Gå til innhold

Strøm i bilen spørsmål (kjøleskap)

Ranger emnet


Rasjima

Anbefalte innlegg

Hvis man har http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Vekselretter/ og kobler til et kjøleskap, hva skjer når vi da stopper bilen, vil det stoppe og svive, kan det klare å drive flere ting i tilleg til kjøleskap, lys, høytallere, datalader osv?

 

Fins det andre måter å legge in strøm på?

 

Edit: Må en da kjøpe større, 600W og 1000W?

Endret av Rasjima
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg gjekk inn på elkjøp sine sider for å sjå kor mykje eit kjøleskap trekker av strøm.

Eg fann dessverre ikkje den infoen.

Har du kjøleskapet i nærheiten?

Det skal stå på det kor masse strøm det trekker.

Man må finne den infoen før ein veit kva slags omformer du bør velge

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten elektrisk kjøleboks, tror den trekker ca. 5 amp. Har du bare et vanlig bilbatteri på 60 Ah vil du altså etter noen få timer ikke ha nok strøm til å starte bilen.

 

Velger du i tillegg å ha et 230 V - kjøleskap i stedet for 12 V øker strømforbruket med 20 % pga. virkningstap i inverteren.

 

Tenker du å ha et vanlig kjøleskap har jeg sett en SINTEF-rapport som sier man må regne med å bruke ca 1 kWh per dag, eller 100 Ah fra et 12 volts batteri.

 

Jeg ser for meg følgende løsninger:

* Mange svære batterier som lades når du kjører bilen

* Et eget lite aggregat som kan kjøre kjøleskapet direkte, eller lade batteriet

* Gassdrevet kjøleskap

* Ha med deg lang skjøyteledning og koble deg til strømnettet der du er

 

Du kan også sjekke diverse båt- og campingforum. En vanlig problemstilling blant folket der.

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår