Gå til innhold

Første gang jeg skal ta sericen selv.

Ranger emnet


MindViruz

Anbefalte innlegg

Hei.

 

jeg har en Suzuki Baleno 1.3, 1997 mod med forhjulsdrift, og har bestemt meg for å begynne å ta servicene selv.

Bilen begynner å bli gammel, men har aldri bydd meg på ett eneste problem :)

 

Jeg har skrudd litt på utenbordsmotor til båt, men aldri bil.

 

Det jeg lurer på er alt som er viktig å gå igjennom på en vanlig service?

 

Den har gått 160000 km nå, og register reim var skiftet på 100000km.

 

Det jeg vet må gjøres er:

 

  • Skifting av motorolje og filter.
  • Skifte tennplugger.
  • Skifte kupefilter? (hvor ofte må dette gjøres?)
  • Kontrollere bremseskiver, og skifte hvis de er utslitt.
  • Se etter rust.

 

Spesifikke ting jeg lurer på er:

  • Når jeg skifter olje og oljefilter. Skal jeg da skifte oljepluggen og, eller bare pakningen?
  • Hvordan kontrollerer man bremseklossene for slitasje? Når er de slitt? Skal man måle tykkelsen på belegget? Eller er dette noe man bare merker på bremsene etterhvert når man kjører?
  • Kontroll av bremsevæske. Så lenge det er passelig nivå i tanken, så er alt greit? eller skal denne skiftes av og til?
  • Girolje. Er dette noe jeg skal gjøre noe med, så lenge det ikke lekker ut noe?
  • Så er det vel en liten tank til servostyrings væske/olje. Skal man kontrollere at det er ett passelig nivå i denne også?
  • Så er det vel ett annet luftfilter ett sted, som ikke er kupèfilteret. Skal dette skiftes, og sånn ca hvor finner jeg det, og hvordan ser det ut?
  • Dempere, lager, eksos? Noe man bør kontrollere i forbindelse med dette?
  • Foringer? Hvor sitter det typisk foringer, og er dette noe man bør kontrollere. Og når er de så pass slitt at man må bytte de?
  • Finnes det noen sted man kan finne ut hva som normalt skal gjøres på de forskjellige servicene? (10000km, 20000km, 40000km, 60000km osv..)
  • Noe jeg har glemt?

 

Jeg vil gjerne kunne gjøre alt det vanlig selv, og hvis det kommer ting som f.eks. støtdempere eller noe annet som må skiftes, som kan være litt vanskelig for Ola Nordamann å skifte, så går jeg gjerne på verksted :)

 

Er det slik at hvis det er en service som er lit omfattende, så kan man spare en del på å skifte olje, plugger og filtere selv før man kjører til verkstedet?

 

Får jeg kjøpt alt som trengs på biltema, eller er det best å gå til nærmeste bilverksted å få kjøpt tingene?

 

Ellers tar jeg gledelig i mot alle gode tips og råd :)

 

Skal på biltema å kjøpe meg boken om generelt bilvedlikehold, før jeg går i gang.

 

Takker for alle svar :)

Endret av MindViruz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemte smøre dørhengsler og etterfylle spyleveske - er vel det man betaler for ved service ;)

 

 

Du er på rett vei, men Haynes boka er lurt å ha.

Står gjerne i serviceheftet til bilen også hva som bør gjøres når.

 

Bremser støtdempere, mansjetter m.m. er greit å se over vår og høst når du skifter hjul, og det gjør du naturligvis selv!

 

Foringer og opphengsdetaljer blir sjekket hvert 2 år ved periodisk kontroll. Bytt det som blir påpekt der om du ikke har oppdage noe selv.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[*]Når jeg skifter olje og oljefilter. Skal jeg da skifte oljepluggen og, eller bare pakningen?

 

Du trenger bare å skifte kobberringen. Såfremt ikke gjengene på pluggen er dårlige og lekker, men det hører til sjeldenheten

 

[*]Hvordan kontrollerer man bremseklossene for slitasje? Når er de slitt? Skal man måle tykkelsen på belegget? Eller er dette noe man bare merker på bremsene etterhvert når man kjører?

 

Det er et minstemål for godkjenning på PKK, men har den ikke i hodet nå. Uansett vil du få en god pekepinne ved å kjenne på kanten rundt skiva. Mulig det står på vegvesen sine sider hva grensen er.

 

[*]Kontroll av bremsevæske. Så lenge det er passelig nivå i tanken, så er alt greit? eller skal denne skiftes av og til?

 

Bremsevæske blir dårlig som alt annet, og burde skiftes hvis det ikke er gjort. De forskjellige produsentene anbefaler bytte hvert 2 år og oppover, så det varierer.

 

[*]Girolje. Er dette noe jeg skal gjøre noe med, så lenge det ikke lekker ut noe?

 

Girolje er en fordel at det byttes, men hvis du ikke merker ulyder under giring og at giringen går silkemykt så trenger du neppe å bytte.

 

[*]Så er det vel en liten tank til servostyrings væske/olje. Skal man kontrollere at det er ett passelig nivå i denne også?

 

Det er mest sannsynlig en peilepinne under korken til tanken, så der kan du se om det står MAKS eller MIN på pinnen. Nivået burde ligge opp mot maks.

 

[*]Så er det vel ett annet luftfilter ett sted, som ikke er kupèfilteret. Skal dette skiftes, og sånn ca hvor finner jeg det, og hvordan ser det ut?

 

Pollenfilteret kan ligge opp under dashbord eller mot torpedoveggen i motorrommet. Mulig det står noe i instruksjonsboka hvor det ligger i bilen din. Tar du opp å ser hvordan filteret ser ut så er det lettere å se om det burde byttes.

 

[*]Dempere, lager, eksos? Noe man bør kontrollere i forbindelse med dette?

 

Du kan jo få bilen opp på bukker og sjekke for og bakstilling for slakk, høre etter ulyder og sjekke demperne ved å se etter oljesvetting. I tillegg mens bilen står på alle fire hjula kan du presse ned bilen og se om demperen presser bilen opp igjen uten å gynge opp å ned. Hvis demperen stopper momentant når den presser bilen opp igjen er demperen god. (tommelfingerregel

 

[*]Foringer? Hvor sitter det typisk foringer, og er dette noe man bør kontrollere. Og når er de så pass slitt at man må bytte de?

 

Igjen er det med å sjekke slakk. Det er ikke bestandig like enkelt å finne slakk og du må vite hvor bevegelsene til foringene blir under kjøring/belastning for å se om det er slakk

 

[*]Finnes det noen sted man kan finne ut hva som normalt skal gjøres på de forskjellige servicene? (10000km, 20000km, 40000km, 60000km osv..)

[*]Noe jeg har glemt?

 

Dette står som regel i serviceheftet hvis bilen din har det. Hvis ikke kan du ta kontakt med forhandler. De vet

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår