Gå til innhold

Ikke EU/PKK godkjent pga vinterdekk i sommersesong!

Ranger emnet


BlackRZN

Anbefalte innlegg

Leverte bilen min inn til periodisk kontroll før helgen og var sikker på at bilen skulle bli godkjent, siden jeg nettopp har hatt bilen på intervallservice hos godkjent verksted i Automesterkjeden.

Jeg brukte tjenesten fra Bileier.no og fikk tilbud på periodisk kontroll utført hos et annet Automester verksted som lå litt nærmere hjemmet til kr.480,- Da jeg skulle hente bilen var prisen plutselig kl.600,- og bilen i tillegg ikke godkjent! Deres forklaring var at jeg fortsatt kjørte på piggfrie vinterdekk og at det var feil hastighetsmerking i forhold til vognkort. Jeg måtte komme tilbake med sommerdekkene påmontert for at de ville godkjenne bilen. Det var kun det det sto på. Da jeg kom tilbake med sommerdekkene påmontert, måtte jeg betale kr.350,- for "etterkontroll"! Nå luktet jeg lureriet og ringte opp NAF som bekreftet mine mistanker. De ba meg melde fra til Verkstedkontrollen hos Vegvesenet som da også bekreftet at bilen skulle vært godkjent. Det er ikke ulovlig å kjøre med piggfrie vinterdekk på sommeren, og da gjelder heller ikke hastigsmerkingen på vinterdekkene i sommersesongen. Jeg fikk tilbake pengene etter at Verkstedkontrollen kontaktet dette Automester verkstedet på Gladengveien i Oslo. Men ønsker likevel å advare andre mot useriøse verksteder som dette. Jeg har brukt andre verksteder i Automesterkjeden før og som jeg har vært helt fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sommersesong i Oslo da?!

Dæven om de hadde prøvd seg med den her, da skulle de fått tilsvar! Her laver det ned med snø annenhver dag..

Men det er vel mer sommer lengre sør enn her oppe da.

 

Her må man sko seg etter forholdene, og om det betyr at man kjører på piggdekk en dag det er fint vær så får det bare være..

For det kan være hvitt på veien før man rekker å komme seg hjem igjen..

 

Sommersesongen starter når temperatur og værforhold tilsier det, uavhengig av datoen myndighetene har satt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du synes det ikke er useriøst å ta kr.350,- for å gå ut av en dør og bruke noen sekunder på å kontrollere at sommerdekk er montert, selv om det ikke er noe krav til det i utgangspunktet i forhold til kontrollen?

350 kr er jo fastpris på etterkontroll om det tar to sekunder eller om det er 25 punkter som skal sjekkes.. Dessuten så må det fylles ut kontrollskjema og sendes inn, innsendingen tar forresten staten 40 kr for.

Selvfølgelig var det feil, men man trenger ikke sverte en hel verkstedkjede fordi en mekaniker har misforstått et punkt i et innviklet regelverk.

Så feil ja, useriøst nei.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

350 kr er jo fastpris på etterkontroll om det tar to sekunder eller om det er 25 punkter som skal sjekkes.. Dessuten så må det fylles ut kontrollskjema og sendes inn, innsendingen tar forresten staten 40 kr for.

Selvfølgelig var det feil, men man trenger ikke sverte en hel verkstedkjede fordi en mekaniker har misforstått et punkt i et innviklet regelverk.

Så feil ja, useriøst nei.

Står jo at han vil advare mot det verkstedet, og at han er fornøyd med resten av kjeden som han har brukt flere ganger da.

 

Så vil ikke si at han går ut og sverter en hel kjede med verksteder, men kun den avdelingen i Gladengveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har lov å kjøre på vinterdekk i sommerhalvåret, selv med hastighetsmerking 140km/t, men dekket er ulovlig under 3mm mønsterdybde uansett, med pigger er det ikke lov.

 

Så om man kjører på piggfrie vinterdekk/utpigga piggdekk mjed 2.5 mm mønsterdybde, kan man bli bøtelagt for for liten mønsterdybde.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lov å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren så den skulle blitt godkjent!

 

Hvorfor kjører du med vinterdekk nå?

 

Men jeg vill kalle deg dum: Vinterdekk om sommeren er lite smart! vinterdekk om sommeren er IKKE trafikksikkert. gummien i vinterdekk er veldig myke og om sommeren så gir det mye lengre bremselengde enn sommerdekk....flere meter samt VELDIG dårlige kjøreegenskaper!!

 

Er du lat? Bytt til sommerdekk før du skader deg selv eller andre!!:drive2

Kjør hardt, kjør stil, det er volvo som er bil!!!!! :) :partyon :boxing

Folk med hjerne,kjører ikke bil med stjerne :P

kjører nissan primera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er veldig mange som kjører ut i sommeren med vinterdekka for og slite di ut... ser ingen problemer med det...og den skulle blitt godkjent ja! godkjent flere biler på vinterdekk om sommeren jeg=)

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var verkstedet jeg advarte mot, ikke kjeden. Vinterdekkene er lite brukt, det er en cabriolet som har stått mest i garasjen. Ja, jeg vet at vinterdekk har dårligere egenskap på sommerføre, men vi har to biler og stresser ikke med dekkskift før det blir "cab-vær". Poenget er at det ikke er ulovlig å kjøre med piggfrie vinterdekk så lenge det er nok mønster og bilen skulle dermed vært godkjent. Og jeg snakket med et annet verksted og NAF før jeg kontaktet Verkstedkontrollen. Alle mente verkstedet jeg hadde vært hos hadde gjort en feil. Men verkstedet ville ikke innrømme feilen før Verkstedkontrollen tok kontakt. Du som er uenig med meg må gjerne ignorere advarslen, men vær litt saklig og ikke forvreng det jeg har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

For meg høres det ut som de har gjort en feil, og det må da være lov.

 

Det som skiller gode fra dårlige verksted er hvordan de håndterer feil de selv har gjort. Var de vonde og vanskelige når Verkstedkontrollen påpekte at du hadde rett, eller beklaget de feilen og gav deg pengene tilbake uten å krangle?

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår