Gå til innhold

Foxchase sin Chrysler Stratus

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Morsomt ! :)

 

Vi vinket inn en PT Cruiser når vi hadde vårmønstring med amcar-klubben :) Ble veldig glad han som eide bilen og var lenge på mønstringen og pratet med oss. Men han var ikke med på cruisingen, jeg fikk heller ikke Stratusen siden jeg var med å rigge ned samtidig som cruisingen.

 

Stratusen er en ekte amerikaner, alle kom fra samme fabrikk: Sterling Heights, Michigan. De var også laget for det amerikanske markedet, som en konkurent til japanske biler :) Av en eller annen grunn er det noen som tror at Stratus var produsert i europa, og mange tror den var laget for europeisk marked :) Men det stemmer ikke helt, Chrysler Stratus var navnet på bilene som ble laget for eksport (Mexico og Europa) siden regelverket og prisene var annerledes her. Litt historie der :P

 

Du får melde deg inn i amcar-klubben i nærheten der du bor :) Begynner å bli mange nyere amerikanere i amcar-miljøet nå :)

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg byttet det knuste lykteglasset bak. Var ikke noen gøy oppgave, for å si det slik. Men det ble da gjort, ser mye bedre ut! :P

 

En av skruene på den ødelagte lampen var rustet fast, så jeg måtte rive den ut for å i det hele tatt håpe på å bli ferdig. Det resulterte et ødelagt skruehull, men brukte en kniv for å skjære litt i plasten. Så puttet jeg en mutter i hullet og la en klemme rundt, det virket bra! Godt å kunne improvisere litt en gang i blant! Føler seg litt smartere, også slipper man å lide så stort over nederlaget ved å drite seg ut :)

 

 

Her er den ødelagte og den "nye" lampen. Kostet med 200kr hos skraphandleren. Mye bedre enn hos Chrysler, hvor de krevde 1500kr (!)

08072010247.jpg?t=1278632928

 

Måtte skifte pæren og rengjøre sokkelen, som dere kanskje ser. Ble renere etter hvert :P

08072010248.jpg?t=1278632962

 

Og der var ting så mye bedre! Får et bedre inntrykk, kan man si.

08072010249.jpg?t=1278633038

 

Flere skjønnhetsfeil som skal rettes opp:

 

- Riper i plastfanger bak (Bruker sanpapir, grunning, lakk og klarlakk til det.) Må gjøres før jeg polerer, siden det må poleres, uansett

 

- Smårust ved slutten av karosseriet på undersiden. Begynner å ruste litt der, men ikke noe man ikke kan fikse.

 

- Rubbing, polering og voksing. Det trengs, lakken ser litt matt ut.

 

- Fjerning av "Stratus" og "LE" - merker, siden de flasser noe. Gjør også dette før poleringa.

 

Noe annet enn det kommer jeg ikke på i farta, men gleder meg til å bli ferdig!

Endret av Foxchase

- 1998 Chrysler Stratus 2.0 LE Automatic

- 2001 Chevrolet Lumina 3.1 V6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Da har jeg skaffet meg amerikansk speedometer! Er veldig fornøyd med det <3

 

10082010308.jpg?t=1281458894

Bildet er tatt med mobiltelefon.

 

Trenger bare selskap av en snasen trip-computer nå. Så blir det nok til at jeg kjøper en CD-veksler til å ha foran i bilen, sta som jeg er. SKAL ha originalanlegget ;)

Slik ser den ut:

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=110551352831&viewitem=&sspagename=STRK%3AMEWAX%3AIT

- 1998 Chrysler Stratus 2.0 LE Automatic

- 2001 Chevrolet Lumina 3.1 V6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpnet undersiden av dashbordet mitt i dag. Det første som møtte synet, var en lang, løs ledning...

12082010309.jpg?t=1281620952

 

12082010312.jpg?t=1281620991

 

 

Så fant jeg dette inntaket (Nei, de passer ikke sammen)

12082010311.jpg?t=1281621029

 

Noen som har peiling på hva dette er?

Endret av Foxchase

- 1998 Chrysler Stratus 2.0 LE Automatic

- 2001 Chevrolet Lumina 3.1 V6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har vært litt lite på forumet i det siste, men fikk bilen tilbake fra verksted for et par uker siden. Fikk byttet bremseklosser, -skiver og kalippere samt olje og filter, pluss en litt sliten pakning.

 

Må dog på verksted igjen. Det viste seg at en bærekule begynte å bli sliten, så de ville ikke gjøre EU-kontroll, da det ville gi mangel. Det er jo egentlig helt greit, folka er i familien, tross alt.

 

Har kjøpt trip-computer til bilen, nå venter jeg bare på at den og en ny CD-veksler skal ankomme Norge :D

- 1998 Chrysler Stratus 2.0 LE Automatic

- 2001 Chevrolet Lumina 3.1 V6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har du fått satt på et nytt tåkelys bak? Den du byttet ut klarte du jo å ødelegge ved å rygge i et skilt, eller noe? :P Må erte litt, hehe :D

[ ] 1996 Opel Astra F 1,8 Bertone Cab     [ ] 1996 Opel Astra F 1,8 Bertone Cab.  
[ ] 1996 Opel Astra F 1,6 GL                    [x] 1994 Volkswagen Golf GL 1,8 stv - Solgt

[x] 1997 Opel Omega B 2.0 16v - Solgt   [x] 1997 Opel Vectra 2.0 16v CD - ufrivillig vraket
[x]1988 Audi 80 1.8s - Solgt                     [x]1993 Audi 80 2.0 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kjøpte CMTC på Ebay for en stund tilbake. Har ikke fått installert den før nå. Trengte nemlig ledninger og loddebolt! :)

 

Men nå er det gjort, og den funker helt glimrende! Fikk forøvrig hjelp av min kompis for å lyse og holde ledninger mens jeg loddet (Chaddylac på Audi-forumet).

 

Her er noen bilder over de forskjellige funksjonene:

 

GJENNOMSNITTLIG BENSINFORBRUK

P9290603.jpg?t=1285778340

 

 

KOMPASS OG TERMOMETER UTENDØRS

P9290602.jpg?t=1285778392

 

 

TID SIDEN FORRIGE RESET

P9290601.jpg?t=1285778482

 

 

TURTELLER

P9290600.jpg?t=1285778518

 

 

KJØRELENGDE MED EKSISTERENDE TANKVOLUM

P9290598.jpg?t=1285778646

 

 

BENSINFORBRUK

P9290599.jpg?t=1285778890

 

 

 

Har også montert grøftelys foran.

P9290604.jpg?t=1285779028

 

Men jeg trenger nytt brytersett, fant jeg ut. Leter etter en Stratus LX delebil nær Oslo og Drammen. Passer jo ypperlig til prosjektet mitt.

Endret av Foxchase

- 1998 Chrysler Stratus 2.0 LE Automatic

- 2001 Chevrolet Lumina 3.1 V6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte vel 800kr med frakt for denne fra USA. Det er nok eneste stedet du får den fra. Og den går både på Miles og KM. Man trenger heller ikke nytt dashboard-deksel, da man bare bytter ut den svarte rammen rundt instrumentpanelet.

 

Alt du trenger er 5 kobbeledninger (Samme som brukes på instrumentpanelet), loddebolt og en CMTC, helst med multikontakten inkludert.

 

De fem ledningene på CMTC'en skal loddes på fem ledninger koblet til instrumentpanelet:

 

 

 

- +CCD

- -CCD

(CCD'ene er kablene som går til hjernen og henter all informasjon man trenger)

- Jording

- Tenningen

- Batteriet

 

 

 

Multikontakten på CMTC'en ser slik ut:

cmtc-diagram.gif

( Bilde hentet fra http://www.tom-viki.com/howto/ja_cmtc.html )

 

På kontakten til CMTC'en er fargene på ledningen forskjellige. Noen ganger kan fargene variere, så de er nummerert i henhold til bildet over. fargebeskrivelsene delt med / betyr at de har en stripe på seg.

 

- +CCD (1, lilla på CMTC, lilla/brun på instrumentpanel)

- -CCD (2, hvit på CMTC, hvit/mørk på panel)

- Jording (5, svart på CMTC, svart/oransje på panel[blå sokkel] )

- Tenning (6, oransje på CMTC, rød/lilla på panel)

- Batteri (7, rød på CMTC, rosa/rød på panel)

 

Etter at du har loddet disse sammen, start tenninga og sjekk om alle funksjonene virker slik de skal. Har man jordingsfeil, vil kontrollampen (rød dott) i instrumentpanelet lyse. Da bytter man bare ledning. Så ikke lodd sammen med den før du er helt sikker, men mener det var på den blå multikontakten.

 

Har man koblet feil på en av CCD'ene, står det "No CCD" på triptelleren.

 

Det er egentlig ganske enkelt når man først skjønner det :P

 

 

Men hvis du lurer på mer, kan du bare sjekke ut denne siden:

http://www.tom-viki.com/howto/ja_cmtc.html

 

Må også bare nevne at vår kjære "rstange" måtte oppklare en del ting for meg før jeg startet. Har en tendens til å gå litt i surr oppe i skalpen. Tror egentlig han ble litt fortvilet og lurte på hvordan det er mulig å surre så j*vlig... :D

Endret av Foxchase

- 1998 Chrysler Stratus 2.0 LE Automatic

- 2001 Chevrolet Lumina 3.1 V6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår