Gå til innhold

Store problemer med strømmen på min bil

Ranger emnet


just-_-me

Anbefalte innlegg

hei

har instalert et anlegg i bilen min, som tydeligvis er litt overdimensjonert....

anlegget, ved full utnyttelse skal trekke rundt 100A

bilen min er en toyota carina 94 model

 

men desverre ser det ut som ikke bilen min klarer og levere nok krutt

 

når anlegget kun trekker 10A (det er jo 90A mindre enn hva som er maks) så begynner helvete.

jeg slang på et ampmeter, og et volt meter.

når den nærmet seg 10A gikk spenningen fort ned til 11-10V. og det kan vel ikke være bra??

fordi forsterkeren min liker det hvertfall ikke. den kutter og har seg. det hender også at spilleren skrur seg av. sikkert fordi den har kommet under 12v

 

har instalert kondensator på anlegget, på 8F, så den tar hvertfall bass/strøm-peakene

 

men hva er løsningen her?

for øyeblikket kjører jeg med batteriet i bilen som fulgte med og orginal dynamo.

er løsningen og kjøpe et større/flere? batterier med bedre Ah på?

eller må jeg finne en dynamo som lader bedre?

har hørt at dynamo gir kun en 50-70A?

 

og jeg er ikke redd for og skru og sveise og kappe. så må jeg inn med nytt/større utstyr i motorrommet, får jeg nok alltids til det....:m'm:

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor målte du spenningen?

Har du for tynne strømkabler til anlegget?

Har du oppgradert kablene imellom batteri/dynamo/jord?

 

Du må finne ut kor du har spenningsfall og so gjere du noke med det.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8µF var da fryktelig lite!

 

Du skulle hatt en på 1 farad eller kanskje 2 eller 3. Dessuten ville jeg ikke slengt inn et ekstra batteri i i paralell (Vil da gi formye amp, og bilens elektronikk kan gå fyken)

 

eller i serie (for høy spenning).

 

Hvordan ekstra batterier eller dynamo kobles opp vil jeg anbefale og kontakte noen som spesialiserer seg på bilradio, f.eks

 

http://www.bilradiospesialisten.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten ville jeg ikke slengt inn et ekstra batteri i i paralell (Vil da gi formye amp, og bilens elektronikk kan gå fyken)

 

Høtt the føkk?

 

Du vil nok aldri kverke noe elektronikk av å paralellkoble 2 12V batterier, dynamo kan slites ekstra pga den alltid lader mye, men det har mere med forbruket å gjøre, men hvordan kan det gå mere Ampère i kretser når spenning, tverrsnitt og motstand er likt, det vil jeg gjerne vite.

 

Ulempen med ekstra batterier, er at man sliter med å lade det opp, men, er det fulladet og man ikke bruker mer enn dynamo takler vil det ikke være noe problem igjen.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal sjekke litt i morra.

kanskje jeg kan slippe unna med og bytte børstene på dynamo, og etterpå sette inn et større batteri (mere Ah) evt. et eget batteri bak for anlegget

 

8uF var skriveleif, skulle være 8F

 

spenningen målte jeg rett på batteriet.

 

har lagt en 25mm2 som tilførsel fra batteri til sikringer bak i bilen, som deretter forsyner 4 forsterkere, 2stk. på 800w, og 2stk. på 2000w.

men dem trekker ikke så mye på tilf. siden. trekker kun 50A på 2000w forsterkerene, og 25A på 800w forsterkerene

så legger man sammen det, blir det rundt 150A, men spiller sjelden så mye at det går 150A. tror ikke jeg klarer og nå 100A engang.

 

mulig denne 25mm2 er litt liten

 

jeg kan også sjekke litt anng. kabler mellom/fra dynamo til batteri, og til jord

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenningsfallet frem til forsterkeren din ved 10A skal ikke være større enn ca. 0.05V avhengig av resistansen i koblingene dine(jordingen).

Ved 100A blir det vesentlig høyere.

 

Regn på det selv. U=0.0172*(lengde)*(strøm)/25 . Lengden er tur retur, men går retur gjennom karosseriet blir det litt anderledes, men du får en pekepinn iallefall.

 

Jeg mener det er dynamoen og batteriet som ikke klarer å levere nok energi, og spenningen synker som følge av det.

Mål spenningen over batteripolene med forsterker av og på, med turtall, på tomgang og motor av, så skal du få en pekepinn hva som er det svake leddet.

 

Hvis spilleren kutter ved under 12V og ladespenningen ved tomgang er 12V skal det ikke så mye belastning til før den kutter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

da har det blitt til at jeg bytter ut det meste, og gjør som følger:

Ny dynamo på 180A

nytt batteri foran på 50aH. (for bilens vanlige el system)

nytt batteri bak på rundt 134aH. (for lydanlegget)

 

da skulle jeg neppe ha noen problemer lenger!

 

Er 3000 kr. for en dynamo på 180A billig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det hørtes så ille ut nei!

 

og det er en custom made, fra en fyr i statene.

uten frakt kom den på 330$, og jeg regner en ca. 120-130$ i frakt.

med dagens kurs på rundt 6,7 havner jeg på rundt 3100 kr.

hvis dollaren synker ned igjen, blir det billigere

 

så jeg håper inderlig at dollaren synker i løpet av denne uka eller neste :win

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

da har jeg ikke problemer med strømmen lenger :d

- ny dynamo på plass, gir 180A

- 2 nye batterier, (ikke kjøpt enda, men skal) fra kinetik, Foran: KHC1200 og Bak: KHC3800

- kabel fra front til bak, 50mm2 kobber kabel, 4,5m kapp "som skulle kastes...."

 

 

er det sånn at batteri forran og bak må være like?? pga. utladning osv.?

må jeg da kjøpe 2stk. KHC3800 (som er liiitt overkill?

med den løsningen jeg har tenkt, må jeg da inn med typ "laderelee", "skillerelee" eller hva det heter?

 

kanskje bare skaffe en kontaktor som takler strømmen... og med 12V spole...

 

 

eller kan jeg gjøre det så enkelt at jeg kun kjøper et batteri og har forran, typ KHC3800 som mater alt? også bare den feite 50mm2 fra batteriet forran og bak til en fordelingsblokk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår