Gå til innhold

Ettermontering av trådløs åpner til sentrallåsen


bluecity

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt mye for å finne informasjon om dette emne uten å lykkes. Men nå har jeg ettermontert trådløs sentrallåsåpner på min MB 230 T /1991 og tenkte jeg skulle gi en detaljert oppskrift for andre som trenger dette:

 

Først av alt kjøpte jeg inn denne: http://www.rclick.co.uk/product_info.php?cPath=50&products_id=671 fra en engelsk nettbutikk. Er strålende fornøyd! kr. 324,- ferdig rett i postkassa med to fjernkontroller, 2 ekstra gummifelt til trykkfeltene på fjærnkontrollen, fjernkontroller med valgfri bilmerke-logo og med to nøkkelemner (også valgfritt fra liste til din bil) som jeg har fått slipet her i Norge. Så nå er kontrollene (som er masive og gir god følelse av kvalitet)komplette med nøkkel.

 

"Sentralen" har + og minus 12v strømtilførsel, + en rekke ulike trigg-utganger (el.vinduer, alarmtrigg, blinklystrigg, horn-trigg, såkalt komfort-trigg mm), men det følger med detaljer koblingsskjemaer for de fleste biler. Og ikke minst følger det med en ledlampe til å feste i vindu som gir blinkende lys når bilen er låst, som en alarm. For min del var det 2 ledninger til ground/jord, 2 ledninger til konstant +12v og 2 ledninger til trigging av sentrallåsen (låse opp/ låse igjen) som måtte kobles.

 

På MB 230 - w124 karroseri demonteres dekselet så du kommer under i dashbordet under rattet. Du demonterer også gulvmatta på førersiden (den originale i bunnen) og da kommer det en sort plastboks/kanal til syne langs dørlista mot førerdøra. Denne kanalen åpner du og der ser du noen svarte og noen gule kabler og vakumslanger. I den tykkeste svarte pølsa gjør du et snitt (vær sikker på at du tar rett så du ikke kutter i en vakumslange, men klemmer du på dem så kjenner du at det er ledninger inni)og der finner du tre ledninger: en rød/hvit, en Brun og en Blå. Den blå er den vi er ute etter!

 

Denne skal kuttes i to og på den delen som går bakover i bilen (den går til vakumpumpa for sentrallåsen som ligger under høyre baksete) kobler du inn styrekbel 1 etter skjema (i mitt tilfelle en hvit kabel)og på den andre delen som kommer fra dørlåsen kobler du inn den andre styrekabelen (i mitt tilfelle en orange/svart kabel)

 

Når du da også har tilsluttet 2 +12v permanent (kobles inn på en solid 12v sentral som sitter på venstre side under dashbordet som er demontert (legg deg inn i fotrommet og se opp og inn til venstre så ser du den. Jordingen strakk jeg over rattstammen og feste de med en mutter til en skrue i godset.

 

Og vips så har du fjernkontroll på 230'n.

 

Litt om sentrallåssystemet på MB 230:

 

Det går på luft og vakumpumpen (under høyre baksete) lager trykk for å åpne og suger luft for å stenge/låse bilen. I dørlåsene sitter det en bryter med 3 punkter der senter er en blå ledning som kommer rett fra vakumpumpa. Når du vrir nøkkelen for å låse opp kobles den ene ledningen (rød/hvit)med +12V til den blå triggerledningen og vakumpumpen gir trykk som åpner låsene. Om du vrir nøkkelen for å låse så er det den brune ledningen som kobles mot den blå og det er jord/Ground. Dette trigger vakumpumpen til å suge og vakumet låser bilen.

 

Så ved å kutte den blå kabelen og legge inn en styrepuls som kan gi både +12v og jord/ground via å trykke på åpne eller lukkeknappen i det beskrevne fjernkontrollkitet så skjer det samme som når du bruker nøkkelen.

 

Det er god plass til sentralen under der og led-lampen (alarm-simulering) tredde jeg bare ned fra høytalerhullet på førersiden ved frontvinduet, da kommer du rett ned til styreboksens plassering.

 

Jeg kjempet en del for å skjønne dette, derfor tar jeg meg bryet med å dele kunnskapen om noen andre trenger den.

 

Alt fungerer perfekt og jeg er strålende fornøyd. For 324,-!!!

1991 MB 230 TE - I just love it!

1997 Volvo V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se siden med produktet helt ned før du bestiller, du skal nemelig krysse av for bilmerke til logo og nøkkeltype til din bil. Jeg skjønte ikke dette i første runde og måtte sende dem en epost i håp om å få endret ordren etterpå... det gikk fint det også, men det er alltid lettere og ta det med en gang.:cheers:

1991 MB 230 TE - I just love it!

1997 Volvo V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en fin tråd om et tema som mange lurer på :)

 

Veldig bra at du tar deg bryderiet med å lage en tråd om det, det er ikke mange som gidder det :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativene til montering under dashbordet på førersiden er i døra eller under baksetet der vakumpumpa sitter.

 

Jeg har hatt oppe begge disse stedene og anbefaler i alle fall ikke bakseteløsningen. Bak er det sinnsykt trangt og vanskelig pga golvtrekket. Jeg skar opp et stort kryss i teppet for å forsøke å lette jobben, men det var fortsatt trangt, og ledningene inn til pumpa er godt forseglet både i pølse og kontakt (rund plastsveiset kontakt) og sitter liksom bak pumpa fra der du kommer til... så det var trangt og vanskelig.

 

I døra kan det jo selvsagt ordnes, og dørtrekket er jo enklere å demontere. I så fall kan jo den brune og den rød/hvite ledningen sikkert brukes som +12V og jord, og den blå er jo som sagt triggeledningen til pumpa.

 

:cheers:

1991 MB 230 TE - I just love it!

1997 Volvo V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Skru ut stjerneskruen og ta av plastdekslet rundt selve dørmekanismen/låsen

 

2. ta av vindussveiven ved å skyve "trekket" bakover og så ta av sveiva og den grå plastforingsringen som sitter mellom sveiva og døra.

 

3. Vipp ut og ta av den trekanten som sitter ved speilet

 

4. Vipp ut og ta av plastramma som sitter rundt døråpneren

 

5. Fjern lett en skumgummibit som er tredd inn i øvre del av dørhåndtaket i det rommet som nå er synelig rundt døråpneren.

 

6. Skru ut den 10mm bolten som fester dørhåndaket (bak skumgummibiten).

 

7. Nå sitter dørtrekket i praksis bare i noen klemmeklips i toppen langs vinduskarmen, samt at det er en god del vinkelhaker i plast som er tredd ned i dørchassiset på baksiden av trekket. Så her er det nå bare å løfte hele dørtrekket oppover til det er løst.

 

På innsiden er det et tynt plasttrekk som løsnes forsiktig slik at du kan sette det på plass igjen før du setter det sammen igjen.

 

:cheers:

1991 MB 230 TE - I just love it!

1997 Volvo V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

For de som bestiller akkurat den kontrollen som er nevnt i tråden og som søker informasjon om selve fjernstyringsboksen legger jeg ut følgende informasjon: (til MB 124)

 

I den medfølgende instruksjonsboka er det koplingskjema 4 på side 5 som er det aktuelle.

 

Fra styringsboksen så koples følgende:

 

-Gul/sort til +12V

 

-Gul til jord (-)

 

-Hvit til den siden av den kuttede blå ledningen som går til sent.lås pumpa

 

-Orange/sort til den siden av den blå kuttede som går ut til dørlåsen

 

-Orange til (Kortsluttes/kobles sammen med) Hvit/sort

- Hvit/sort (se over) koples til orange.

 

Hvis du vil ha med den blå blinkende lampa som følte med kobles den til eget utak på siden av enheten (arm&memory led)

 

Og til slutt setter du dip-switchene til stilling for 3,5 sek. (se diagrammet på side 6 og 7 i instruksjonsboka)

 

I det diagrammet vil du også kunne se alle de andre triggefunksjonene som er tilgjengelig. Jeg har ikke brukt noen av disse og har derfor ikke noen erfaring med det.

 

Håper dette er til nytte.

 

mvh morten G

Endret av bluecity

1991 MB 230 TE - I just love it!

1997 Volvo V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
  • 3 weeks later...
Men du kan bruke nøkkelen i låsen også?

for om dette sluttet og virke så får man liksom åpent bilen fordet!

 

Ja, selvsagt. Det forutsetter at den orange/svarte ledningen fra styringen er koblet til den enden av den blå ledningen som ble kuttet og som går til døra.

 

Den blå ledningen går egentlig fra dørlåsen og rett til vakumpumpa. I dørlåsen er det en vippebryter som den blå ledningen er koblet til på senteruttaket, når du vrir nøkkelen for og åpne låsen vil du legge +12v på den blå ledningen og vakumpumpen trigges. Når du låser legger du jord til den samme blå ledningen og vakumpumpen "suger" (låser) dørene.

 

Det du gjør er altså å kutte denne blå styreledningen og legge enden fra dørlåsen inn på styringen via den orange/sorte ledningen og den andre enden av den blå styrekabelen til en hvit ledning inn til styreenheten. Det betyr at den blå styreledningen går via styreenheten. Den vil da virke både med nøkkelen som før og med fjernkontrollen via styreenheten.

 

Håper dette var oppklarende.

1991 MB 230 TE - I just love it!

1997 Volvo V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Kan bare delta i jubelen, fort gjort å kople opp, og virker helt flott! Det har vært irriterende å måtte låse min 1992 230TE med nøkkel.

 

Jeg har tatt meg bryet med å kople til blinklysene, som nå flasher som de "bør" gjøre ved låse og åpne. Jeg demonterte varmeregulator- panelet øverst i midtkonsollen og koplet den brune ledningen fra kontrollenheten via to dioder til de to blinklysledningene på den baksiden av den røde varselknappen (den med varseltrekant). Jada, kontrollenheten har to brune ledninger, den ene av dem er forsynt med en diode allerede. Men man trenger TO dioder, og jeg ville unngå å tre opp to ledninger. Litt jobb å demontere bryteren, men med litt forsiktighet så går det helt fint. Diodene er nødvendige for å unngå å forstyrre eller belaste varselfunksjonen. Når du har baksiden av bryteren mot deg, lokaliser den hvit-røde ledningen med +12V. På motsatt side finner du de to ledningene som går til hhv venstre og høyre blinklys, Klipse ledningene fra diodene til hver sin bliklysledning. Voila.. proff blinklysfunksjon. Diodene kan loddes til ledningen, isoleres og plasseres bak bryterpanelet.

 

Et tips for å tre ledninger til/fra konsollen og andre vanskelig tilgjengelige steder: Bruk en bøyelig plastskinne som ellers brukes til å feste myk lampeledning til tak og vegger, til å lete deg fram til et passende hulrom. Når du er igjennom, fest ledningen til enden av plastskinnen og dra den igjennom. Samme triks for å tre gjennom ledningen for den blå blinkeren ved venstre høyttaler, helt inne ved frontglasset.

 

Når jeg først var igang å mekke på min gamle Merce, byttet jeg likegodt til elektriske vindusheiser med det samme, men det er en annen historie (fås brukt fra Brødrene London eller annen seriøs høgger, pris ca 600 per stk.). Krever bytte av knappepanelet ved girspaken, ettersom man trenger brytere for å manøvrere vinduene, samt trekking av mye ledning og montering av relé og sikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår