Gå til innhold

Familiebilen er funnet, og hentes onsdag :)

Ranger emnet


JChE

Anbefalte innlegg

Jeg har allerede nå begynt å lete etter den perfekte familiebilen som skal kjøpes til neste år. Skal prøve å ramse opp noen kriterier her, så kan den som har lyst bidra med sine erfaringer. Jeg er ute etter en romslig bil, med høy sikkerhet, og ikke masse dyre tullefeil. Bilen skal være så ny som mulig, blant annet fordi det skal lånes penger til denne. Jeg vil ha stasjonsvogn eller flerbruksbil, med minimum 5 seter. Jeg er mest glad i bensin, men diesel kan funke i visse tilfeller.

 

Utstyr som er viktig:

Masse airbagger

Klimaanlegg

ABS

 

Utstyr som foretrekkes:

Automatgir(men bare hvis det er til å stole på)

Regnsensor

4xel.vindu

El.speil med varme

Isofix

Xenon-lys

 

Biler som er utelukket, av flere årsaker:

-Alt fra Volkswagen

-Alt fra Audi

-Mercedes S210, fordi den er rævstygg og belemret med rust og mangler

-Biler som gjør det elendig i kollisjonstester

-Små stasjonsvogner som ikke burde kalles stasjonsvogner

 

Biler jeg har vurdert:

-BMW 5-serie E39(blir nok for dyr og gammel)

-Peugeot 406(2000-)

-Renault Laguna

-Renault Scenic/Grand Scenic

-Citroen C5

-Ford Focus(for liten kanskje?)

-Ford Mondeo(Usikker, noen roser kvaliteten opp i skyene, andre er av motsatt oppfatning)

-Opel Vectra, rundt 2004-ish modell, den typen ihvertfall. Får mye skryt for plass.

 

De franske bilene er med grunnet komfort, plass og lav pris, sistnevnte pga et kanskje ufortjent dårlig rykte? Jeg bryr meg ikke så mye om merket i grillen, så lenge bilen er praktisk og er god å kjøre. Jeg bytter gjerne slitedeler, men får mark av tullefeil som dørlåser, elektronikkting som ryker, girkasser som ryker, motorer som bruker olje, og annet fjas som merkefantaster MENER er slitedeler. Som for eksempel MB 210-eiere, som mener at det er helt greit å bytte skjermer, dører og panser etter 3 år.

 

Kom gjerne med innspill, forslag og ideer, men jeg setter pris på om det begrunnes. Ha i bakhodet at bilen maks kan være 12 år når den er ferdig betalt, og at den skal kjøpes i 2011. :driving

Endret av JChE

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg ville sett på den nest nyeste Honda Accord. Lite tull, greit utstyrt, Holder seg godt i pris+++

 

Takk for tips, skal sjekkes ut :)

 

Du trenger jo ikke tips! Du har jo alt klart her.

 

:klovn:

 

Haha :) Andres innspill er jo kjekt å ha da :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Subaru Forester evt en Suzuki XL7 Grand Vitara?

 

Foresteren finnes det jo ikke noe galt med, komfertabel å kjøre og automatkassa på de eldre bilene er veldig gode.

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja, siste idioten er ennå ikke født.

skal tipse de få Espace eierne her ilandet at de kan få solgt sin til 130 000,-

Laguna????

focus?

for ikke snakke om 406?

 

Lykke til da, men ny bil:)

 

For å begynne med det, jeg mente egentlig Renault Scenic eller Grand Scenic. Er ikke så inne i disse franske merkene, da de tidligere har vært langt unna mitt interesseområde. Og sånn ellers så ramser du jo opp endel ting jeg har skrevet. Men du har jo ingen argumenter imot disse bilene, så jeg velger å ignorere ditt innlegg inntil du har noe fornuftig å si.

Nok om det.

 

Franske biler i denne klassen er jo kjent for en del ting. De er blant annet kjente for god komfort og god plass med praktiske løsninger. De er også kjent for frynsete kvalitet, og er derfor tungsolgte. Noe som igjen fører til ekstremt lav pris sammenlignet med tilsvarende biler fra for eksempel Volkswagen. Volkswagen i denne perioden er etter min erfaring faktisk belemret med dårlig kvalitet på flere punkter, men dette påvirker av en eller annen grunn IKKE prisen. Dette fordi folk lett lar seg påvirke av "folk flest".

 

Franske biler har hatt svært varierende kvalitet i lang tid, men MITT inntrykk er at dette har forbedret seg kraftig i de siste årene, og da spesielt i den aktuelle tidsperioden (fra rundt 2000 og til d.d) Og det er spesielt DETTE jeg ønsker erfaringer fra. Er det slik som jeg tror eller er det bare tull. Jeg ønsker ikke å høre at Peugeot 406(tilfeldig eksempel) er en drittbil, bare fordi noen har bestemt seg for det. I følge broom.no er ihvertfall ikke disse bilene befengt med spesielt mange feil, men det er også greit å høre andres mening om saken.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Subaru Forester evt en Suzuki XL7 Grand Vitara?

 

Foresteren finnes det jo ikke noe galt med, komfertabel å kjøre og automatkassa på de eldre bilene er veldig gode.

 

Takk for tips, sjekker nå :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok være lurt å unngå VW/Audi til den prisen, ettersom du da (som andre nevner) får en bil fra den perioden de slet med flere feil og problemer. Fra rundt 2001 ble det mye bedre. Men at du i det hele tatt vurderer f.eks. Renault Laguna eller Renault etc. forstår jeg ikke. De tør jeg nesten garantere har flere feil enn en VW/Audi fra "problemperioden". Focus er en bra bil, god bagasjeplass, men liten bakseteplass (som de andre i samme klasse). I tillegg er karosseriet litt dårlig, så det er en del som sliter med rust.

Skal du gå for fransk, ville jeg også vurdert Peugeot 406, som i alle fall tidligere har kommet greit ut av "bruktbilrapporter/tester".

Ford Mondeo av nyere årgang (forrige modell) skal visstnok være av ok kvalitet, men usikker på karosseriet. Mange biler på markedet gjør at du kan få en relativt bra bil for pengene.

Ellers ville jeg satset på noe japansk. F.eks. Mazda 6 (ikke automat), bra bil med underholdende kjøreegenskaper og lite feil. Honda Accord av forrige modell får du nok ikke med grei km-stand til den prisen, ellers hadde det vært en bra bil.

 

Her er et eksempel:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22925235

 

- Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-BMW 5-serie E39(blir nok for dyr og gammel)

Fyller kravene til airbager, regnsensor og bra automatgear. Men selv 2.2-literen med automat blir kanskje i dyreste laget, ja. Generelt er det vel ikke en bil man kjøper først og fremst av praktiske grunner, selv om størrelsen gjør den romslig. Hovedsakelig kjøreegenskapene på tørt føre som gjelder her, ingen god vinterbil etter min erfaring.

 

Ellers har jeg dessverre ingen erfaring med de andre modellene her. Sitter bare igjen med et inntrykk av at spesielt 406 og Mondeo (etter 1996) har fått bra omtaler.

'95 Subaru Legacy 2.0 GL

'99 BMW E39 520i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok være lurt å unngå VW/Audi til den prisen, ettersom du da (som andre nevner) får en bil fra den perioden de slet med flere feil og problemer. Fra rundt 2001 ble det mye bedre. Men at du i det hele tatt vurderer f.eks. Renault Laguna eller Renault etc. forstår jeg ikke. De tør jeg nesten garantere har flere feil enn en VW/Audi fra "problemperioden". Focus er en bra bil, god bagasjeplass, men liten bakseteplass (som de andre i samme klasse). I tillegg er karosseriet litt dårlig, så det er en del som sliter med rust.

Skal du gå for fransk, ville jeg også vurdert Peugeot 406, som i alle fall tidligere har kommet greit ut av "bruktbilrapporter/tester".

Ford Mondeo av nyere årgang (forrige modell) skal visstnok være av ok kvalitet, men usikker på karosseriet. Mange biler på markedet gjør at du kan få en relativt bra bil for pengene.

Ellers ville jeg satset på noe japansk. F.eks. Mazda 6 (ikke automat), bra bil med underholdende kjøreegenskaper og lite feil. Honda Accord av forrige modell får du nok ikke med grei km-stand til den prisen, ellers hadde det vært en bra bil.

 

Her er et eksempel:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22925235

 

- Lykke til.

 

Takk for tips ja :) Gode poenger du nevner med vag, det er akkurat det jeg tenker også. Kunne sikkert hatt en helt ny vag, men ikke en fra den tida. Renault dukka plutselig opp under søk på finn, og jeg har ingen erfaringer med de fra tidligere. Alt jeg vet er at de er kollisjonssikre. Peugeot 406 vet jeg skal være veldig bra, så det er absolutt et godt alternativ. Sjekka Honda Accord, den ble for dyr ja. Men nå er det jo ikke før neste år jeg skal kjøpe, så det kan jo hende de går ned.

 

Mazda 6 er jo en pen bil, men slet de ikke litt med rustproblemer? Skal sjekke ihvertfall.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyller kravene til airbager, regnsensor og bra automatgear. Men selv 2.2-literen med automat blir kanskje i dyreste laget, ja. Generelt er det vel ikke en bil man kjøper først og fremst av praktiske grunner, selv om størrelsen gjør den romslig. Hovedsakelig kjøreegenskapene på tørt føre som gjelder her, ingen god vinterbil etter min erfaring.

 

Ellers har jeg dessverre ingen erfaring med de andre modellene her. Sitter bare igjen med et inntrykk av at spesielt 406 og Mondeo (etter 1996) har fått bra omtaler.

 

 

E39 er jo en knallfin bil på mange måter, men man betaler nok endel for merket ja. 406 og Mondeo er vel de jeg har kikka mest på, og 406 har jeg kjørt en god del. Vet også om en som har gått over 500tusen, så det imponerer meg litt. Det er jo også en knallfin bil etter faceliften i 2000 eller når det var, og ofte mye utstyr. HDi-motorene er veldig gode, og PSA var jo tidlig ute med CommonRail-teknologien.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en BMW 3-serie E46 Touring som jeg kjøpte for 100k (320i). Den har skinnseter, regnsensor, ryggesensor, automatgir, xenonlys og 6 airbager. En utrolig driftsikker og god bil som jeg har hatt ett år nå uten problemer, i tillegg er den en en overraskende god vinterbil! På skiferie i fjor, kjørte jeg lett forbi forhjulstrekkere som slet med kjettinger. Merk her at det blir bare bedre med bagasje baki i motsetning til en forhjulstrekker, i tillegg har dekkene alt og si med en bakhjulstrekker på glatt føre. Anbefaler en bensinmotor om du skal ha en bil fra 2000-2004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår