Gå til innhold

Mangler garasje, Er det mulig å fikse rust + lakk likevel?

Ranger emnet


Beinet1

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skabbebilen min, Skoda 1.9d pickup, har som de fleste av sine søsken begynt å få endel rust rundtomkring. Planen er å sveise litt rust på kanalen + hjulbue bak for så å gjennomføre standard lakkprosedyre som: Sliping -> rustmelk -> syregrunning -> Fillergrunning -> sparkel -> grunning -> lakk.

Problemet er at jeg ikke har garasje å få denne jobben gjort i. Er det galskap å gjøre dette ute? Det tar jo flere dager fra en setter igang til en får lagt siste lakkstrøk.

Har dere synspunkter/forslag?

 

P.S.

Resultatet er ikke nøye, men det er fukt under arbeidet som er bekymringen.

Endret av Beinet1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra nedsliping til grunning oppå sparkel trenger da ikke ta så lang tid? Så lenge du får primer på, er du ganske safe. Bilen kan kjøres med bare primer i månedsvis uten at det nødvendigvis trenger å være noe problem, selv om det ikke er anbefalt.

 

Jeg vet ikke om du bør legge slipeprimer oppå syregrunninga før du sparkler. Jeg har iallefall aldri gjort det, og det har gått fint. Sliping > Epoxy > Filler > Sliping > Primer klarer du på 2-3 timer. Du får heller nøye deg med å ikke ta alt på en gang hvis du har mye som må tas. Slik at du ikke risikerer å bruke hele dagen på slipinga og derfor ikke rekker å komme til primer noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Sant som du sier, at en kan få gjort ganske mye på en kveld. Rustmelka må stå i 24 timer før overlakkering, men sparkel og grunning tørker rimelig kjapt. Jeg har blitt fortalt at grunning og sparkel trekker til seg fuktighet, som igjen vil gjøre at stålet under fortsetter å ruste. Derfor bør dette holdes helt tørt til første lag med lakk har blitt lagt. Det er dette som er min bekymring. Stemmer dette?

Som du sier, mange biler kjører rundt med grunning og sparkel i ukesvis, men mange av dem ser jo like rusta ut etter en liten stund og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel noen rustconvertere som trenger mye tid, men jeg har inntrykk av at det er store forskjeller på produktene der.

 

Sparkel har en ganske porøs overflate som kan suge til seg mye fuktighet, så den ville ikke jeg latt stå ubehandla over tid. Primer har en mye hardere overflate og kan jo ofte våtslipes, så det er grunnen til at jeg ikke er så bekymra for den.

 

Jeg har pleid å bruke Brunox epoxy og synes det fungerer fint. Etter én times herding kan den varmeherdes. Da pleier jeg å sette på en infralampe i en time, og etter det kjører jeg på med sparkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår