Gå til innhold

Volvo 360/340 forskjell?

Ranger emnet


TOPPSPEED

Anbefalte innlegg

Heihei, som topic sier lurer jeg litt på forskjellen mellom 360 og 340. hva som egentlig er forskjellen.

 

det jeg har hørt eller tror, er at 340 har en renault motor? b19?

og 360 har volvo b200K/F?

 

er det noe forskjell på understell osv? alle modellen har vel blad fjæring osv? sitter gearkassen bak på alle sammen?

 

åsseå karroseri messig, får man begge modellene i coupe og sedan? ser man forskjell på utsiden uten om emblemene bak? og at noen 340'ir har forskjellige lykter forran?

 

vurderer kjøp av 360/340 nå så lurer litt hehe, hvilken er best?

skal mest brukes som herje/prosjekt bil:D

 

takker for svar:D

Volvo 740 kosebil.

Volvo 240 turbo (solgt)

Volvo 240gle (spiker)

Audi A4 1,6 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å drømmer meg bort og ser på felger nå, åsså ser jeg det er noe som heter Hubsenter, vet at det er 52,1 på volvo 300 serie, men de felgene jeg ser på har 67,1 vil dette passe?

 

Åsså lurer jeg på en ting ang. inpress. de jeg ser på har 04, men på 300 er det et 40. vil dette passe? jo mindre ET er jo lenger inn sitter felga? eller er det omvendt?

 

ble en del spørsmål dette hehe:P

Volvo 740 kosebil.

Volvo 240 turbo (solgt)

Volvo 240gle (spiker)

Audi A4 1,6 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

b19 er volvomotor, var noen 340`er som ble levert med volvomotor\drivlinje, de elste med volvomotor, renaut motorene er 1,4 og 1,9. 360 ble betegnelsen når de ble levert med b200

 

Ja felgene vil passe, felgene må ikke ha mindre sentrum enn 57 alt over går fint

 

Mindre et jo lengre ut, 04 vil passe ja, har hatt 13x8 med et04 på min, bare massere bakre skjermkanter litt

Team HS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

b19 er volvomotor, var noen 340`er som ble levert med volvomotor\drivlinje, de elste med volvomotor, renaut motorene er 1,4 og 1,9. 360 ble betegnelsen når de ble levert med b200

 

Ja felgene vil passe, felgene må ikke ha mindre sentrum enn 57 alt over går fint

 

Mindre et jo lengre ut, 04 vil passe ja, har hatt 13x8 med et04 på min, bare massere bakre skjermkanter litt

 

Dette var litt rufsete Nikdev...

 

På begynnelsen av 80-tallet kom 343/345 DLS/GLS med B19, deretter kom også 340 DL 2,0 med Volvo-motor. Sistnevnte var en simpel utgave hvis eneste fordel var "stor" motor. Renaults motor i de senere utgaver er jeg fast bestemt på at var på 1,7 liter og av en helt annen og mer moderne utførelse enn gamle B14.

 

Videre er jeg skeptisk til å anbefale felger med større senterhull en standard dersom den fra skaperens side er ment å sentrere på hølet og ikke på hjulmutrene/skruene. Til min overraskelse så jeg forresten forleden at den store tunge Tahoen min ser ut til å sentrere på hjulmutrene, men så har den da også seks stykker pr hjul.

 

På samme måte er jeg skeptisk til store sporviddeforandringer. Dette gir ofte lumske kjøreegenskaper, selv om jeg skal vurdere å legge meg flat for den kompetansen du har innen faget. Min kompetanse innen sporviddeendring baserer seg på erfaringer fra Volvo 240 og Chevrolet Tahoe. Sistnevnte fikk betydelig dårligere kjøreegenskaper mens Volvoen ikke lot seg affektere særlig av det. Her spiller nok også dekkvalg en rolle. Med salige Reim Johan eksperimenterte jeg selvsagt aldri med sporviddeforandringer eller andre fiksfakserier...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bak på 343'n min er det ikke noe senter som felgen kan sentreres på men det er det derrimot framme...

 

hvilken bredde å innpress kjørte du på den "gate" bilen din nikdev?

Ah, the 1920s - when men were men, cars were Avions-Voisins, and pedestrian impact standards were "get out of the way or my car will literally shank you in the face.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjeller er vel motor/gir, og at 340 visstnok ikke har reservehjulsbrønn.

 

Sant, reservehjulet i motorrommet

 

bak på 343'n min er det ikke noe senter som felgen kan sentreres på men det er det derrimot framme...

 

hvilken bredde å innpress kjørte du på den "gate" bilen din nikdev?

 

Alltid kjørt med 13x8 i forskjellige utgaver, har hatt 15x8 og men ble for stort syns jeg. De med lavest innpress var vel Weller felgene med et-10, men de var for tunge og de rustet så de ble solgt

Team HS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var litt rufsete Nikdev...

 

Ja fysj, sliten etter en lang dag på banen så ja, ble rufsete.

 

Jeg har ikke hatt noe problem med større senterhull, men jeg har hørt at sentreringsring er anbefalt.

 

Store sporvidde forandringer har liten eller ingen negativ effekt på 360, Blir bare mye bedre å kjøre.

 

 

b14 = 1,4l og b172 =1,7l er begge Renault motorer. Og begge er levert med mellomaksel i stedet for momentrør, tror de har volvo kasse(m47r) uten at jeg har sjekket det opp.

Det er populært i England å putte i andre Renault motorer som F7p/F7r = 1,8l-2,0l 16v men da ryker mellomakselen med jevne mellomrom

Team HS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På begynnelsen av 80-tallet kom 343/345 DLS/GLS med B19, deretter kom også 340 DL 2,0 med Volvo-motor. Sistnevnte var en simpel utgave hvis eneste fordel var "stor" motor. Renaults motor i de senere utgaver er jeg fast bestemt på at var på 1,7 liter og av en helt annen og mer moderne utførelse enn gamle B14.

 

I det vesentlige korrekt, skulle jeg mene, men jeg har det for meg at 340 alltid fantes med 1,4-literen, mens 1,7-liter kom som et alternativ (340GL) f o m årsmodell 1986. DLS/GLS og DL 2,0 fra ca 1981-82 kan vel sies å være forløper for 360, som begynte med årsmodell 1983 og har B19 eller B200 uten eller med innsprøytning.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det vesentlige korrekt, skulle jeg mene, men jeg har det for meg at 340 alltid fantes med 1,4-literen, mens 1,7-liter kom som et alternativ (340GL) f o m årsmodell 1986. DLS/GLS og DL 2,0 fra ca 1981-82 kan vel sies å være forløper for 360, som begynte med årsmodell 1983 og har B19 eller B200 uten eller med innsprøytning.

 

DLS/GLS kom i 81 før facelift mens DL 2,0 kom etter faceliften, trolig sammen med eller like etter introduksjonen av 360.

 

Når det gjelder 1,7-literen har jeg ikke den fjerneste anelse om når den kom, men jeg vil tro det var i forbindelse med eller etter assliften (de nye baklyktene).

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder 1,7-literen har jeg ikke den fjerneste anelse om når den kom, men jeg vil tro det var i forbindelse med eller etter assliften (de nye baklyktene).

 

Ja, det var nok i forbindelse med modellskiftet 85/86, med nye baklykter som den mest synlige endringen. Det var en ny mellomversjon med betegnelsen 340GL.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 9 months later...
Forskjeller er vel motor/gir, og at 340 visstnok ikke har reservehjulsbrønn.

Har hatt 2stk 340 med b19volvo motor og begge de 2 hadde reserve hjuls brøn i bagasje rom.

Uten og hvere søker så tror jeg at alle som ble levert med renult motor hadde reserve hjul i motor rum

Glenn therkildsen sen 75mod den nyskjerige sørlending

caravelle 00mod 2,5tdi 8 seter

taunus 82mod 1,6L med 2,0L 2dørs

du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse

kongen av skrive feil er sikkert meg det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår