Gå til innhold

Ac trøbbel, 1,8t aeb

Ranger emnet


krabben

Anbefalte innlegg

Har en 98 modell som jeg trodde var tom for gass, så jeg fikk fyllt på ny. Men bilen kjøler fortsatt ikke om den settes på LO.

Er det noen måte å sjekke kompressoren på? Når jeg trykker på ECON eller OFF så rører gasspedalen seg og turtallet endrer seg litt idet man trykker.

Mye arbeid å skifte denne, må vel selfølgelig fylle på nytt ( 1500 kr rett i dass ) . 1,8t Aeb motor vi snakker om.

 

Har en teori om at bilen ikke kjøler hvis ute tempen er lavere enn instillt temp på climaen, men dette skulle vel uansett ikke ha noe å si på LO instilligen.

Endret av krabben

Livet er for kort til å kjøre daffe biler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

 

Econ betyr economi. Når econ knappen er trykket inn så deaktiverer man kompressoren. når man skrur på av "econ" så starter kompressoren igjen, det er normalt at turtallet forandrer seg da motor trenger ektra kraft for å dra på kompressoren.

 

ac problemer er svært dyrt å skjekke på verksted, for det er tid krevende. Jeg hadde en opel en gang med samme syndromet. fylde gass og ingen kulde. etter en stor regning på et spesial verksted for AC ble det konstantert at kompressoren var gåen fordi jeg hadde kjørt for lenge uten gass og trykk i systemet. jeg kjøpte ny kompressor og det ble kaldt igjen men aldri skikkelig kaldt.

 

Men i ditt tilfelle kan det selfølgelig være anderledes. var systemet ditt tomt for gass når du fylte på?

 

Forresten så deaktiveres ackompressoren på audi når ute tempraturen er under 5+. Når du bruker instilligen LO så tvinger du klimaanlegget til å tilføye (kondensertluft) altså aircondition. så om det ikke blir kaldt på LO så er det noe som ikke er som det skal.

Endret av raymondblack

OPEL ER BRA!

---------------

2005 Honda Accord

1999 Yamaha Thunderace 1000

1996 Seat Toledo 1.9 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den var tom for gass har jeg ingen peiling på, mener den kjølte i fjor sommer. Kjøpte bilen min av bror min og han har hatt den siden 2000 uten å fylle gass. Så den var nok relativt tom vil jeg tro. Det at turtallet endrer seg vil vel tyde på at kompressoren hvertfall drar rundt siden det er motstand i systemet. Men om jeg hekter av reima å turner for hånd på reim hjelt, vil jeg da merke om det er noe muffins ? Er ingen ulyder ifra motor rommet hvertfall.

 

Hvor mye arbeid er det å skifte kompressoren selv, å få verksted til å etterfylle ?

Livet er for kort til å kjøre daffe biler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjedde samme med min 1.9. brukte først 3000 kr for å skifte et eller annet gumpens ville vi skulle skifte:D etter 5 sec med aircon fant vi ut problemet ligger i kompressoren. kostet 10 000 pluss 4000 arbeid for å skifte den. kunne skaffet den for 4000 å bestilling fra et firma i england. men hastet litt når vi skulle på kjøretur sørover i sommer. kom forresten bare vanlig luft ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 98 modell som jeg trodde var tom for gass, så jeg fikk fyllt på ny. Men bilen kjøler fortsatt ikke om den settes på LO.

Er det noen måte å sjekke kompressoren på? Når jeg trykker på ECON eller OFF så rører gasspedalen seg og turtallet endrer seg litt idet man trykker.

Mye arbeid å skifte denne, må vel selfølgelig fylle på nytt ( 1500 kr rett i dass ) . 1,8t Aeb motor vi snakker om.

 

Har en teori om at bilen ikke kjøler hvis ute tempen er lavere enn instillt temp på climaen, men dette skulle vel uansett ikke ha noe å si på LO instilligen.

 

Har du egentlig fått sjekket om det er lekkasjer på rører/radiator til klimaanlegget ditt??

Trenger ikke nødvendigvis være kompressor heller.Verksted fyller på sporingsveske i systemet så lyser de over anlegget for å se etter lekkasjer.Hvis det lekker hos deg så vil ikke klimaanlegget funke som det skal.Det vil da være litt under halvt med gass på anlegget sånn normalt hvis alt hadde fungert.Det lekker ca 10% gass fra systemet på 1 år og skal etterfylles når det har passert under halv på systemet.

Hos meg var radiatoren råtten og gassen forsvant der.Ny radiator kostet seffless noen tusen spenn, men ikke på nære så mye som en kompressor.

Audi A6 3.0 tdi avant quattro 2012 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår