Gå til innhold

Maskinpolering

Ranger emnet


tobiasw

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal starte litt mer med maskinpolering, og i den anledning skal jeg kjøpe en relativt billig DA-maskin.

 

Spørsmålet mitt er; hvilke poleringsmidler kan jeg bruke til å fjerne små riper? Og evt. noen som inneholder slipemidler.

 

Kan f.eks. Turtle Scratch Remover fungere til poleringsmaskin? http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=4198

 

Eller er noen av Meguiars produkter bedre?

 

Da jeg jobbet med bilpleie på Motorpool brukte vi Schollprodukter, og husker at disse fungerte godt! Men nå har jeg ikke lyst til å bruke så mye penger på poleringsmidlene, og siden bilen min ikke akkurat er en showcar med 14 år gammel lakk.

 

Og hvilken voks/sealer kan jeg evt. legge på toppen av dette? Jeg bare leser meg ihjel og får lyst på de aller beste og dyreste typene når jeg leser på Detailersclub's forum!

 

Legg gjerne ved tips og linker til forskjellige rimelige polisher og vokser til maskin, samt eksempler på pads jeg kan bruke til maskinen til de forskjellige produktene.

 

Setter stor pris på hjelp og tips, mvh Tobias :)

Endret av tobiasw

 

Subaru Forester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er vel at man kan polere...Meguiars produktene er for de som liker å polere mye og ofte!

3M har noen gode produkter...Fek den med grønn,svart og mørkeblå kork!

Som voks ville jeg brukt 3M sin båtvoks...Holder lenge og lukter godt;)

En kunde på jobben som kommenterte det etter at vi hadde polert bilen hans.

"Ingen ting er umulig,det er bare litt vanskeligere og få til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3M Perfect-It-serien er gull for de som vil ha det "enkelt"

Grønn: Fast Cut Plus, grov compound for seriøs korrigering, brukes med grønn pad.

Gul: Extra Fine Compound, fin til ettstegsjobber og myk lakk, brukes med gul eller orange pad (eventuelt ull)

Blå: Ultrafina SE, fint poleringsmiddel for å fjerne hologrammer og kjørespor, brukes med blå pad.

 

3M bakplate er også meget behagelig å jobbe med, myk og fin og lett å kontrollere.

 

Ikke bruk produkter beregnet for hånd- eller DA-maskin, bruk produkter beregnet for roterende maskin :)

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kupper denne tråden litt jeg:

 

Skal polere bilen med maskin, og føler jeg vil ha en "Checklist" her for å se om jeg har gjort noe feil.

 

Ok, først og fremst vask, clay, tørk av bilen er greit. Den har jeg inne, så vi går rett til Polering.

 

1: Poleringsmaskina er kjøpt fra Biltema, det er denne;

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/Slipemaskin/Polermaskin-350-W/

Fikk tips på at den er bra, og den virker sånn.

2: Pads. Jeg kjøpt disse

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=148952218

Det er flere som sier de skal være griee til Normal bruk. Ja, jeg vet Cyclopads er sikkert det beste, men er det feil å bruke disse?

 

3: Middel: Kjøpte Turtle Wax, fordi jeg får god pris på det, det var denne

http://www.turtlewax.com/main.taf?p=2,1,4,13

 

Så, over til praksisen. som jeg forstår skal man ta litt wax på den ene padden og starte forsiktig, med medium "press" og medium til lav fart på DA Maskina.

Samt at man tar "opp og ned med ett steg bortover" over flaten man skal polere.

 

Er dette riktig fremgangsmåte?

Er det riktig utstyr?

 

Jeg tar gjerne imot innvendinger før jeg starter morroa :)

 

Takker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Checklisten ser rimelig grei ut.

 

Først vil jeg anbefale deg å bruke en god avfetting (f.eks prickbort) før du vasker bilen. Dette vil spare deg for mye jobb med clayen.

 

Sonax pads er ok. (Cylco eller Über er som sakt bedre).

 

Den der "Rubbing Compound" går ivertfall ikke jeg god for :)

Bruk heller Meguiars sin Ultimate Compound eller ScratchX 2.0

 

Fremgangsmåte:

Ha litt produkt på begge padene.

Spre produkt på lav hastighet på et område på ca 40*40cm.

jobb på full hastighet og en del press, slipp opp press etterhvert og jobb til produktet er nedbrutt.

kjør maskinen "opp og ned med ett steg bortover" og "frem og tilbake med et steg oppover/nedover".

Tørk av med microfiber

 

Len deg tilbake og si: Wow

(garanterer ikke wow-opplevelse med skilpaddevoksgreiene;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får jeg kjøpt Meguiars? :o

 

Har de butikk i Osloområdet?

 

Hører man skal etterbehandle med Voks også(dette har jeg gjort før)

Og der har jeg Skilpadde`ns "ICE" voks.. Skvip?

 

Absolutt. Du må legge på voks/forsegling etterpå.

 

Meguiars fåes kjøpt på Bilextra.

 

 

Er en tråd om "ICE" her:http://www.bilforumet.no/bilpleie/226071-erfaring-turtle-wax-ice.html

Fikk vel ikke akkurat mye skryt ;)

 

Bruk heller denne: http://godkjemi.com/index.php?page=shop.product_details&product_id=29&category_id=27&flypage=flypage-ask.tpl&option=com_virtuemart&Itemid=1

 

I den linken finner du det du trenger av Meguiar's. Her finner du også Prickbort som jeg anbefalte tidligere, til en fin pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da dette er min første gang som "Bilpleier" tentke jeg å være en Better safe the Sorry`er, og prøve litt på forhånd før jeg går løs på bilen.

 

Fettern min hadde ett Rødt panser jeg kunne leke meg med, noe jeg gjorde.

 

Panseret var skitten og jævlig, fylt med stains og riper.

Jeg vasket, clayet og gikk over

 

Så gikk jeg over til Poleringen.

 

Hadde på matriale på paden og starta med å rubbe det ut på panseret, jeg polerte 1/4 panser av gangen. Det gikk greit og jeg fikk ett OK Resultat.

Men sitter igjen med mange spørsmål jeg håpet noen kunne svart på.

 

- Jeg la merke til at den Gule Sonax Paden var blitt RØD etter en stund med polering, er dette "feil"? Har jeg kommet på selve fargelakken til bilen? Det er vel klarlakken man polerer?

 

- Skal man virkelig bruke full guff og "godt trykk" på maskina?

Følte at det ble litt voldsomt til tider, og var redd for å brenne lakken.

 

- Hvor lenge holder man på, på ett område? Ser det ble skrevet at man skal holde på til produktet er "nedbrutt". Hvordan ser man det?

 

- Skal produktet man har på være "litt hardt" å få av etter polering, altså at det har stivnet på en måte.

Måtte slite litt med å få det av en stund, før jeg ikk over med microen på den rene siden.

 

- La merke til når jeg la panseret ute i Sola, at det var endel Swirls på panseret. Hva kommer dette av? Er det jeg som har påført Swirls eller har jeg polert for lite så jeg ikke fikk de bort?

 

 

Håper noen gidder å hjelpe meg, vil gjerne få til dette første gangen, hehe :)

Endret av T3X4C0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva slags bil polerte du? Det er ikkje sikkert at bilen har klarlakk og da blir nok paden fort farga av bilens farge.

 

Full guffe og godt trykk: Kanskje, kanskje ikkje. Her er det berre å prøve seg fram. Er greit å lage eit testområde for å teste litt. Naturligvis prøver du ikkje det grovaste middelet med full fart og trykk først!

 

Kor lenge du arbeider på eit omrade er avhengig av mange ting.

Ein ting er kva slags produkt du bruker, so her trengs det opplysninger ifra deg

 

Produktet skal tas av med ein gang. Om det er lett eller tungt å ta av kommer litt av korleis du bruker det og kva slags produkt du bruker.

 

Swirsl på panseret: Er ikkje sikkert at du klarde å få vekk swirlsa. Med DA maskina må du bruke grove poleringsmidler og grove pader for å ta vekk swirls. (er selfølgeligt avhengig av lakken!)

Ta poleringsmiddelet av i ein retning. Da ser du om det er mf kluten som lager swirls eller om du ikkje klarde å få dei vekk.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Info:

 

Poleringsmaskin: DA Maskina fra Biltema.

Pads: Sonax fra Clas Ohlson

Middel: Meguiars Ultimate Compound

Klut: Meguiars Microfiber

 

Panseret var fra en gammel 90-95 model Jetta.

Så noen biler hadde ikke klarlakk før altså, da skjønner jeg :)

 

Men, min Toyota Avensis 2001 har vel det? Så da burde det ikke bli avfargning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din Avensis har nok klarlakk.

 

Du får berre teste litt. Tørk av produktet i ein retning. (gjer det som ein vane) Da ser du om du har laga nye riper med mf eller om du ikkje har klart å polert vekk swirls

 

Bruk teip og masker lister slik at dei ikkje blir øydelagte viss du kjeme borti med poleringsmaskina.

 

Vær forsiktig rundt hjørner og kanter.

 

Du har ei svak DA maskin, so det er ikkje sikkert at du klarer å ta vekk alt av swirls, men det er berre å teste det.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Kan anbefale meguiars sine eller Swissvax (flex maskinene) sine, om du ikke kjøper en BRA maskin får du bedre resultat om du gjør det for hånd. Fatter'n testa ei billigmaskin (fra chlas ohlson eller biltema) og den etterlatet bare stygge roser og kvaliteten på putene var elendig. Er ivertfall min erfaring.

 

Nei?

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale meguiars sine eller Swissvax (flex maskinene) sine, om du ikke kjøper en BRA maskin får du bedre resultat om du gjør det for hånd. Fatter'n testa ei billigmaskin (fra chlas ohlson eller biltema) og den etterlatet bare stygge roser og kvaliteten på putene var elendig. Er ivertfall min erfaring.

 

Stort sett enig. En DA-maskins primære oppgave er å simulere håndbevegelser og det resultatet man kan oppnå med disse. Derfor skal de midler som er beregnet for DA også kunne benyttes for hånd (har med varmeutvikling og friksjon å gjøre blant annet).

 

Om maskinen er for stor og tung samt har for liten motor blir det problematisk. Og om hastigheten blir lavere mens friksjonen blir større vil man oppnå langt dårligere resultat. Kvaliteten på padder er også en flaskehals. Det hjelper dårlig med gode midler om resten er under pari.

 

Av maskiner som duger er Meguairs, Flextools (som forsåvidt vel ikke har noe som helst med swisswax å gjøre), Fest tools og Syclo (dog ganske tunge) de jeg kommer på. Det finnes ikke billige DA-maskiner, kun billige rotary maskiner. Om du vil ha noe som faktisk gjør jobben sin. Om alternativet er å kjøre bilen gjennom turtlevaskemaskina på benserten så er selvsagt alt annet en fremgang :)

 

Men tape av et område på ca 20x20 cm og prøv forskjellige kombinasjoner. Se hva som gir best resultat og gjenta over resten av bilen. Om dette betyr at du da må ta hånda fatt for å si det slik, så er det bedre at du bruker mer tid og får et resultat du er fornøyd med? Til syvende og sist er det tålmodighet, arbeid og svette som er avgjørende for resultatet uansett hvor gode midler og verktøy du måtte ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår