Gå til innhold

Grei førstebil til ca. 30 000-40 000 kr?

Ranger emnet


Bilglad20

Anbefalte innlegg

Hei:)

 

Er nytt medlem her, tenkte jeg skulle spørre om tips/råd til førstebil, er for tiden på jakt etter en bil som jeg vil ha til førstebil, her er det jeg ser på som kriterier:

 

Manuell girkasse

 

Bakhjulsdrift

 

God Stand, helst EU ok

 

Kansje ikke over 250 000 på km standen?

 

Småbulker, litt rust osv. kan jeg leve med så lenge det mekaniske er i orden

 

Ikke rene skru-objekter heller

 

De bilene jeg ser på som aktuelle er BMW E36 320i sedan, E34 520i sedan(24v) og Opel Omega B 2,5 V6, da dette er biler jeg syns kan bli meget tøffe.

Vil ikke ha en altfor lat bil heller, må være en kombinasjon av ytelse, stil og driftsøkonomi, FWD (feilhjulstrekk) er ikke noe jeg ser på som aktuelt...noen som har noen tips til hva jeg bør være obs på osv.?

 

Surfer igjennom Finn.no og AutoDB, men dukker sjelden opp noe bra til min prisklasse, men vil ikke gi altfor mye til for førstebil heller.

Har fått sjekket ut hva de ulike variantene vil koste å forsikre osv. så vet sånn ca. hvilke kostnader jeg kan få på den fronten.

 

Beklager om denne tråden ikke hører hjemme her...

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant de modellene du nevner ser jeg nok på BMW E34 som det beste valget, og den er vel generelt ansett som den mest vellykkede av dem. I denne prisklassen tror jeg det er vanskelig å finne en E36 i god stand, de blir typisk kjørt hardere. Så det er nok større sjanse for å komme over en velholdt 5-serie.

 

Dessuten gir det fordelen av å kjøpe noe som blir ansett som en av "grunnmodellene" i 5-serien, når 150-hesteren i realiteten er helt kurant. Mens 320i derimot er veldig ettertraktet sammenlignet med de firesylindrede variantene av 3-serien, og prisene er deretter.

 

Faren min hadde en Omega 2.5 V6. Litt amerikanerstil, sitter ganske dypt nede i bilen. Sterk motor, og bilen er ganske komfortabel, men det var jaggu mye rart med den også. Opel's glansperiode varte vel til og med 1970-tallet.

 

Når det er sagt er jo heller ikke BMW spesielt billige i drift.. det er ingen Honda, men disse bilene med feilhjulstrekk var jo heller ikke aktuelle for deg :)

Endret av MarcusN

'95 Subaru Legacy 2.0 GL

'99 BMW E39 520i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale Mercedes 124-serien forsåvidt. Med forbehold.

 

Bilene begynner å bli gamle og slitte, med høy km.stand. MEN, får man et bra eksemplar har man en skikkelig god bil. Ofte veldig mye utstyr og stor motor for pengene. Og høy sikkerhet.

 

Aberet er at mange av bilene er noen ihjelkjørte skranglekasser, og da kjøper man seg et pengesluk. Slik som jeg gjorde. Grunnen til det var at JEG gjorde en dårlig jobb, og var altfor slurvete når jeg skulle kjøpe bilen. Man må sjekke bilen grundig, spesielt "dyrere" ting som klimaanlegg og lignende. Når det er sagt, jeg er fornøyd med bilen sånn generelt, men jeg er fremdeles meget irritert over at klimaanlegget ikke funker, og er dyrt å reparere. I tillegg bruker disse anleggene gassen r12(freon) som er vanskelig og dyrt å få tak i. Spesielt irriterende når man vet at biler med klimaanlegg ligger 10-15000kr over i pris i forhold til biler uten klima.

 

Men de er knallgode å kjøre, og slitedeler er fornuftig priset. Ihvertfall hvis du styrer unna Bertel O steen. Ellers er bmw også et meget godt valg må jeg si :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert Mercedes selv siden de er kjent for å holde lenge. I utgangspunktet hadde jeg en W202 i tankene, men W124 sies å være bedre å kjøre. Hvor mykt girer de manuelle kassene, og er det vanskelig å komme over rustfrie eksemplarer?

'95 Subaru Legacy 2.0 GL

'99 BMW E39 520i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

w124 er ihvertfall kjent for å ha bedre kvalitet, om ikke annet. Jeg kjenner ikke til de manuelle kassene annet en en 190E jeg kjørte for noen år siden. Den var ikke noe å skryte av ihvertfall. Jeg syns mercedes kler automatgir best.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de du har nevnt hadde jeg uten tvil sett på bmw e34 5 serie, fine biler, veldig komfortable og kjøre, men de bruker litt bensin. Men etter min mening er det få biler som er så pene helt orginalt som en litt mørk "femmer" litt senk, felger, (proff sotedede ruter) og du har et tøft "mafia" stuk.

 

men hvis du hadde bitet i det sure for deg å kjøpt noe japansk hade du likt det økonmiske ved de, for elsempel, jeg selv kjørte for litt siden en 740glt 16v og har nå en primera p11 144 istedet for å fylle hver 3 dag holder tanken en uke ca av gangen og jeg kjører ganske mye, ikke er den tregere enn volvoen heller, og mye bedre seter, sportsinteriør og alt utstyr.

 

Har hvert borti 2 stk w124 mb og begge røyk nivåreguleringen på, kostet 6100 per side, (gikk som delebiler)

De bilene sies og være bra, jeg har nok hvert uheldig men sjekk om det er iorden om du ser på en, du merker fort om det funker for å si det sån. Skal du ha en w124 med litt motor og i tillegg ha en "hel" en må du nok bla opp mer enn du vil, de er dyre siden de er ganske populære.

 

En kollega av meg har en 300te han vurderer å selge, den er i fin stand og ser så bra de får sett ut, bare å kjøpe egentlig.

 

Send pm om det er av interesse, han liker bilen, god å kjøre sier han, men den er for dyr i drift er grunnen han sier for å selge den.

Bmw 530i v8 1996 gobilen
200sx 1993 solgt
Vento 1992 1,8cl restaureres
740glt 1990 2,3 16v solgt
Nissan primera 2000 solgt og dynget

Audi 80 1993 bruksbilen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forbruk av fuel kan jeg leve med, har jo litt å si hvor hardt man kjører osv. da, E34 520i 24V er det jeg lener mest mot da, men om det dukker opp en E36 320i eller Omega med 2,5 V6 så er det definitivt ikke uaktuelt, ingen bil som er perfekt, fordeler og ulemper med alle.

 

http://bil.autodb.no/autodb/frame_search.wa2?AdItemId=1107580;Modified=1273598784;_cmd=similar

 

Noe ala dette kunne jeg tenke meg:smilbmw:

 

Noe sur feilhjulstrekker kommer ikke på tale, liker den naturlige separasjonen av styring og power output, 4wd funker også da, men neppe særlig aktuelt da det er dyrere. RWD er tross alt morsomst også, spess på vintern,hehe:)

 

Kan også vurdere E36 318i eller vanlig 2.0 B Omega, men håper mest på noe med ørlite futt i tross alt, lyden av BMW sine seksermotorer eller en V6 på Omega er bare hærlig.

 

Mercedes er jeg litt usikker på i grunn, ofte plaget av rust, og motorene litt svake, spess når det kommer til C-klasse W202 som jeg ser på som litt aktuell...varierer litt med motorvariantene da seff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forbruk av fuel kan jeg leve med, har jo litt å si hvor hardt man kjører osv. da, E34 520i 24V er det jeg lener mest mot da, men om det dukker opp en E36 320i eller Omega med 2,5 V6 så er det definitivt ikke uaktuelt, ingen bil som er perfekt, fordeler og ulemper med alle.

 

http://bil.autodb.no/autodb/frame_search.wa2?AdItemId=1107580;Modified=1273598784;_cmd=similar

 

Noe ala dette kunne jeg tenke meg:smilbmw:

 

Noe sur feilhjulstrekker kommer ikke på tale, liker den naturlige separasjonen av styring og power output, 4wd funker også da, men neppe særlig aktuelt da det er dyrere. RWD er tross alt morsomst også, spess på vintern,hehe:)

 

Kan også vurdere E36 318i eller vanlig 2.0 B Omega, men håper mest på noe med ørlite futt i tross alt, lyden av BMW sine seksermotorer eller en V6 på Omega er bare hærlig.

 

Mercedes er jeg litt usikker på i grunn, ofte plaget av rust, og motorene litt svake, spess når det kommer til C-klasse W202 som jeg ser på som litt aktuell...varierer litt med motorvariantene da seff.

 

morsomst om vinteren er vel gjerne firehjulstrekk da du kan sladde OG komme opp bakkene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår