Gå til innhold

Hvilken motor bør jeg ha?

Ranger emnet


Rofl

Anbefalte innlegg

Har dette i kikkerten nå:

 

2006 A4 Avant Aut 2.0 Bensin 131Hk 140' km, kr. 225'

2002 A4 Avant 1.8T Aut 163Hk 90’ km, kr. 146’

2004 Passat 5VT High TIP Stv. 2.0 Bensin 150Hk 90' km, kr. 172'

 

Siden begge bygges på samme plattform skulle vel størrelse etc. være mye likt, de veier i hvert fall ganske likt. Men er det noe som kan si noe om forskjell i komfort og egenskaper for øvrig?

 

Den første ser ut til å være temmelig sporty så det første jeg måtte gjøre er visst å få på normale dekk; dessuten allerede 58’ høyere pris,

 

Den andre ligner jo A3’n som jeg har nå, betyr det noe +/- at den er 163 i stedet for 150 Hk?

Nøkternt vurdert er kanskje Passaten det fornuftigste valget?

Den bygges jo på samme plattform som A4...

 

Eller bør man absolutt tenke diesel nå for tiden?

Endret av Rofl
skrivefil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

kjøp den første! uten noe som helst tvil, nye dieselbiler er avanserte og dyre hvis det skulle ryke noe.. så ville kjøpt bensin faktisk, selv om jeg er dieselhead.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundrer meg ikke, har ofte lurt på Škoda! Skal forsøke å få sett nærmere på den, det største problemet er kanskje å få kona til å forstå at Škoda idag er noe annet enn, ja du vet ---.

Skoda er noe helt annet den dag i dag. Er bunn i grunn en VW.

Superb virker som en solid bil med god komfort, lavt støynivå og stooor plass :) Er ikke selv glad i diesel motorer så ville selv gått for 1.8 TSi motoren som kommer i disse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de tre bilene du nevnte lenger opp, ville jeg nok valgt den A4'n med 1,8T. Du vil bli litt skuffet over den 2-liters bensinmotoren.. Passat med den motoren tror jeg heller ikke er så lettsolgt.

Ellers er jo den A3'n med 2,0TDI og DSG en flott bil. DSG passer utmerket hvis du først går for diesel. Da vil du også kamuflere det kortere turtallsområdet på dieselen. Hvordan prisen er ift. km-stand etc. vet jeg ikke, men det er jo bare å sammenligne med tilsvarende biler på finn.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg skjønner har du peiling på DSG - jeg har det ikke. Men det spiller ikke så stor rolle, kan du si noe om hvorledes jeg vil oppleve en slik bil kontra nåværende 2000 A3 1.8T Aut 150Hk?

 

Jeg synes den er passe kvikk, og er redd jeg vil trenge tilvenning til noe som er noe særlig tregere. Toppfart er ikke mitt problem, men aksellerasjon. Er rimelig kjapp for alderen, kunne aldri holde ut med en 1.6 100+ Hk tror jeg..

 

Har kjørt siden 50-tallet, da hendte det aldri at jeg ikke kjørte forbi, men da var man stort sett alene på veiene også. Those were the days...

 

Så lenge noen svarer er jeg blad for all tips jeg kan få, jeg maser kanskje fælt men de er slik jeg er når det gjelder bil:

 

Denne så jo bælfin ut, hva sier ekspertisen? Ville helst unngå privatkjøp bl.a. for å slippe bryderiet med å selge selv, men den jeg har burde være lettsolgt.

 

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=22625089

 

Jeg har litt god tid så jeg har forsøkt å lese biltester. Det ser ut til at bilene ofte ikke er helt hva reklamen vi ha deg til å tro. Skuffende at merker man skulle tro stod for gode egenskaper faktisk ofte får mye stryk. Om jeg var forvirret før er jeg ganske konfus nå.

 

Tror jeg dropper alle unntatt Audi. Synd at det er så vanskelig å finne en A3 som er akkurat den jeg vil ha. Og en ny blir i dyreste laget.

 

Jeg sier derfor takk for meg i denne omgang, nå har jeg mast nok om dette

Endret av Rofl
Tilleggg til tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En DSG (Dual Shift Gearbox) er ikke en tradisjonell automat. Det er to clutcher som jobber sammen, slik at neste gir alltid ligger klart. Dette gir meget raske girskift. Kan ikke sammenlignes med den tiptronic'en i A3 1,8T. Regner med det er samme kasse som satt i en Passat jeg hadde med samme motor.

Akselerasjon er i alle fall ikke noe dårligere i en 2,0 TDI/140hk enn en 1,8T/150hk. Førstnevnte har 320Nm dreiemoment, mens bensinmotoren har 210Nm, bare for å gi deg en viss idé om at 140 "dieselhester" ikke blir det samme som 150 "bensinhester". Dieselen vil generelt være mye kvikkere i mellomakselerasjon og forbikjøring pga dreiemomentet. I tillegg mister man ingen tid på akselerasjon med DSG kontra den "gamle" tiptronic'en, som helt sikkert gjør bilen 1,5 sekunder (eller mer) tregere fra 0-100.

 

BMW 3-serie av den årgangen du linket til skal være bra ift. feil/problemer. Disse har vel ikke fått noe dårlig i tester? Er nok en flott bil det der også. Du får vurdere litt ift. km-stand, hvor mye plass du trenger, om du vil ha 6-sylindret maskin (ja, de er blitt bedre siden 80-tallet ;) ). Den BMW'n vil nok være noe dyrere ift. service og ikke minst forbruk.

 

Ift. privatkjøp og salg, så er det selvsagt litt mer bry enn å kjøpe/selge hos forhandler, men du sparer en del penger på det...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke sammenlignes med den tiptronic'en i A3 1,8T. Regner med det er samme kasse som satt i en Passat jeg hadde med samme motor

 

I min A3 sitter det en tradisjonell automat, ikke TIP, men TIP er kanskje bare en finesse på en 'tradisjonell' boks?

 

Tror jeg dropper BMW tross alt, jeg bør vel kunne finne det jeg trenger i Audi. Så blir det enklere å lete.

 

Merc-123 anbefalte å prøve en A4 jeg linket til. Prøvde den idag og den har det utstyr jeg trenger til en bra pris. Syntes ikke den var fullt så morsom å kjøre som A3, men største innvendingen er at A4 har blitt så stor, forrige generasjon var litt nettere. Men kanskje, får sove på det.

Endret av Rofl
Komplettert tekst.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min A3 sitter det en tradisjonell automat, ikke TIP, men TIP er kanskje bare en finesse på en 'tradisjonell' boks?

 

Tror jeg dropper BMW tross alt, jeg bør vel kunne finne det jeg trenger i Audi. Så blir det enklere å lete.

 

Merc-123 anbefalte å prøve en A4 jeg linket til. Prøvde den idag og den har det utstyr jeg trenger til en bra pris. Syntes ikke den var fullt så morsom å kjøre som A3, men største innvendingen er at A4 har blitt så stor, forrige generasjon var litt nettere. Men kanskje, får sove på det.

 

Akkurat, da kom kanskje tiptronic'en litt senere, uansett er det da ikke samme. Tiptronic er en tradisjonell automatkasse ja, bortsett fra at du har muligheten til å gire opp og ned selv i en slags "manuell modus". A4 er en fin bil, veldig lite problemer med den som kom 2001/2002. Blir en større bil ja, men samtidig sportslig å kjøre.

 

Du finner nok ut av det snart, ser det ut til. Er ikke så lett å finne "riktig" bil, i alle fall ikke når man er bilinteressert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner nok ut av det snart, ser det ut til. Er ikke så lett å finne "riktig" bil, i alle fall ikke når man er bilinteressert

 

Rikitg. Koner har nok et problem med å fosrtå oss gutta der; jeg sikler nå på en nesten ny A3 Sportback 1.4 TFSI S-tronic fullproppet av utstyr men har jeg mot til å følge hjertet og ikke hodet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leter febrilsk etter alternativer, som nevnt synes jeg 2006 - A4 er blitt for stor, og ser f.eks. det finnes en slik 2002, og den er vel mindre?

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22657778

 

Den later til å ha utstyret jeg trenger, men hva med MLT? Jeg tror jeg vet omtrent hva det er, men det er vel en teknikk som Audi har gått bort fra, og hvorledes oppleves det under kjøring?

 

Hvilket år skjedde forlengelsen av A4?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderne turbodiesler (ikke de alle minste da) er jo kjempebra greier. Helt fantastisk om man kjører normalt "litt over", og har kjempemye grunt til forbikjøringer. Dramaet mangler, men det er jo helt gromt som bruksbil. De er jo litt billigere (for relativt samme segment) enn bensinbiler som nye og.

 

Men det blir fort dyrt på verksted når de blir litt eldre etter hva jeg forstår (iallefall det mine venner som er mekanikere sier), samt at diesler pleier å være en god del dyrere på bruktmarkedet i Norge.

 

(Om det er 20,000 i prisforskjell brukt på en sammenlignbar diesel og bensiner og vi regner 1,50 kroner forskjell i drivstoff per mil.....så skal du kjøre 130 000 km for å gjøre opp differansen....og her er evt litt dyrere reparasjoner ikke medregnet).

 

In short hadde jeg vel personlig kanskje kjøpt diesel som nybil eller godt tilbud på brukt/import, men stort sett vurdert bensiner på bruktmarkedet.

 

Til bruksbil vel og bemerke. Til leketøy er diesel uaktuelt, newtonmeter be damned. Støpejern i front og lite tilgivende giring med krafta inne er ikke skøy.

Endret av tindebrød
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til bruksbil vel og bemerke. Til leketøy er diesel uaktuelt, newtonmeter be damned. Støpejern i front og lite tilgivende giring med krafta inne er ikke skøy.

 

Endelig en som har skjønt noe... :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår