Gå til innhold

Spørsmål ang bytting av bremsevæske og bremselufter.

Ranger emnet


MindViruz

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal bytte bremsevæsken på min Suzuki Baleno 1997 modell.

 

Har aldri gjort dette før, men har lest meg fram til følgende.

 

1. Tøm beholderen for gammel bremsevæske, og fyll på med ny.

2. Finn en slange som passer på luftenippelen.

3. Star med hjulet lengst vekk fra bræmsevæskebeholderen.

4. Be en kompis pumpe bremsepedalen, slik at den blir hrd, og hold den hardt inne.

5. Åpne luftenippelen på høyre bakhjul først, og la væsken renne ut i en tom beholder. Steng luftenippel, før kompis slipper bremsepedalen ?

(Ikke la bremsevæskebeholderen i motorromet gå tom, for da kommer det luft i systemet.)

6. Be kompis pumpe opp nytt trykk, og hold pedalen inne. Åpne nippel, og steng nippel igjen når trykket er blødd av?

7. Gjenta på alle hjul til kun ren ny bremsevæske kommer ut.

 

 

Mitt spørsmål er:

- Har jeg forstått dette rett?

- Er det nødvendig å stenge luftenippelen hver gang man må pumpe på bremsen igjen, eller gå frem for å etterfylle bremsevæske, eller kan denne stå åpen?

- Hvor mye bremsevæske trenger jeg?

 

 

Så ser jeg at de selger en Bremselufter på biltema.

 

- Hva gjør denne, hvordan funker den, og er det noe som kan være greit å ta med seg når man føst skal ut på Biltema uansett?

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Tøm beholderen for gammel bremsevæske, og fyll på med ny.

 

Uansett hvor gammel og stygg bremsevæsken er, aldri tøm systemet uten å fylle etter med ny, da blir du stående lufte bremser de neste månedene..

 

Mitt spørsmål er:

- Er det nødvendig å stenge luftenippelen hver gang man må pumpe på bremsen igjen, eller gå frem for å etterfylle bremsevæske, eller kan denne stå åpen?

- Hvor mye bremsevæske trenger jeg?

 

Ja, du må stenge nippelen når pedalen når bunnen og før den slippes, ellers vil systemet dra inn luft.

Kjøp to flasker, de er som regel på ca. 0,5L.

 

Fant den ikke på Biltema, men hvis du kjøper deg et slikt luftesett som består av en slange som en setter på ventilen på et hjul foran og et lokk tilsvarende det som står på bremsevæskebeholderen med den andre enden av slangen. Selges hos Bilxtra - trykk her

Da får du satt trykk på systemet og slipper å pumpe.

Så bruker du det du linket for å samle opp bremsevæska..

 

Hvis du velger å gjøre det manuelt, altså få noen til å pumpe på pedalen så legg en trekloss på 1-2" under pedalen slik at den ikke går helt i bunn.

Endret av B.T.i

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår