Gå til innhold

Bytte motor 1,8i til 2,0i zetek


AudiRadar

Anbefalte innlegg

Hei har en 96mod mondeo stv 1,8l og har skaffa meg en 93mod sedan 2,0l delebil me krute go motor, vuderer og sette 2,0l fra delebilen inn i stasjonsvogna.er det noen som har erfaring med dette,er det mye arbeid og bygge om ,hvordan er det med girkassa ser det er vier på spidometeret og vier på clutchen på 2,0l dette tror jeg er elektrisk og hydrøylisk på stasjonsvogna, passer girkassa fra 1,8l på 2,0l,??

må jeg flytte over bremsene og hvordan er det med godkjenning etter motorbytte?

passer eksosanlegget over fra sedan til stasjonsvogna?

 

 

Takker for svar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har en 96mod mondeo stv 1,8l og har skaffa meg en 93mod sedan 2,0l delebil me krute go motor, vuderer og sette 2,0l fra delebilen inn i stasjonsvogna.er det noen som har erfaring med dette,er det mye arbeid og bygge om ,hvordan er det med girkassa ser det er vier på spidometeret og vier på clutchen på 2,0l dette tror jeg er elektrisk og hydrøylisk på stasjonsvogna, passer girkassa fra 1,8l på 2,0l,??

må jeg flytte over bremsene og hvordan er det med godkjenning etter motorbytte?

passer eksosanlegget over fra sedan til stasjonsvogna?

 

 

Takker for svar

 

Jeg ville ha annbefalt å flyttet over mest mulig, dersom du tenker på å bytte motor.

Kommer ikke på noe i farten som ikke passer over.

Eneste jeg kommer på, er at det er forskjell på sensorene på veivplassering på manuel og automat. men er begge av "samme type" er ikke dette noe å tenke på. jeg ble brått litt usikker på speedometerwire kontra elektriskt, for må du evt bytte fra kabel til elektriskt, må du muligens flytte over El-nettet, og det er jo ikke akkurat bare en mindre jobb ;)

Ford hadde ganske "standariserte" nett, uavhengig av tilbehør, så kanskje det er kontakt for elektrisk speedo, selv om signalene gikk på wire...

Denne type motorbytte skal det ikke være noe "problem" å få godkjent hos BT. og vil derfor ikke annbefale at du tar snarveier, og kjører rundt med en bil som ikke er godkjent.

 

Er bare å bytte motor det. Kan være litt forskjell på EGR systemet, men så lenge du har to biler har du jo alt du trenger.

Godkjenning er unødvendig, ingen ser forskjell

 

Er ikke dette litt skummelt å si?

Dersom det evt skulle bli en større ulykke, vil jo bilen havne på teknisk kontroll, og da blir det garantert avdekket at bilen har større motor, enn den skulle ha?

Dette er jo en ombygning som i "teorien" skulle kunne godkjennes. så ville annbefale å gjøre det ordentlig.

 

Skal du evt jukse, er det også muligheter for å flytte over cam'er gasspjeld, og evt ecu fra 2literen, over på 1.8'en...

Gir deg ca 130 hk...søk litt og du finner.

08 passat blue, GII syncro, A3 1.8T, corrado g60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å bytte motor det. Kan være litt forskjell på EGR systemet, men så lenge du har to biler har du jo alt du trenger.

Godkjenning er unødvendig, ingen ser forskjell

 

 

Godkjenning er unødvendig ? Dette med godkjenning ved motorbytte går på effektøkning og i %. Hvis du får over så og så mye % i økning i motorytelsen så må du få godkjenning , husker ikke hvor mange % det var.Men først ville jeg pratet med statens vegvesen angående motorbytte og godkjenning for en tidligere kollega av meg hadde store problemer med det etter at noen nye regler hadde tredd i kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel 116 hk orginalt på 1.8

Den regelen som "ryktene" omtaler sier 15%, og da havner vi på 133hk.. var vel oppgitt til 136hk de første 2.0L mondeo'ene?

Men uansett, skal ikke være noe moralpoliti eller.no jeg.

Dog vil jeg alikevel annbefale å høre med statens vegvesen.

De er ikke så vanskelige å prate med som folk skal ha det til, bare du tar det på en pen måte ;)

 

Du skal bare søke om motorbytte, og bygger om til en eksisterende model. Det hadde vore noe annet, dersom du skulle ha bygget om til en ikke eksisterende utgave....

08 passat blue, GII syncro, A3 1.8T, corrado g60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Takker for tipsene ser ut til at motorbyttet blir noe av.

Topppakningen røk i dag på bilen så jeg tenkte jeg bare skal sette inn den 2,0 literen nå

Er det noen som vet hva som blir lettest ang og ta ut motoren, er det og ta den ut fra nedsiden eller er det mulig og ta den ut fra oversiden med gearkassa stående igjen.

På delebilen slapp jeg motoren ned på en palle og det var et helvettes styr og skru den laus,vil helst bruke den girkassen som står på 1,8 motoren i og med det er el styrt spidometer og hydrøylisk clutch på den som det ikke er på 2,0 kassa noen som vet om 1,8 kassa påsser på 2,0l og om det er samme utveksling?

Ang motorbytte blir jeg veldig taknemlig for tips,har aldrig bytta motor på en framhjuls dreven bil før.

takker for svar:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Motoren er byttet det var bra med forskjell på 2,0l og 1,8l merket det var en del mere hester i den ja:-)

Motoren ble tatt oppover måtte fjerne batteri kassa og div så gikk motoren rett opp uten problem,svinghjulet måtte flyttes over og clutch lamellen i og med jeg ville ha hydrøyliske chlutchen som sto på bilen fra før,

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår