Gå til innhold

Hjelp/Tips til bygging av Carputer


Punto_sx75

Anbefalte innlegg

Hei! Beklager om dette ligger på feil sted.

 

Har noen erfaring med å bygge carputer basert på et Hovedkort fra Laptop?

Driver med PC firma der jeg reparerer gamle intel maskiner, og noen bærbare. Tenkte å bli litt mer avansert med en Carputer

 

Har et hovedkort fra laptop med intel chipset. og er tynt nok til å bygge en ramme rundt slik at den kan få plass i en CD spiller-slot i bilen.

 

Har 4 usb porter på den ene enden og spenning inn på den andre enden. på sidene er det lyd og skjerm-port. og sata port, samt port for CD/dvd-rom.

Laptop Batteriet gir 11.1v 4400mAh, og spenning inngang 19v fra forsyning.

Hva kan jeg bruke?

 

Tenkte å bruke en 7" med touch skjerm, samt et trådløst tastatur fra Dealextreme. eks: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16044

 

Noen inspill fra erfaringer hadde vært fint :-)

 

Takk

 

Thorbjørn

Edit: Skal brukes i fremtidig Volvo 740/760 :)

Endret av Punto_sx75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et spennende prosjekt. Selv har jeg laptop'en bare liggende under passasjersetet. Men dersom du klarer å bygge den inn i DIN-størrelse så må jo det bli bra. Men kan tenke meg at kjøling kan bli et problem, dersom det er begrenset med tilluft i bakkant. Strømforsyningen løses enklest ved å bare kjøpe en sigarettenner-adapter på clasern. Den tar imot både ladespenning og normalspenning og omformer det til valgfri styrke mellom 16V og 22V mener jeg å huske.

 

Men skjønner ikke hva du skal med tastaturet. Det vil bare bli styr å lete fram det fra hanskerommet hver gang du skal taste inn noe. Man skal jo ikke akkurat skrive brev på en slik pc, og til søking av musikk og andre småting holder skjermtastaturet lenge...

Go your own way!

87 Pontiac Firebird Trans Am

91 Chrysler Saratoga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslag og inspill :) det var bare et eksempel på hva jeg KAN gjøre for å ha noe å leke med når jeg står på en parkeringsplass :)

 

Tenkte å ha mobilt bredbånd slik at jeg kan bruke Skype eller msn slik at jeg kan prate (handsfree) mens jeg kjører. :) samtidig kunne det vært nyttig for å søke opp kart for å finne en veibeskrivelse (kan da bruke GPS. men likevel :)

 

Litt avansert kansje, men ville vært nyttig for min bruk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 1 month later...
Takk for forslag og inspill :) det var bare et eksempel på hva jeg KAN gjøre for å ha noe å leke med når jeg står på en parkeringsplass :)

 

Tenkte å ha mobilt bredbånd slik at jeg kan bruke Skype eller msn slik at jeg kan prate (handsfree) mens jeg kjører. :) samtidig kunne det vært nyttig for å søke opp kart for å finne en veibeskrivelse (kan da bruke GPS. men likevel :)

 

Litt avansert kansje, men ville vært nyttig for min bruk :-)

 

Jeg har bestilt komplett PC fra www.cartft.com De har skjermer og alt du behøver. En annen ting som er kult er at hvis du har peiling på bil... Så kan du få tak i diagnose program til din spesifike bil. Lettere sagt så henter BilPC'n info fra hjernen på bilen din.

Har du trimmet bilen din med Chip og hjernen på bilen har mulighet til det, så kan du "mappe" bilen din via BilPC'n.

Det er så mange muligheter.

 

Kult software www.centrafuse.com

 

Jeg venter bare på GARASJE, slik at jeg får begynt med min Opel Astra G. :angry:

Jeg har så mye Idéer nå...

 

Jeg propper full Bilforumet med bilder og slikt når jeg kommer i gang.

Jeg har kontakter i utlandet på billig lakkering og karosseri jobb.

Styling (Ferdig på bil) og noe motor-tuning.

Kommer senere med bilder av bilen som er fikset i utlandet.

Christoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Jeg har bestilt komplett PC fra www.cartft.com De har skjermer og alt du behøver. En annen ting som er kult er at hvis du har peiling på bil... Så kan du få tak i diagnose program til din spesifike bil. Lettere sagt så henter BilPC'n info fra hjernen på bilen din.

Har du trimmet bilen din med Chip og hjernen på bilen har mulighet til det, så kan du "mappe" bilen din via BilPC'n.

Det er så mange muligheter.

 

Kult software www.centrafuse.com

 

Jeg venter bare på GARASJE, slik at jeg får begynt med min Opel Astra G. :angry:

Jeg har så mye Idéer nå...

 

Jeg propper full Bilforumet med bilder og slikt når jeg kommer i gang.

 

Høres gøy ut!

Skal på nyåret renovere Volvo 745en min med en Turbo Motor og ny girkasse. skal da få plassert pcen i den. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du får noe som heter skjermtastatur ;)

Hva du skal med tastatur da, skjønner jeg ikke, blir jo bare tungvindt da man kan bruke skjermen. Men bra prosjekt!

Til kjøling ville jeg ha gått for noen vifter som ikke bråker stort fra clasern, kanskje fått til en kjøleslange utenfra??

 

Kjøleslange kan jeg sikkert få til. via luftinntaket på klimaanlegget på Volvoen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår