Gå til innhold

Jet motor-prosjektet

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Halla:cheers:

 

Har i år børstet støv av et forsøk på å lage jetmotoren stund tilbake, og tenkte å legge ut litt av en liten prosjektlogg her;

 

Det begynte med at jeg fant jeg fram forbrenningskammeret jeg sveiset for et par år tilbake, og en gammel volvo lastebilturbo, Her med en liten test med propan:

24316_1427309079917_1148499981_3130.jpg

 

 

 

Så var det bare å spenne opp doningen i et stativ, og sveise over med skikkelig sveiseapparat, da sveiseapparatet fra krigen (WW1) jeg brukte første gang hadde sett sine bedre dager... Etter et strøk med lakk da ble den rent staselig! :)

Deretter spikket jeg sammen et stativ til bensintank, trykkpumpe, coil og div kraner og styr for regulering av bensintilførsel.

DSC00094.jpg

DSC00091.jpg

 

Dysetest!

DSC00089.jpg

Fant fort ut at tennplugg i bånn avforbrenningskammeret var en dårlig ide da det samlet seg en dam bensin der med en gang, men fungerer like fint å tenne på ei papirfille i eksosen og blåse igang med trykkluft. Til smøring bruker jeg en volvo oljepumpe tilkoblet en 12v likestrømsmotor på ca 400watt. Og etter mange testforsøk, med resustat av svidd(e) stativ\bensintank\kabler\bensinslanger\øyenbryn\pannelugg ++ begynte det endelig å bli fart i sakene. Her en film av første gang den spolet opp! (Skru opp lyden:D:D)

 

Etter mye justering og utprøving får jeg nå spolet opp motoren til å gå for engen maskin, og er virkelig ikke noe som lyden av en jetmotor akksellerere, dog det er vanskelig å få med god lyd på film. Her er en liten snutt av motoren når den går som den skal.

Status quo i dag er en stk skjært turbo, etter oljepumpehavari, og var en bomtur på Nesodden i helga for å hente turbo fra en kasert bulldozer, men var selvfølgelig ikke turbo på dozeren alikevel...:thumb Men får kanskje tak i en lastebilturbo til helga, og noen har eller kan få tak i no lignende å donere til gromprosjekt så gi meg beskjed.

 

Er ellers veldig morro med tilbakemeldinger :m'm:

Endret av Gazoline

Volvo 242 Turbo 76`

Mitsubishi Lancer 95`

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja det har jeg ikke tenkt på! Generer mye varme hvis blandingsforholdet mellom luft og bensin er litt feil, ved oppstart osv, har svidd av litt av panneluggen og litt av øyenbrynet ved oppstart i motvind ;) Nei vet ikke hva den skal monteres på, men lurer litt på å få den på en traktorklipper eller noe, har en gammel bolens stående. Hadde vært fett med et skikkelig instrumentpanel med oljetrykk, bensintrykk, tempmålinger, ladetrykk osv, og en skikkelig afterburner ;)

Volvo 242 Turbo 76`

Mitsubishi Lancer 95`

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nok til en bil, men skal nok klare å skyve en olabil med no afterburner greier. Men er brannfarlig som fy, har gått opp i fyr og flammer en gang, men fikk heldigvis slokka for det brant hull i bensintanken, har alltid vannslange i naerheten og stor bryter på bensinpumpa. :titties:

Volvo 242 Turbo 76`

Mitsubishi Lancer 95`

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår