Gå til innhold

dieseltrim

Ranger emnet


Skody

Anbefalte innlegg

Detta er gutten som vet hva han driver med...

http://www.dieselmeken.se/

 

Synd han har fjerna bildene av den SORTE pickupen sin. Den var forresten i BILSPORT i 2002 ca.

 

Den utvikla 180hk på gata og 220hk på stripa ved 2.x bar (!)

Og det var "bare" en TD uten i. :))

 

mvh Trond Viggo c",)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Detta er gutten som vet hva han driver med...

http://www.dieselmeken.se/

 

Synd han har fjerna bildene av den SORTE pickupen sin. Den var forresten i BILSPORT i 2002 ca.

 

Den utvikla 180hk på gata og 220hk på stripa ved 2.x bar (!)

Og det var "bare" en TD uten i. :))

 

mvh Trond Viggo c",)

 

 

Synd ikke de sidene funker lenger.

 

Originalt så har jo 1.9D bare 64 hk. Når man setter på turbo, så har man en tommelfingerregel som sier at hestekreftene dobler seg når man dobler trykket. Egentlig så får man vel litt mindre hester enn denne regelen tilsier (kanskje 10% mindre). Men dersom vi likevel legger den regelen til grunn, så må trykket ha vært oppe i 220/64 = 3,44 bar! (Utgangstrykk: litt mindre enn 1,0 bar, og ladetrykk: ca. 2,5 bar)

 

Husker du om de hadde skiftet ut stemplene med smidde stempler, eller om andre komponenter var skiftet ut for å forsterke motoren?

 

Dersom de brukte motoren i tilnærmet original stand, så betyr jo dét at de som har 1.9D trygt kan trimme motorene opp til 130 hk i alle fall, uten at motoren får redusert levetiden noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://hem.passagen.se/dieselmeken/ - ligger link til filmene hans på stripa her.

Synda siden er nede ja. Original botning i motoren ja. Nye eiern fikk nytt inspeksjonshull i blokka bare ei uke etter han kjøpte den av dieselmeken, så selgern satte i ny blokk gratis så vidt jeg skjønte. Mao holdt det bare, eller i hele 1-2år alt ettersom man ser det. Du finner den i et Bilsport fra sommern 2000. Der er den omtalt på 3-4 sider. Rått bygge da. Bygd dieselpumpa selv etter eget hode og greier.

 

Men hvis han ikke bytta stempler vil det si at han hadde 22:1 i komp, og ikke 18,5:1 (?) som er på 1.9 tdi. Det må da være en vesentlig forskjell selv om det er diesel? Rettelse: 22,5:1 i komp.

Fant denne siden - http://www.skodapg.se/fakta.html Ser ut som nye eiern har fått blingbling felger og speiler og :)

450_050325%20Skoda%20051.jpg450_IMG_2378.jpg

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morro med film! :)

 

Men hvis han ikke bytta stempler vil det si at han hadde 22:1 i komp, og ikke 18,5:1 (?) som er på 1.9 tdi. Det må da være en vesentlig forskjell selv om det er diesel? Rettelse: 22,5:1 i komp.

 

Ja, som regel pleier motorprodusenter å senke kompresjonen når det putter turbo på en motor, nettopp for å kunne skru opp turbotrykket mer enn de ellers ville gjort. Det er nok derfor VAGs 1.9 tdi har 18,5:1 i kompresjon.

 

Så dersom disse gutta hadde tatt seg bryet med å senke kompresjonen, så kunne de ha kjørt et enda høyere ladetrykk, og således oppnådd enda flere hester. (En lavere kompresjon hadde gitt mindre effekttap enn de hadde vunnet på å kunne øke ladetrykket.)

 

Alternativt kunne de ha beholdt samme antall hk, men fått en noe mer holdbar motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår