Gå til innhold

starter men mister drivkraft

Ranger emnet


kommando

Anbefalte innlegg

jeg ante fred og ingen fare da jeg skulle dra på jobb i morges, men selvfølgelig ville ikke biln starte. når jeg vridde om nøkkelen startet motoren og turtallet gikk opp som vanlig, men droppa like fort ned til 0.

jeg prøvde å starte han når jeg kom hjem. første 3-4 gangene starter han ikke. etter litt fikling starter han og går helt fint, men forsøkene etterpå starter han ikke.

 

jeg leser av fra haynes REF*14 om Felsöking

"Motorn startar, men stannar omedelbart:

- Lösa eller defekta elektriska anslutningar i tändningskretsen

- Vakuumläckage i gasspjällhuset eller insugsgrenröret

- Igentäppt bränsleinsprutare/bränsleinsprutningssystemet defekt"

 

hadde for ca 1 måned siden bilen på verksted i.o.m at varsellampen lyste, (det var ujevn tomgangsturtall). da byttet de en eller annen oljeføler og problemet var løst. grunnen til jeg tar dette med er at jeg ser dette alternativet sto både under "ojämn tomgång" og "motorn startar, men stannar omedelbart".

 

vet ikke om jeg ga utfyldende nok detaljer om problemer i og med at det kan være så mangt. men vet ikke helt åssen jeg kan sjekke hva som kan være gærnt og spør derfor om råd. så hvis dere f.eks svarer at kamakselsensoren kan være gåen vennligst skriv litt hvordan jeg sjekker det :) er veldig takknemlig for alle svar for jeg må få start på bilen ASAP

( ) audi a3 1.8T 2000

(x) audi a4 1.8 1996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lodde opp kontaktstykket til startsperre styreenheten bak kombiinstrumentet( speedometeret). Ta ut en og en ledning i stikkerhuset og lodd de til "kabelskoen" om den allerede sitter i :) Hvis ikke det er kontaktstykket på lesespolen til tenningslåsen som må loddes opp.. :)

 

Dette fikser da startsperre tull;) høres veldig ut som startsperre trøbbel og det er ikke uvanlig på de bilene der:) eller så kan et verksted fikse start sperra for deg hvis du ikke føler deg så trygg på å sette i gang:)

 

Kan jo vre andre ting å, men siden den droppa ned til 0 rett etter start og starter ikke etterpå så er det nok tartsperre tull!

 

Blinker eller lyser det en gul lampe på med bilde av en bil og en nøkkel eller lignende i speeometeret?:)

2000 Audi A4 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er tilfelle lyser det en gul nøkkel i displayet når du prøver å starte bilen.

 

Ja, men det er startsperre problem så starter motoren, men stopper etter 2 sekunder.

 

 

Om motoren ikke starter i det hele tatt (og ingen gul lampe med nøkkelsymbol), ligger feilen et annet sted.

Dersom starter går rundt, må den såvel som tenningslåsbryter være i orden.

Da må det være manglende tenning (coil, fordeler, kamakselføler, ...), eller manglende drivstofftilførsel.

Siden den starter OK som oftest, er det mest sannsynlig elektrisk problem.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er startsperre problem så starter motoren, men stopper etter 2 sekunder.

QUOTE]

 

Siden motoren noen ganger starter og dør rett etter den har startet så kan det være startsperra problemer som han opplever:) og jo bilen kan faktisk nekte å starte i det hele tatt med startsperre problemer, så ikke alltid den starter i 2 sek med startsperre trøbbel:)

 

Men har du fått lest ut noen feilkoder med vag com eller hos verksted?:) det hadde hjulpet:P

 

Edit: Mener ikke å være frekk med deg eller noe "Bwana", men bare konstaterer fakta;) men kan jo være andre ting som du å sier:)

Endret av truls160

2000 Audi A4 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åja dumme meg trodde jeg kun hadde rattlås, men sant har du, i turtallsinstrumentet blinker/lyser det et gult bilde av bil med nøkkel. legger med link til en som har hatt samme problem som meg.

http://www.bilforumet.no/a4-s4-and-rs4-1995-2001/225567-startsperre-audi-a4-1995-a.html

vi begge mangler reservenøkkel, så får ikke sjekket om det er koden i nøkkelen som er feil alene? finnes det noen guider for å "hacke" denne låsen? så etter skjema i haynes boka for å finne den ledningen du henviser til, men ble ikke så mye klokere.

( ) audi a3 1.8T 2000

(x) audi a4 1.8 1996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viste seg at på A4 eldre enn 2000 modell kan man lure startsperren,ved å låse bilen,ta av batteripolene og på igjen, låse opp bilen igjen og da kobler man ut startsperren automatisk, og da startet bilen som vanlig. Men neste gang man stopper motoren så slår startsperren seg på igjen..

 

Så jeg får vel bestille en time hos Møller. Slipper heldigvis å taue bilen ned :)

må teste dette. hvis bilen starter da er det jo klart hva problemet er :D:D

edit* skjønte ikke helt åssen dette skulle funke, fulgte oppskrifta bare at jeg måtte vente litt og fikle litt så funka d :S.

kunne du gitt meg litt detaljer om hvordan ledninger som måtte loddes eller hvor i haynes jeg finner skjema? eller er det i nøkkelen problemet mitt ligger?

Endret av kommando

( ) audi a3 1.8T 2000

(x) audi a4 1.8 1996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår