Gå til innhold

Låseclutch

Ranger emnet


Slayfare

Anbefalte innlegg

Er det lock-up du tenker på da eller?

 

Lock-up er en liten clutch som sitter i/ved converteren, tradisjonelt sett har den koblet inn på høyeste giret og gir på sett og vis ett halvgir mere, det den gjør er at den låser converter, eller kobler motor og kasse sammen så de sviver med samme hastighet, målet er å unngå slippet som man har i en converter, å kunne kjøre mere økonomisk.

På mere moderne kasser, med mer enn 4 gir, så funker lock-up ofte på flere gir enn det høyeste.

 

Lock-up er ikke noe alle automatkasser har, men de aller fleste etter ~90 har det.

 

Converter og momentomformer er det samme(Torque-converter - Moment-omformer/omvandler), Momentforsterker er det vel ikke noe som heter, men converteren gjør vel forsåvidt det.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår