Gå til innhold

Vakuum til fordeler eller ikke?

Ranger emnet


daggis

Anbefalte innlegg

Hei!

Klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg skal droppe vakuumjustering av tenningen. Har satt på webere, så om jeg skal ha vakuum må jeg borre hull i alle fire innsugene, gjenge opp og sette på nippler, noe som jo ikke er forskrekkende mye jobb. Må så ha et fire til en ledd for å få alt sammen til fordeleren.

 

Vurderte en stund å bygge om til vekter i fordeleren så det kun justeres etter turtall, men det ble litt dyrt, så jeg bestemte meg for å droppe det eller fikse det, vekter blir litt halvveis synes jeg.

 

Så til saken. Hvis jeg dropper vakuumet må jeg vel skru tenninga såpass at jeg vel får ganske dårlig tomgang. Er det eneste ulempe?

 

Er forresten en golf gti 8v motor.

 

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakuum til fordeler kan ikke tas ut på en vilkårlig plass på innsuget. Nippelen må stå plassert slik at det ikke blir noe vaakum av betydning før du gir litt gass.

 

Altså vakuumklokka har som regel ingen funksjon på tomgang, kun på delgass.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...

Hei. kan fortelle deg at jeg sliter veldig uten vakum og vekter!

Jeg har en b230 blokk med 2.8l RSI innmat, 16v topp, og en holley 4150 forgasser bensinpumpe er en holley som gir 100gph og max trykk på 8psi.

Kan også nemne på at det er 12.5:1 i statisk komp, ligger på 21 i "crank"komp.

bilen drar flott opp til 3,5-4000 da begynner den og harkle og hoste og "dør" ut.

og for de som er kjent med b230 blokk og 16v topp så blir det veeeeldig dårlig plass til fordeleren!

Men du sier her at på tomgang så har ikke vakumklokken noe og si, men når man tar av vakumslangen så minker jo turtallet.

Om noen har en flott ide til hva jeg kan gjøre for og få på vakum eller vekter så tar jeg gjerne imot forslag! eller om noen vet hvorfor den "dør" ut ved 4000rpm? det med vekter? er det sett man får kjøpt?

 

Beklager litt OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. kan fortelle deg at jeg sliter veldig uten vakum og vekter!

Jeg har en b230 blokk med 2.8l RSI innmat, 16v topp, og en holley 4150 forgasser bensinpumpe er en holley som gir 100gph og max trykk på 8psi.

Kan også nemne på at det er 12.5:1 i statisk komp, ligger på 21 i "crank"komp.

bilen drar flott opp til 3,5-4000 da begynner den og harkle og hoste og "dør" ut.

og for de som er kjent med b230 blokk og 16v topp så blir det veeeeldig dårlig plass til fordeleren!

Men du sier her at på tomgang så har ikke vakumklokken noe og si, men når man tar av vakumslangen så minker jo turtallet.

Om noen har en flott ide til hva jeg kan gjøre for og få på vakum eller vekter så tar jeg gjerne imot forslag! eller om noen vet hvorfor den "dør" ut ved 4000rpm? det med vekter? er det sett man får kjøpt?

 

Beklager litt OT.

 

Er en 7 år gammel tråd dette, vil derfor tro dette forlengst er fikset ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ditt vedkommende hadde det vært en fordel med programmerbar tenningsanlegg. Noe likt Megajolt hadde fungert ypperlig. Koster ikke all verdens heller. Kast hele fordeleren og kjør Edis 4 og triggerhjul.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om dette er en gammel tråd.

 

Så finnes det to utgaver av vakuum til fordeler.

Det ene er enkel vakuumklokke, som kun tar vakuum fra spjeldet, det andre er dobbel vakuumklokke som henter vakuum fra spjeldet på den ene siden og den andre siden henter innsugsvakuum.

 

På disse er det jo kun enkel klokke, og da henter den vakuum rett ved spjeldet, på en nøye valgt plass som gir mere vakuum ved pådrag, men minimalt ved tomgang og jevn gass.

 

På trimmede motorer kan det jo hende at dette ikke blir så lett på få til, og da må man prøve seg litt fra, man kan jo prøve forskjellige vakuumklokker, kutte ut vakuumreguleringa, endre vekter eller fjærspenn på sentrifugalregulatoren eller kanskje sveise den.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du henter faktis ikke vauumet fra manifolden i det heletatt på fordeleren(tenker da på de med enkel vacuumklokke)

 

du henter den fra forgasseren, utenfor spjeldet slikat når spjeldet er lukket har du ikke noen fortenning... når du åpner spjeldet får du mer og mer vauum, og du får mer og mer fortenning, som et resultat av at turtallet øker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår