Gå til innhold

Rust, rust og atter rust

Ranger emnet


Mongstaen

Anbefalte innlegg

Ser ut som overflaterust ja, men det kan lønne seg å sjekke under kanaler, inni skjermer og sånt:)

 

Puss ned med en vinkelsliper med pusseskive, pass på at du får bort all rusta. Spray på med syregrunning(heter det det?)/noe som holder fremtidig rust borte, og lakker over. Hvis du vil ha det finest mulig, må du vel bruke fyller og sparkel tror jeg, også er det en del jobb å få fin overgang fra gammel til ny lakk.

 

Er langt i fra noen ekspert på dette, og det er garantert noen som kan gi deg en bedre forklaring/framgangsmåte, men jeg tror jeg fikk med det viktigste:)

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor nøye du skal være. Når du har pussa ned til stålet så må du nesten sparkle det for å få en jevn overgang, hvis ikke vil du få en grop siden du mest sannsynlig har pusset bort gammel grunning. Syregrunning er en fordel å ha på bart metall, men pass på at det er rent for smuss og fett. Etter syregrunning ville jeg ha brukt vanlig grunning for så å ha lakk på. Kommer an på om du skal sparkel eller ei.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare å brette opp ermene og sette i gang.

 

Det som er viktig å merke seg er at rusten ofte strekker seg et stykke utover de områdene som synes gjennom lakken. Så det kan være lurt å ta bort skjermen din, for rusten har nok spredd seg litt ned der.

 

Personlig liker jeg ikke å bruke stor vinkelsliper. Dette er fordi den har veldig høy hastighet og varmer opp stålet mye. Når du varmer stål så fører det ofte til at det bøyer seg, og det vil du ikke. Ikke alltid det synes så godt mens du jobber, men i etterkant når du får på lakk vil det synes veldig godt.

 

Der i mot bruker jeg vinkelsliperverktøyet til Dremel. Den er liten men veldig effektiv! Og så trenger du grovt sandpapir og en pussekloss. Jeg bruker også pussemaskiner og av og til sandblåser, men dette er du ikke avhengig av.

 

Så er det bare å sette i gang å pusse bort all rust. Pass på at du får bort alt, med Dremel vinkelsliperverktøyet kommer du lett til. Etter du har fjernet all rusten er det lurt å pensle på en ruststopp, for de porene du evenutelt kan ha gått glipp av. Puss over hele området med sandpapir, så ser du godt om du har fått med deg all rustspredning.

 

Da er grunnarbeidet gjort.

 

Så er det over til sparkling. Dette er obligatorisk! Hvis ikke blir resultatet forferdlig. Har du pusset hull i karosseriet så må du sparkle igjen med glassfibersparkel. Merk at glassfibersparkel gjerne vil ha noen cm ekstra med bindeområde. På andre området så bruker du bare vanlig sparkel. Husk å bruke to-komponent sparkel, da herder det raskt og du kan fort begynne å slipe over det.

 

Så sliper du det fint med sandpapir. Om du ikke er helt fornøyd med resultatet så legger du på et lag med finsparket over, og sliper igjen. Er du fortsatt ikke helt fornøyd så må du legge på et nytt lag over igjen og slipe litt mer.

 

Husk:

- bruke pussekloss og lange rette pussedrag!

- sparkelspader i plast eller gummi

- grovere sandpapir i starten og finere sandpapir etterhvert som du nærmer deg ferdig

- vaske området med aceton - sparkel binder ikke til skitt og støv

- bruk maske, du puster inne mye du ikke skal puste inn når du pusser

 

Så er du klar for lakkarbeidet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår