Gå til innhold

Opel VS Ford!

Ranger emnet


GSignori

Anbefalte innlegg

eehm jaha?

 

Nå kan det jo hende at jeg ikke har fått med meg alle Opel`s modeller, men... Revidert versjon av Focus RS er jo skamrå med sine drøye 300 HK. I tillegg har man ST utgavene som ikke akkurat er noen femitralle det heller. 225 HK er vel nok til å matche Astra OPC?

Første generasjon Focus ST har vel riktignok "bare" 170 HK, men dette var lenge før Opel kom med sin første OPC variant.

 

Åsså har vi alle Focus`ers far, nemlig Focus RS500! Smak på betegnelsen. Det lukter levende legende lang vei! 350 HK, og den leveres kun i svart matt ripesikker folie (i stedet for vanlig lakk), med røde/blå detaljer. Det bygges kun 500 stykker av den, for å markere slutten på Focus RS historie.

Gleder meg til TopGear får testet en, hvis de noen gang får muligheten. The Stig kommer i så fall garantert til å sette banerekord!

 

Minner litt om hva man gjorde med Capri i 86/87. For å markere avviklingen av Ford Capri avsluttet man produksjonen med å bygge litt over 1000 stykk BROOKLANDS CAPRI. Alle sammen lakkert i Brooklands green metallic med spesielle "Brooklands" detaljer, 2,8i motor, grått skinn osv. Kort sagt helt identiske og nummererte. Dessverre kom ingen slike til Norge.

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første generasjon Focus ST har vel riktignok "bare" 170 HK, men dette var lenge før Opel kom med sin første OPC variant.

 

Astra GSi blir vel den som står som opel sin motpart til den, C20XE motor med 150 gamp :)

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig delt jeg. Kommer helt ann på modell. Rekord og Commodore ABC er i mine øyne MYE bedre enn 17-26 M,Consul og Granada. Er lite glad i den forhistoriske V motoren til Ford.

Foretrekker nok også Kadett C foran Escort mk2, og Ascona/Manta foran Taunus. Men en fin Capri er ikke å forakte.

Opel slutta å lage biler i 81, Manta hang med noen år til, men i det store og hele ble det værre hver gang det kom en ny modell. Det eneste brukbare var vel C20XE motoren.

Gjelder forsåvidt Ford også. Standardmodellene fra 80 og tidlig 90 tallet er ikke mye å dvele over. Slarkete karosserier som ruster fortere enn en russisk ubåt

Ford fikk bokstavelig talt tilbake Focus i 98, og det har egentlig bare gått oppover derfra, mens Opel har slitt ganske hardt helt til Insignia. Den er spennende, og nye Astra er heller ikke å forakte

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..Åsså Kadett GT/E, fra ca 81/82. Det er kul Kadett, og en god konkurrent til Escort RS 2000.

I andre enden har man jo Monza. Etter min smak den deiligste Opelen ever. Lett å filosofere litt om en 86/87 GS/E, gjerne vinrød metallic, soltak, osv. Modda med en litt frisert Omega 3,0 24V motor og annet teknisk fra nittitallet. Det hadde vært weekend-cruiser for far!

Men ikke 85 modell! Da har de hel-digitalt instrumentpanel, noe som er en katastrofe! Heldigvis innså Opel dette raskt.

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av Opel har jeg hatt Senator og av Ford har jeg hatt Granada.

Det sier vel litt, når MK1 (1975) Granadaen var bedre enn Senatoren (87 A2).

 

Historien til Senatoren endte når karosseriet SPRAKK i det ene dempertårnet foran, og fronten begynte å løsne fra torpedoveggen. Bilen var gått 140 000 og for det meste stått i garasje. Den var direkte vond å kjøre, gikk dårlig og brukte omtrent like mye bensin som et jagerfly (2.5i automat). Hele bilen føltes egentlig bare luguber, billig og uten noen form for kvalitet. Alle deler var vanskelige å få tak i, horedyre og i dårlig stand, for det meste.

 

Granadaen bar preg av å ha stått mye ute. Lakken var ekstremt matt og i dårlig forfatning. Den var bedre å kjøre enn Senatoren, til tross for at den var 12 år eldre. Rustmessig var den også bedre. Granadaen kjentes mye tryggere og mer hardfør enn det Senatoren gjorde. Karosseriet på Senatoren flekset veldig, det var mykt og tynt. Karosseriet på Granadaen kjentes mer ut som om det var lagd av gamle stridsvogner eller lignende.

Interiørmessig var Granadaen også flere hakk over Senatoren. Man kunne merke at Granadaen var eldre, men kvalitetsfølelsen i den var wayyyy høyere.

 

Etter å ha hatt begge deler, så finnes det ikke tvil.

 

Aldri mer Opel, hjertens gjerne Ford.

-rolfi

xbox gamertag: rolfii

-BMW E28 528i

-BMW E21 320/6

-BMW E32 750i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av Opel har jeg hatt Senator og av Ford har jeg hatt Granada.

Det sier vel litt, når MK1 (1975) Granadaen var bedre enn Senatoren (87 A2).

 

Historien til Senatoren endte når karosseriet SPRAKK i det ene dempertårnet foran, og fronten begynte å løsne fra torpedoveggen. Bilen var gått 140 000 og for det meste stått i garasje. Den var direkte vond å kjøre, gikk dårlig og brukte omtrent like mye bensin som et jagerfly (2.5i automat). Hele bilen føltes egentlig bare luguber, billig og uten noen form for kvalitet. Alle deler var vanskelige å få tak i, horedyre og i dårlig stand, for det meste.

 

Granadaen bar preg av å ha stått mye ute. Lakken var ekstremt matt og i dårlig forfatning. Den var bedre å kjøre enn Senatoren, til tross for at den var 12 år eldre. Rustmessig var den også bedre. Granadaen kjentes mye tryggere og mer hardfør enn det Senatoren gjorde. Karosseriet på Senatoren flekset veldig, det var mykt og tynt. Karosseriet på Granadaen kjentes mer ut som om det var lagd av gamle stridsvogner eller lignende.

Interiørmessig var Granadaen også flere hakk over Senatoren. Man kunne merke at Granadaen var eldre, men kvalitetsfølelsen i den var wayyyy høyere.

 

Etter å ha hatt begge deler, så finnes det ikke tvil.

 

Aldri mer Opel, hjertens gjerne Ford.

Problemet er bare at hadde du kjørt en 75 Commodore og en 87 Scorpio så ville følesen vært den samme, bare i Opelens favør. Kom mye dritt på 80 tallet

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er bare at hadde du kjørt en 75 Commodore og en 87 Scorpio så ville følesen vært den samme, bare i Opelens favør. Kom mye dritt på 80 tallet

 

Mulig. Hvordan er Sierra i forhold til Scorpio? Har kjørt endel Sierra, det var også mengder bedre enn Senatoren.

-rolfi

xbox gamertag: rolfii

-BMW E28 528i

-BMW E21 320/6

-BMW E32 750i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier en Opel Omega as we speak. Min første Opel, og mest sannsynlig min siste. (Forutenom hvis jeg kommer over et bra eksemplar av Manta A)

 

God bil å kjøre, men DAMN så luguber kvalitet..

 

Ford har jeg aldri hatt, men har kjørt mye Ford av eldre type samt ny type. Har jo vært mye rart på Ford også, men både utseende og kjøreopplevelse gjør at Ford vinner hos meg. Både med tanke på kjøreopplevelse og et mindre "gubbepreg".

Endret av Margido

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av Opel har jeg hatt Senator og av Ford har jeg hatt Granada.

Det sier vel litt, når MK1 (1975) Granadaen var bedre enn Senatoren (87 A2).

 

Historien til Senatoren endte når karosseriet SPRAKK i det ene dempertårnet foran, og fronten begynte å løsne fra torpedoveggen.

 

Svake dempertårn er et velkjent problem på Opel ja, og årsaken til at man ikke får godkjent Commodore/Senator med V8. Det blir tvert NEI!

Her er Ford mye bedre som du sier, og V8 i Granada finnes det flere som er godkjent med. Eneste "svakheten" i Granada karosseriet er dårlig smurte/tørre pinnebolter i dørhengslene. Sånt noe blir det slarkete hengedører av. Men hvis man forstår betydningen av vedlikehold er ikke dette noe egentlig problem.

For øvrig fikk Sierra/Scorpio en bedre dørhengsel-løsning, med smartere demontering/montering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser jo bare på Ford, Granada mark 1 er en mye mer gjennomført bil, enn mark 2, men mark 2 var om man ville mye mere luksus...

 

Konstruksjonsmessig er de faktisk mer eller mindre helt like fra `72 til `85. Men MKII, å da spesielt fra `82, er jo mye mer gjennomført, med den samme solide grunnbasisen.

 

Slikt noe er vel en vesentlig faktor til at soliditeten var bedre på gamle biler. Man forbedret gjerne den samme grunnkonstruksjonen over flere år, i stedet for å komme med en helt ny modell sånn ca hvert sjette år. Er jo førstes etter seks år at det viser seg hvor solid en bil egentlig er...

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker både gammel opel og gammel ford. De har mange pene biler. Favorittene mine i design er nok Opel Rekord D og Ford Capri MK1 (pre facelift, dvs den med de doble lyktene). Det blir litt vanskelig å velge, men jeg husker at som bilinteressert guttunge på 80-tallet så var det Ford som var frekk ungdomsbil og Opel som var litt gammalmannstralle så Ford får vinne denne runden.

 

I nyere tid synes jeg Opel har blitt veldig traurigt, mens Ford får kudos for fortsatt å gi førerglede en viktig posisjon - jeg er ikke en fan av noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår