Gå til innhold

Bmw E39 520i som blir veldig varm!

Ranger emnet


Hassa

Anbefalte innlegg

Hei. Moren min har en Bmw E39 520i som blir veldig fort varm.

Olje lampa lyser(Olje pumpa?) i kø kjøring bla.a,bilen tikker en del og hvis jeg kjører normalt med bilen hennes så tar det omtrent 10 min så koker bilen omtrent over! Det er bra med kjøle væske og olje, men som sagt så tror jeg olje pumpa holder på å ta kvelden, kan det være derfor bilen blir så fort varm?

Hvis jeg gir på endel så kjøler den seg fort ned igjen.

Bilen har gått 160 000km.

Mvh

- 97mod. Vw Passat 1.8 20V Turbo

BSR Steg 3.

 

* 87mod. Bmw E30 325 Tic

* 87mod. Honda Prelude 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bilen MÅ ikke kjøres når oljelampa lyser. Grunnen til at motoren "tikker" er jo at den ikke får nok smøring!

Grei regel er jo at gul lampe i dæsj`n= kjør til nærmeste verksted.

Mens rød lampe= stopp motoren!!!!

 

Sånn du fremstiller problemet ellers, så kan det høres ut som om impelleren i vannpumpa er gåen. Koker motoren, så må høyst sannsynlig toppen planes igjen. Kan også være luft i systemet!

 

Det at oljelampa lyser kan være oljepumpa som du nevner, siden den ikke klarer å bygge opp trykk ved normal oljestand!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Bytt vannpumpe, termostat, kjølevifte og evt radiator. Da er du sikret. Vannpumpene er en akkilishel, da de orginalt er lagd av plast. Hverfall frem til faceliften. Orginale radiatorer pleier å sprekke nederst ved ekspansjonstanken når den går varm og koker. Luft godt, tar lang tid å få ut all luften.

Viskosekoblingen på vifta kan du kontrollere ved å holde den igjen med motoren i gang, og se om det er noe motstand i den. Går den lett må den byttes.

Har hatt en E39 som kokte selv, og var nummeret før toppen gikk, så vil anbefale å bytte alt for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som en utrolig varmkjørt bil, tror nok du må påregne iallefall ei ny vannpumpe, men sannsynligvis også en topp/toppakning, at oljetrykket mangler når den går på tomgang kan komme av at olja har vært alt for varm, og det kan hende det holder med ett olje/filter skift.

 

Skjønner man ikke at man bør stoppe når tempen stiger til topps og oljelampa lyser, ja da bør man hoklde seg til buss, som passasjer.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår