Gå til innhold

Merc 350 Diesel turbo + intercooler


kleiven

Anbefalte innlegg

Hei

 

Fattern har en Merc 350GD (G-wagen) med ettermontert intercooler fra Fjellstad. Den er vannavkjølt, men den typen der holder ikke lenge, så den begynner å lekke innvendig. Så fattern har snakket med de å fikk høre att det var ikke farlig å tappe av vannet å kjøre "uten" cooler'n, men att man mistet effekten av å ha intercooler. Greit nok det, men nå drar denne bilen tungt, ofte! Kjører med en 1,6ton gravmaskin, og en henger som veier sitt. Er mye bratte bakker der vi kjører med den.

 

Så det jeg lurer på, er det bra for motoren å ikke ha intercooler? Vanntempen holder seg bra, men nå blir vel motoren varmere enn det som vises på temp måleren..? Kunne det vært bra for motoren å ha en skikkelig intercooler? (luft til luft)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TSH_Intercooler.jpg

Er det noe slikt noe?

 

Orginalt har de bare ett rør som dette.

004.jpg

 

Til normal kjøring vil det ikke være noe problem å kjøre uten denne, men når man kjører med så tung last vil jeg tro at en IC vil være lurt.

Spesielt siden disse motorene har litt toppproblemer, og alt som kan få ned forbrenningstempen vil jo være bra.

 

På en G burde det jo være god plass til en frontmontert IC vil jeg tro, så det vil vel bli den biligste løsningen.

 

Men man vil vel ikke få noen umiddelbare problemer med å sette på orginalt trykkrør heller.

 

Har dere prøvd radiatortett(Det er bare en type som gjelder)?

 

Legg gjerne med ett bilde av cooleren som står på.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TSH_Intercooler.jpg

Er det noe slikt noe?

 

Orginalt har de bare ett rør som dette.

004.jpg

 

Til normal kjøring vil det ikke være noe problem å kjøre uten denne, men når man kjører med så tung last vil jeg tro at en IC vil være lurt.

Spesielt siden disse motorene har litt toppproblemer, og alt som kan få ned forbrenningstempen vil jo være bra.

 

På en G burde det jo være god plass til en frontmontert IC vil jeg tro, så det vil vel bli den biligste løsningen.

 

Men man vil vel ikke få noen umiddelbare problemer med å sette på orginalt trykkrør heller.

 

Har dere prøvd radiatortett(Det er bare en type som gjelder)?

 

Legg gjerne med ett bilde av cooleren som står på.

 

 

Jepp, er noe lignendes som det første bilde. (har ikke bilde nå,men skal ta ett)

 

Det var det jeg tenkte på å, siden den motoren har et litt dårlig rykte på seg. Nå skal det være byttet motor, med en ny en som har fått utbedret topp. Men vil tro det er lurt å få ned tempen så mye som mulig.

 

Har ikke prøvd radiatortett nei, hvilket merke er det som gjelder? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser jo ut som det er relativt lett å montere en frontmontert ic her ja, god plass ser det ut til. Dere trenger jo ikke så stor ic heller, det er sikkert mulig å plukke noe greit fra en annen bil, i passende størrelse. Evt bare kjøpe en universal cooler.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår