Gå til innhold

Vakuumslanger på X20XEV

Ranger emnet


Krabbefett

Anbefalte innlegg

.

 

men han ene på opel sa at det ikke hadde noe å si, så hos meg er denne nippelen over "flappen".

 

Det var da skremmende kunnskapsløst av han på Opel. Jeg vet ikke hvor den skal sitte, men det har noe å si (med unntak av ved WOT.)

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har det noe å si på hvor den sitter, men om den stod over eller under flappen skulle ikke ha noe å si siden massemengdemåleren, lambdaen og føleren på innsuget skal samarbeide om å finne riktig mengde av bensin, oksygen osv. om jeg ikke forstod helt feil ^^

 

Men på vectraen hans og på min er den uansett over flappen mens på innsuget på omegaen er den under flappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også opp feilkode 0115 som er "Intake Coolant temperature sensor". Når jeg kobler ut luftmengdemåler (eller massemengdemåler, altså den med pila som peker mot spjeldhuset på toppen) mens bilen er på, går bilen i nødmodus og da går den ustabilt på 1000 omdreininger. Men det som er rart, er at jeg tester denne enheten mot min Astra F (delene er akkurat det samme på begge bilene) så fungerer min bil fortsatt like bra uansett.

 

OG! fant ut at jeg har kobla en slange feil, altså den slangen med 3 spørsmålstegn over i første bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har det noe å si på hvor den sitter, men om den stod over eller under flappen skulle ikke ha noe å si siden massemengdemåleren, lambdaen og føleren på innsuget skal samarbeide om å finne riktig mengde av bensin, oksygen osv. om jeg ikke forstod helt feil ^^

 

 

Forsåvidt halveis riktig, men for at det skal bli riktig innsprøytningsmengde basert på signalet fra LMM, så skal det være konstant trykkforskjell mellom fuel railen og innsugsmanifolden. Sitter vakuumuttaket før spjeldet, så vil man få trykksvingninger.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt, for varmen holder seg perfekt, vifta går og ingenting unormalt med temperaturen. Men jeg luftet jo kjølesystemet for å få ut lufta, og da fungerte alt fint. Tar uansett en sjekk!

 

 

Kjølevannstemperatursensoren er noe helt annet enn termostaten, termobryteren til vifta eller kjølevannstemperaturGIVEREN (til dashbordet). Kjølevannstemperatursensoren brukes av motorstyringen til å regulere kaldstartsanrikning, tenning osv.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, OK! Skal se på det. Også en annen ting; kan du vær så snill ta noen bilder av bilen din under panseret? Har to-tre ledninger som jeg ikke vet hvor skal være, pluss en haug som sikkert er koblet feil.

 

Hadde vært grusomt takknemlig for det!

 

Det skulle jeg gjerne gjort, men siden bilen min er en 1.3cdti, så tror jeg ikke det vil være til så mye hjelp;)

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilkode 0115 er feilkode for sensoren til kjøleveske. Greit å få sjekka dette også da. Koker bilen? Vifta starter? Gått over sikringer og reléer?

 

Det er den Temp2 føleren. Bytt den, det hender at disse kødder seg til noen ganger og koster ikke stort sett mere enn 2-300 hos opel.

Monza 3.0 24v Turbo - Prosjekt

Monza 2.5 12v - Bruksbil

Vectra A 2.0i 8v - Bruksbil m/trim

Vectra A 2.0i 8v - Delebil

Manta A 2.0i 8v - Solgt / Omega A 2.0i 8v - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får forklare hvilke kontakter det er snakk om da. Er liten vits å knipse 40 kontakter på måfå :)

 

Fikk brått et spørsmål selv her jeg.. Vifta mi starter ikke.

Har bytta Sikring,Vanntemp-føler, Termostat, Termostatbryter radiatorvifte og En annen Termostatbryter :S.. Eneste jeg ikke har bytta er reléet da jeg ikke finner det i det hele tatt..

 

Det som er snodig er at bilen uansett ikke koker.. Den holder seg på 90 grader +-, men det ryker/damper som pokker fra radiatoren.. Når jeg skrur på A/C starter vifta også, men husker ikke om den starta før.

 

Kort forklart; Når jeg trykker på A/C-knappen starter vifta på tenning og med motor i gang. (Begge viftene, den foran og bak)

 

Men vifta starter ikke av seg selv.

 

Ang. termostatbryterene har jeg 2 på radiatoren noe som forvirrer meg en del.. De heter jo det samme bare at den på bilde 1 ikke er for biler med A/C.. Mens den på bilde 2 ER til A/C..

Saken er jo at jeg har A/C og har begge bryterene på radiatoren.

 

Bilde 1

1341026.jpg

 

Bilde 2

1341028.jpg

Endret av Krabbefett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår