Gå til innhold
Bilforumet.no
jambalaya

Vurderer A4 ´03-05 1,9 TDI eller 1,8T - Hvordan er disse pumpedysemotorene?

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Vurderer å bytte ut min 2000 A6 1,9TDI med en A4 Avant Quattro sånn ca 03-05 mod.

Motoralternativer er 1,9 TDI og 1,8T.

Hvordan er disse pumpedysemotorene? TDI'en i A6en min går upåklagelig etter 310.000km, er de nyere like stabile?

Noe spesielt å være obs på med disse bilene utenom forstilling?

Endret av henne
"03-05 a4 q" som trådtittel hadde enormt forbedringspotensial...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine meninger om 1,9Tdi pumpedyse:

 

-Jævlig bråkete, spesielt på tomgang

-Fullstendig kraftløs under 2000 o/min, dauer lettere enn en bensinmotor ved igangtagning.

-Mye elektronikktrøbbel/tullefeil både sensorer, egr-ventiler, magnetventiler og luftmassemålere.

-Bruker en evighet på å bli varm om vinteren

-Dårlige svinghjul og dårlige clutcher

 

Positive sider:

-bruker lite

-mange på markedet=lav pris

-lite alvorlige feil

-går greit i det turtallsområdet man faktisk har turbotrykk

Endret av JChE

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må det ha vært noe gærlig med caddyen du hadde.

Turboen kicker inn på 15-1700omdr og har godt drag derrifra.

Og at den kvæles lett? Trenger jo ikke bruke gass for å ta igang på flatmark, bare å sleppe ut clutchen til den tar, la den få litt fart å sleppe ut. Prøv det på bensinbil.

Og det at den bruker lang tid på å bli varm på vintern er jo ett "bra" tegn. Betyr at den er veldig effektiv. Pr stempelslag spruter dysa inn diesel 3 ganger.. 1 gang blandt annet for å kjøle ned sylindern.

 

Jeg liker pumpedysemotorene mye bedre enn de nye common rail motorene, PD er mye "råere" på lavt turtall. At den bråker litt mer kunne jeg ikke brydd meg mindre om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Da må det ha vært noe gærlig med caddyen du hadde.

Turboen kicker inn på 15-1700omdr og har godt drag derrifra.

Og at den kvæles lett? Trenger jo ikke bruke gass for å ta igang på flatmark, bare å sleppe ut clutchen til den tar, la den få litt fart å sleppe ut. Prøv det på bensinbil.

Og det at den bruker lang tid på å bli varm på vintern er jo ett "bra" tegn. Betyr at den er veldig effektiv. Pr stempelslag spruter dysa inn diesel 3 ganger.. 1 gang blandt annet for å kjøle ned sylindern.

 

Jeg liker pumpedysemotorene mye bedre enn de nye common rail motorene, PD er mye "råere" på lavt turtall. At den bråker litt mer kunne jeg ikke brydd meg mindre om.

 

 

Har en PD selv, og kan si at jeg er helt enig med det du skriver her.. Turboen kicker inn rundt 1500 RPM og drar helt opp til 3500 (Har ikke prøvd å dra den hardere).. Ikke noe å klage over motoren foreløpig :) Hatt bilen i 1 år ca..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Da må det ha vært noe gærlig med caddyen du hadde.

Turboen kicker inn på 15-1700omdr og har godt drag derrifra.

Og at den kvæles lett? Trenger jo ikke bruke gass for å ta igang på flatmark, bare å sleppe ut clutchen til den tar, la den få litt fart å sleppe ut. Prøv det på bensinbil.

Og det at den bruker lang tid på å bli varm på vintern er jo ett "bra" tegn. Betyr at den er veldig effektiv. Pr stempelslag spruter dysa inn diesel 3 ganger.. 1 gang blandt annet for å kjøle ned sylindern.

 

Jeg liker pumpedysemotorene mye bedre enn de nye common rail motorene, PD er mye "råere" på lavt turtall. At den bråker litt mer kunne jeg ikke brydd meg mindre om.

 

Slik var alle caddyene i det firmaet, og alle Touranene jeg har kjørt med denne motoren. Man kunne selvfølgelig ta i gang uten å gi gass, men ikke like lett som man kunne på den eldre tdi'en, eller dieselmotorer fra andre leverandører. Men klart, det blir jo en vanesak, og behøver ikke å være grunn til å velge bort motoren.

 

Er klar over at den ikke blir varm fordi den er så effektiv, men det er jo lite praktisk da. Ihvertfall om vinteren i Norge. Burde isåfall vært et vintermodus eller lignende. Dette problemet gjelder selvfølgelig også alle andre moderne turbodiesler.

 

Men CommonRail-motoren jeg har i den nye transporteren syns jeg er en kongemotor i forhold til den gamle PD-motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mine meninger om 1,9Tdi pumpedyse:

 

-Jævlig bråkete, spesielt på tomgang

-Fullstendig kraftløs under 2000 o/min, dauer lettere enn en bensinmotor ved igangtagning.

-Mye elektronikktrøbbel/tullefeil både sensorer, egr-ventiler, magnetventiler og luftmassemålere.

-Bruker en evighet på å bli varm om vinteren

-Dårlige svinghjul og dårlige clutcher

 

Positive sider:

-bruker lite

-mange på markedet=lav pris

-lite alvorlige feil

-går greit i det turtallsområdet man faktisk har turbotrykk

 

 

Min gamle 1,9 uten PD er også fullstendig krafløs om jeg slipper turtallet for lavt, mener du at PD er enda verre?

Min "gamle" blir heller ikke varm på vinteren, men det blir varmt i kupeen, så jeg driter egentlig i det... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Min gamle 1,9 uten PD er også fullstendig krafløs om jeg slipper turtallet for lavt, mener du at PD er enda verre?

 

Ja det er min erfaring, ihvertfall 105-hesteren i caddy og touran.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror ikke egentlig PD er dårligere enn de eldre motorene.

 

Har selv en A4 2003 med 1.9 105 Hk. Går greit.

Hadde jeg hatt campingvogn eller hestehenger ville jeg nok sikret meg 130Hk versjonen.

 

Da det var -30 i vinter lot vi den fryse fast i snøfonna og kjørte bensinbil til jobben :)

 

 

 

Edit:

Plassen baki er ikke spesielt imponerende på A4 i forhold til A6, eller Passat. Jeg ble noe irritert da jeg ikke fikk inn en Emmajunga barnevogn (bagvogn med understell) uten å ta av hjula :(

 

--

Endret av Bwana

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og det jeg mener at den dauer lett, er at den ikke "henter seg inn igjen" hvis man slipper clutchen for brått. På de fleste biler får man et lite forvarsel hvis turtallet er for lavt, ved at det rister litt eller motoren går tungt. Noen motorer har til og med ekstra pådrag når motoren får belastning på tomgang. 105-hesteren gir ikke forvarsel, den dauer brått med et dunk. Dette er den eneste motoren jeg har vært borti som lar seg kvele i køkjøring i slak nedoverbakke i 2. gir. Plagsomt, men det er mulig det blir en vane. Jeg irriterte meg ihvertfall over dette til siste dag med den bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring med PD er litt annerledes enn hva som er beskrevet ovenfor her..

 

Bortsett fra når motoren er iskald, dauer den
aldri
lett ut.

-Bare å slippe clutchen som man vil

 

Varm
om vinteren, 90 grader i kjølevannet og god temp i kupe. -Selv i 38-40 minusgrader.

 

Forbruk ligger ca fra 0.55 til 0.85

 

Arbeidsområde fra 1800 opp til ~4500, med momentpeak på ~1900(?) og effektpeak på 3800(?)

 

ble litt usikker her, men det hører vel uansett til historien at det er snakk om en lettskremt 150hk/320nm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.