Gå til innhold

Strømkabel og sikring på forsterker (Bare en rask vurdering)

Ranger emnet


Odd M

Anbefalte innlegg

Lenge siden jeg var her sist gitt! ;)

 

Skal handle litt nytt anlegg igjen, og ville bare ta en sjekk på at kabel og sikrings str jeg har valgt er ok. Har lest side opp og ned siste uka om det, så kan vel ikke ha bommet mye.

 

Skal ha to forsterkere:

RF monoblokk 1x500w RMS 2x30A sikring

Sony 4-kanaler 4x60w RMS 2x30A sikring

 

Det vil da holde med 35mm2 strømkabel, lengde 5m. 100A? eller 150A? sikring i motorrom?

 

Splittblokk i bagasjen med 2x60A sikring, og en 35mm2 kabel til hver forsterker. Og til slutt 35mm2 jordingskabel fra hver forsterker til gods.

 

Høres dette greit ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik, det er alltid en fordel med så store tverrsnitt som mulig, spesielt på så lav spenning som 12V.

Men det er ikke ett absolutt behov for det, iallefall om du ikke skal ha skikkelig bass.

 

Syns opplegget høres helt ok dimensjonert ut, hadde ikke gjort noen større skade med 21 mm2 heller, men som sagt, du gjør ikke noe alvorlig feil med det du har valgt, ville nok valgt litt svakere hovedsikring, iallefall ikke mere enn 100A, skal like å se du får ett totalt strømtrekk på over det uten at det er noe galt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sikringen sikrer bare kabelen mot kortslutning eller for mye strømtrekk. Feks dersom det kommer et kutt i kabelen og den kommer borti karosseri. Ikke noe problem å bruke 200 A.

Men har du en sikring på 150 A kan du fint bruke den også. Men du må eventuellt oppgradere om du skal ha noe som trekker mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det ble litt "svada" på slutten her...sikringen skal som sagt sikre kabelen mot kortslutning og overbelastning, derfor skal sikringen gjenspeile det KABELEN tåler av strømtrekk og ikke hvor mange A sikringene i forsterkern(e) er.

 

Har selvfølgelig en forklaring her. Gidder ikke å begynne å sette opp noen regnestykker her nå, men 200A er nok sånn ca hvertfall 100A mer enn det man burde sikre en 35kvadrat kabel med. Det som skjer når du sikrer denne med 200A er at du da kan trekke 200A i kabelen før sikringen går. Alle som har kjent på en større kabel før som leder strøm har sikkert kjent at denne er lunken. Det som skjer når man prøver å trekke mer strøm gjennom en kabel enn det den er bergnet for er at den vil bli varm og etterhvert også "for" var, det som skjer når en kabel blir varm (over 20grader) er at motstaden vil øke fra det som opprinelig er oppgitt, og når motstanden øker vil kabelen trekke mer strøm pga. høyere tap fram til frobruker, i beste fall vil sikringen gå, men etter som sikringen er overdimensjonert/kabelen underdimensjonert vil det i færstefall ende med brann:(

 

Alle har vel løstut en sikring i sikringskapet hjemme? og det skjer vel? og ikke bare de gangene du kortslutter en krets? (det burde jo aldri skje) Nei, dette skjer fordi du trekker mer strøm enn det sikringen tåler og den er der nettopp for å sikre at det ikke skal gå mer strøm i kabelen enn den er bergenet for, dette for å hindre varmgang og brann.

 

Og for å sammenlikne det med at sikringen skal reflektere kabel og ikke sikringene i fortsterker kan sammenlignes med det at hovedsikringen i sikringskapet er MYE mindere enn alle de andre sikringene til sammen ;)

 

Jeg ville sagt maks 100A sikring i motorrommet , tror ikke jeg ville hatt mer enn 80A selv.

Endret av - Pal -

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår