif. Det var det en kompis viste meg. Han viste meg dette regnstykket: Rtot= 1/R = 1/R1+1/R2

1/R= (1/2ohm+ 1/2ohm)x-1=1Ohm

 

Det var jeg som skrev feil i min post over. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ligg nå unna dei elendige subbene til cv...dei er en skam...

 

Hvorfor er de eledig?

Spiller ikke rent nok, eller dypt nok?

 

Er ute etter subber som trøkker litt, men det bør fremdeles være en god bass som kan spille dypt.

 

Skal jeg ha noen bedre subber, så må jeg sikkert fort ha en bedre forsterker også, og da blir det fort noen kroner ekstra samtidig. :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er de eledig?

Spiller ikke rent nok, eller dypt nok?

 

Er ute etter subber som trøkker litt, men det bør fremdeles være en god bass som kan spille dypt.

 

Skal jeg ha noen bedre subber, så må jeg sikkert fort ha en bedre forsterker også, og da blir det fort noen kroner ekstra samtidig. :S

 

Har ikke Hørt CV så det skal jeg ikke uttale meg om.

 

Men hvis du har lyst på bedre subber må du sikkert også ha bedre forsterker.

 

Kan jo kjøpe brukt? Eller så kan du for eks sende noen forhandlere en mail om en pakkepris(lønner seg nesten alltid å kjøpe alt samlet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dei lage den styggeste bassen jeg noen gang har hørt... cervin vega hører hjemme en plass og har alltid gjort det...eit DISKOTE..der alle er fulle og ikke legger merke til drittlyden:D

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår