Gå til innhold

Kjøpe Hiace

Ranger emnet


Tæffen

Anbefalte innlegg

Hei

 

Kjører til daglig VW Transporter generasjon T4. Fått ny jobb der det blir litt pendling og ønsker meg nyare bil med litt meir køyrekomfort.

 

Vurderer difor å kjøpe Hiace. Prisklasse er under 130000 og det må vere 4x4 sidan eg er mykje på ski på vinteren og bakhjulstrekk vel er totalt håplaust på glatta.

 

Har stort sett haurt gode ting om Hiace, men nokon kviskra meg i øyre at D4D motoren ikkje er noko særleg?

 

Kva for ein motor bør eg gå for?

 

Er det ellers andre "heads up" i forhold til å handle Hiace med 4x4?

 

På forhond takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kjører til daglig VW Transporter generasjon T4. Fått ny jobb der det blir litt pendling og ønsker meg nyare bil med litt meir køyrekomfort.

 

Vurderer difor å kjøpe Hiace. Prisklasse er under 130000 og det må vere 4x4 sidan eg er mykje på ski på vinteren og bakhjulstrekk vel er totalt håplaust på glatta.

 

Har stort sett haurt gode ting om Hiace, men nokon kviskra meg i øyre at D4D motoren ikkje er noko særleg?

 

Kva for ein motor bør eg gå for?

 

Er det ellers andre "heads up" i forhold til å handle Hiace med 4x4?

 

På forhond takk

ikke kjøp hiace om du er ute etter comfor.. jeg har hatt transporter og hiace som firmabiler.. er som dag å natt.. hiace er mye billigere leasing messig, nesten halv pris i forhold til transporter.. men da har du ikke fornyde sjåfører eller.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gje deg eit seriøst svar..

 

Visst du skal ha comfort er nok ikke hiace tingen. Er stivere oppsatt enn transporter.. Men visst du skal betale bilen sjølv er svaret enkelt.. HIACE.. Er billiger og kjøpe, holder seg bedre i pris og billiger å holde på vegen...

 

Til audi 80 gutttungen som ska selge sin boks... så..

 

Ja e og kjørt ein del vw og men mitt valg var enkelt likevel. Kjennes nok ut som transporter`n går bedre fordi du har all effekt over 1500 rpm.. lite praktisk..

03 Lexus IS:)

97 Toy Hiace 4wd:)

72 Opel Diplomat V8:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til audi 80 gutttungen som ska selge sin boks... så..

 

Ja e og kjørt ein del vw og men mitt valg var enkelt likevel. Kjennes nok ut som transporter`n går bedre fordi du har all effekt over 1500 rpm.. lite praktisk..

 

Meg du sikter til? Jeg har ikke noe som helst erfaring med noen av bilene. Kommenterte bare innlegget til Rasjima jeg.

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det eine seriøse svaret eg har fått.

 

At Hiacen brukar dobbelt så mykje diesel? Transportaren brukar vel 0,6-0,7 på langkjøring? Det vil da seie at Hiacen brukar godt over literen på langkjøring? Dersom dette stemmer vil eg bli overaska, men er det tilfellet er det jo for mykje ja...

 

 

Nyare transporter er med i vurderinga også, men då er det 105hk 1,9 liter som er aktuelt prismessig. Har haurt mykje vondt om clutchen og svinghjulet på desse. Vidare er eg lei hjuloppheng som ikke held i hop. Min 1995modell er ikkje bra på dette punktet og etter å ha lest ein del om T5 utgaven ser det ut til at også desse spiser framstillingsdelar og drivakslar. Mykje dyre reparasjonar altså.

 

Meiner du også at det ikkje er betre kjørekomfort i feks ein 2004-2005 hiace enn i ein heilt basic 1995 modell Transporter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det eine seriøse svaret eg har fått.

 

At Hiacen brukar dobbelt så mykje diesel? Transportaren brukar vel 0,6-0,7 på langkjøring? Det vil da seie at Hiacen brukar godt over literen på langkjøring? Dersom dette stemmer vil eg bli overaska, men er det tilfellet er det jo for mykje ja...

 

 

Nyare transporter er med i vurderinga også, men då er det 105hk 1,9 liter som er aktuelt prismessig. Har haurt mykje vondt om clutchen og svinghjulet på desse. Vidare er eg lei hjuloppheng som ikke held i hop. Min 1995modell er ikkje bra på dette punktet og etter å ha lest ein del om T5 utgaven ser det ut til at også desse spiser framstillingsdelar og drivakslar. Mykje dyre reparasjonar altså.

 

Meiner du også at det ikkje er betre kjørekomfort i feks ein 2004-2005 hiace enn i ein heilt basic 1995 modell Transporter?

1995 model transporter har bedre comfort ja, nyere hiace får du ikke kjøpt uten 4wd å de drikker over litern på mila uansett hvor fint du kjører.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gje deg eit seriøst svar..

 

Visst du skal ha comfort er nok ikke hiace tingen. Er stivere oppsatt enn transporter.. Men visst du skal betale bilen sjølv er svaret enkelt.. HIACE.. Er billiger og kjøpe, holder seg bedre i pris og billiger å holde på vegen...

 

Til audi 80 gutttungen som ska selge sin boks... så..

 

Ja e og kjørt ein del vw og men mitt valg var enkelt likevel. Kjennes nok ut som transporter`n går bedre fordi du har all effekt over 1500 rpm.. lite praktisk..

 

Nå skal du høre det. Jeg er ikke noen guttunge for det første. Og grunnen til at jeg skal selge T5'en er at jeg rett og slett ikke trenger den mer. Ikke noe vits å sitte med en bil til over 200.000 å pendle med når man helst skulle hatt en caddy til 20.000.

 

Nå har jeg hatt bilen i litt over et år og kjørt 40.000 med den. Eneste jeg har hatt tull med er svinghjul som har ponga og dette ble bytta på verksted på garanti til et sterkere type.

 

En hiace bruker på normal kjøring mellom 1.2 og 1.3 når man har 4x4 mens T5'en går på 0.75 ca. har vært nede på 0.65 også med pen kjøring.

 

En kompis lånte bilen forrige helg og kjørte eidsvoll-trondheim og tilbake med bilhenger på 600 kg oppover og en jaguar på 1800 kg på den hengeren tilbake. Oppover gikk den på 0.8, ned igjen på literen. 0.9 i snitt.

 

Og en T4/T5 går MYE bedre enn en sur hiace...

 

hiace har max 117 hk og 294nm mens forrige generasjon T5 hadde max 174 hk og 400 nm. 130 hk utgaven har 340nm. Det er stor forskjell...

 

Men det store motargumentet er komforten. Den kan sammenlignes med en Gelenderwagen i militærutgave. Og T5 er som å kjøre personbil.

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lenge sia jeg fikk fatt på en 06 Hiace rwd, av to årsaker. For det første er det ikke mye tull med disse bilene, de går og går, någet dårlig men man kommer fram=) Slipper å dra mastercard på Møller bare for å få sjekka en ulyd i drivverket feks (vw) For det andre syntes jeg dette er den desidert tøffeste varebilen om man skal ha litt klasse utav den=) Da snakker jeg IKKE om faceliften! Ellers er de ikke mye rimelig i drift disse bilene, og ekstremt lite er brukt til lydisolering av cupe, samt kjørecomfort ellers.. Transit derimot er det egentlig bare å handle, kjempebil! Postverket har vel og merke KUN Siste utgave av transit, aldri noe tull med de, så har jo oxo de blitt betraktelig bedre i utseende og ^^

06 Toyota Hiace 2.5 D4D RWD

96 Bmw 523iA E39

 

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

KJØP Hiace, ikke noe å lure på!

Jeg har en hiace 05mod 2wd. med org. toyota chipboks+1bar ladetrykk.

Litt dårligere komfort men slipper mye verkstedbesøk å dyre utlegg!

 

Har en kamerat som kjører transporter 05mod, han har bytta noe inni girkassa, mye i forstillinga, begge hjullagera bak, varmeapperatvifte(som igjen har begynt å tulle)m.mer helt sikkert..

 

Veit også at toppakning, og topp er en svakhet her, veit om to som kjører det som firmabil å begge har byttet! men det er den sprekeste motorutgaven av de mener jeg..

 

Jeg har prøvd den 05 mod litt å det virker som den drar godt som tom, han har chip å kn filter. Men jeg tar han likevel i bakkene, da har begge bilhenger med bilcrossbil på, har også tatt han med en grand vitara ddis 06mod(da ble han rett å slett parkert) :pray

Så sett fra min side går nok transporteren bedre tom men ikke med litt vekt i/etter...

 

Over på forbruk så har jeg erfart det slik (med/uten vekt:

-transporter med sugediesel: 0,5l uansett

----/------- 05mod tdi med chip+kn=ca.130-140hk?:0,75-0,9l

-hiace 05mod d4d 2wd, med chipboks=ca.125hk: 1l uansett

(gjør man om litt på luftinntaket reduseres forbruk noe)

-hiace 09mod d4d 4wd med chipboks=ca.140hk: 1,1l

 

fatters kjører hiace 4wd, å gjort det i alle år, kun byttet en original chipboks pga. feil i boksen.

Hatt bilene dra de var nye til de var stortsett 3-5år. Jeg trur ikke han har byttet en slitedel engang :P kun fulgt service.

 

min erfaring hittil med min 05 2wd, gått ca.321 000km med full servicehistorikk:

0-290 000km: -kun utført service

fra 290 000-321 000km:

-byttet skiver å klosser foran.

-stabstagforinger foran

-frontrute

-børster i dynamo

-diff støttestag(pga får ikke løs foring)

-diverse lyspærer, vinduspussere.

-utført service

foringene måtte ikke byttes men liker å ha det 100%

Endret av riksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår