Gå til innhold

Vurderer 406 (2002)...

Ranger emnet


jonleo

Anbefalte innlegg

Hei

 

Snuser litt på denne;

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22621880

 

(2002 406 2.0 Hdi, 110 hk, 161000 km)

 

Noen som har heite tips, er det noe spesielt man bør passe seg for på disse?

Hvordan er serviceintervallene, bør jeg forventer storservice (typ registerreim og sånt) innen kort tid?

 

Alle innspill mottas med takk ;)

 

(Jeg er helt fersk med Peugeot, så ABSOLUTT ALLE innspill mottas med takk ja..)

Endret av jonleo

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også disse bilene, og har siklet litt på en selv. Har inntrykk av at dette er gode biler, og det skal visst være det beste peugeot har lagd(i følge en peugeot-mekaniker). Jeg vet om en HDi 90hk som har gått over 500000 km uten større problemer. Sjekk at bilen ikke lekker servoolje, det er en liten svakhet ihvertfall. Det er sikkert et par andre svakheter også, men det skal ikke være så ille tror jeg.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det som frister nå, at den sies å være gjerrig og til å stole på ..

Ned mot 0,4 på mila på langkjøring skal være mulig med disse, såvidt jeg har skjønt?

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, 0.4 til 0.5 er nok mulig å få til. Kommer jo litt an på kjørestil da så klart :)

 

Man kan si mye rart om Peugeot/PSA, men de kan det å lage dieselmotorer ihvertfall. Og i følge denne mekanikeren jeg snakka med, var 406 langt mer driftssikkert enn alt annet fra den kanten.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Snuser litt på denne;

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22621880

 

(2002 406 2.0 Hdi, 110 hk, 161000 km)

 

Noen som har heite tips, er det noe spesielt man bør passe seg for på disse?

Hvordan er serviceintervallene, bør jeg forventer storservice (typ registerreim og sånt) innen kort tid?

 

Alle innspill mottas med takk ;)

 

(Jeg er helt fersk med Peugeot, så ABSOLUTT ALLE innspill mottas med takk ja..)

Har selv en 406 2.0 SV (bensin) 2001-mod. Har hatt trøbbel med aircondition-anlegget og har måttet bytte alle komponentene. Det kan være verdt å få sjekket ut dette.

 

Ellers har det vært utskifting av div. stag i opphenget, men har ikke inntrykk av at det er noe spesielt ille med disse bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er nok 406'n den mest feilfrie bilen fra PSA konsernet, aircondition er jo som vanlig noe å sjekke, håndbrekket, sjekk etter om det er mye bremsestøv, kan være feil, på diesel bilene som er kjørt hardt kan girkassen være dårlig, også er elektriske feil på stereo og alarmen noe å passe på.

 

Ellers er jeg selv fornøyd etter å ha hatt min 406 i 2 år, god komfort er det også.

Peugeot 406 2.0

Volvo 240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra med flere erfaringer av 406 :) En annen liten gjenganger kan være airbaglampe som lyser i tide og utide. Som regel slukker den av seg selv etter stopp og start,så da er det jo greit :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å det kan være pga dårlig kontakt under førersete;)

 

Interessant å vite, da er det samme som på volkswagen m.a.o. Den sitter jo utsatt til den kontakten, men problemet løses med lodding og krympestrømpe :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Kan komme med en del innspill/erfaringer om denne type bilen. Har en 2002 modell 406 2.0hdi 110hk stasjonsvogn. Det jeg har lært av erfaring med denne bilen er at man burde sjekke lenkestagene i forstillingen,hånbrekk systemet er et ganske gammelt og utsatt problem med tanke på rust. Serviceintervallene er på hver 20.000km. Sjekk for all del om det finnes rust i framkant av panseret,hvis dette er tilfelle kontakt bertel o steen slik at de får søkt om å dekke dette på garantien. Sjekk at alt det elektriske fungerer slik det skal,da det kan være noe rufsete kvalitet ute å går. Hvis bilen har gått mer enn 150.000 km spør selgeren om clutchen samt reg reima har blitt byttet. Clutchen på disse bilene pleier å bli moden for utbytting rundt 150.000km. Sjekk at abs`n fungerer slik som den skal,hvis den slår inn uten grunn,har abs ringen mest sannsynlig løsnet og må byttes. Som med alle biler med be om å få se en tilstandsrapport,sjekk oljennivået og at oljen ikke er misfarget på noen måte. Iogmed at det er en diesel bil vil jo såklart oljen være svart,men vær obs hvis fargen er gråaktig. Karroseriet er galvanisert,så rust er ikke noe problem med unntak av panseret. Sjekk at hornet fungerer,måtte få shimset opp det på bilen vår. Sjekk at alt av reimer ikke er skadet/slitt eller er slakke. Sjekk for lekkasje rundt dysene. Ellers er dette en kjempe god bil å kjøre med massevis av komfort og god plass. Samt at drivstoffforbruket er veldig lite på disse bilene:) Hvis du søker på nettet etter bruktbiltester på disse bilene,finner du en god del nyttig lesestoff!

 

Lykke til med bilkjøpet!

 

M.v.h

 

Bård Christian:happyhappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Mye bra her, man takker så mye!

 

Så får vi se, kanskje blir det 406 idag eller i morgen :)

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hOp.. siste liten-spørsmål som dukket opp; er det vanligvis partikkelfilter på disse? Noen som vet?

(Ser på en 2001-modell idag, også 2.0 HDi 110hk )

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår