Gå til innhold

Utføre Rustfjerning/Understellsbehandling selv. Råd ønskes :)

Ranger emnet


MindViruz

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en 97modell Suzuki Baleno.'

 

Bilen min har fått noen små rustflekker under. Den er tectylebehandlet ett par ganger før.

Siste gang var for ca. 2 år siden, på ett verksted som benyttet og mercansol understellsehandlingsmasse.

Så i år tenkte jeg å fjerne de rustflekkene jeg finner, og understellsbehandle selv.

Har nelig sett ett par steder det er litt rust under, og på utsiden av kanalene har jeg klart å høytrykkspyle vekk litt masse, så der er litt sånn svak brunlig overflaterust.

 

Det jeg hadde sett for meg å gjøre er å:

1. Spyle bilen under med høytrykkspyler. (Bør jeg bruke noen form for såpe/vakemiddel her?)

2. Sette en vifteovn på over natten, som blåser varm luft under bilen. (Blir dette "tørt" nok, eller blir det masse kondens/damp av dette?)

3. Dagen etterpå, tenkte jeg å pusse vekk rusten der det er litt "tykt" med rust, og bruke rustfjerner der det er svak overflaterust.

4. Så tenkte jeg å spraye på Zinkspray fra biltema, på de stedene jeg har ulakkert bart metall. I to strøk. (Beskytter godt?)

5. Så påfører jeg understellsmasse fra biltema på de stedene jeg har sprayet med zinksprayen. Og der jeg ser den begynner å bli tynn/slitt.

6. Spraye tynnstoff fra Biltema inn i alle hulrom på bilen, og under kanten rundt hjulbuene.

 

Er dette en enkel, billig og grei måte som vil gi god rustbeskyttelse?

 

 

 

 

Så har jeg søkt litt rundt i dag. Og fant "vidunderprodukter" fra Norwegian Chemical Technique AS. Bla. en rustfjerner som skal være "bedre enn sandblåsing" (!) .

Fant og noen bilder og tester her: http://www.offroad.no/forum/index.php?showtopic=31890&hl= .

 

Og i Nettbutikken deres har de "bilpakker" for både understell, hulrom og karosseri som ser intressante ut.

Men i mitt tilfelle gjelder det kun understell, og hulrom som er aktuelt da.

 

Bla. dette som heter Metal Defence:

MetalDefence er en ny rusthindrende beskyttelse for alle konstruksjoner hvor slitasjen er salt, vann sand og grus.

Ypperlig som sistestrøk og beskyttelse av f. eks. understell. MetalDefende er transparent(gjennomsiktig). Du får derfor full visuell kontroll av understellet.

Teknologien i MetalDefence er selvreparerende, i den forstand at hvis det skulle oppstå rift eller sår i det beskyttende belegget vil beskyttende ioner frigjøres og legge seg som et vannavvisende sjikt på metalloverflaten og nøytralisere galvaniske spenninger som er selve årsaken rust og korrosjon.

 

 

Noen som har erfaring med dette produktet? Eller vil anbefale en annen måte/produkter for understellsbehandling?

 

Takker for alle svar :)

Endret av MindViruz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror for det første at du er i feil forum?

 

Sansynligvis vil Brunox (noe du får kjøpt både på sprayflaske, og flytende hos Thorshov Bilrekvisitta) gjøre mye mer nytte for seg enn Zink-spray fra Biltema. Jeg ble anbefalt dette av flere ettersom jeg gjorde samme operasjon som deg for 2 uker siden. Må si at etter litt pussing, 3-4 lag med Brunox, og så lakk på toppen i 3-4 lag, ser resultatet foreløpig veldig bra ut!

 

Subaru Forester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk snakker om ting de gjorde for to 2 uker siden og det ser bra ut.

Man kan male over med bengalakk og det ser og bra ut etter to uker.

Rust er rust og kan fjernes med syre. Vasking med vann????? Da er det rust med en gang. skal man absolutt gjøre det enkelt kan man slipe, skrape eller børste bort så mye man kan og ha på diverse saker. Syregrunning / etch primer virker ganske bra over litt lengre tid. Mirakelmiddler og coroless produkter virket ikke før i tiden og virker ikke nå heller. Sanblåsing virker ! Da selvfølgelig med etterbehandling med kvalitetsprodukter.

Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår