Gå til innhold

Mondeo MK3 -01 felgspørsmål


AyB92

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på å kjøpe 18" felger, men er litt usikker på størrelse, dekk og impress.

 

Står 205/55-16 på nå og vurderer 225/40-18, men hvordan passer dette sammen med Kosei WK H1 7,5x18 ET38?

imagine.aspx?i=KosWKH1.jpg&h=200

 

Evt. noen andre anbefalinger til ikke alt for mye penger?

 

Edit:

Har nå funnet ut at org. felgene er 6,5" ET52,5.

Om jeg bytter til Kosei felgene vil sporvidden øke med ca. 27mm, men vil dette være mulig å få godkjent i vognkortet?

Endret av AyB92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maks sporviddeforandring er 15 mm med mindre du har dokumentasjon fra kjøretøyfabrikant eller godkjent uavhengig teknisk labratorium, dvs TUV

 

ET 38 blir litt "mye" tror jeg. 225/40-18 ble levert originalt på disse bilene så det er ikke noe problem, men jeg tror jeg ville funnet meg felger med høyere ET. Får du hjulene for langt ut blir den veldig følsom for sporete vei. Rett og slett vond og kjøre

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, men du har ST220 da :P Originale på denne modellen som er Trend var 6,5x16 ET52 med 205/55-16.

 

Får kikke litt rundt, men om det følger med TÜV-papirer vil jeg kunne registrere de? Vil selvsagt ikke ha alt for bred sporvidde, men noe lignende ST220-dimmensjon hadde vært fint :)

 

Så noen Tomason TN1 felger, men de øker sporvidden med 37mm :( Ser helt konge ut, men sikker ulovlig og følsomt på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Veldig mye bra der så skal vurdere det litt.

Har egentlig bestemt meg for Tomason TN1 nå da :) Koster litt, men er utrolig fete. Sparer litt en stund så skal det vel gå :P

 

Tenker da på 8,5x18 ET40 og de er lovlige.

Er 19" på bildet da.

 

Er ET40 lovlige på Mondeo Mk3?

#04 ST220, loaded!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ET40 ligger 12mm utenfor original innpress. For at det skal være lovlig må en ligge innenfor 7mm opp eller ned av original ET etter det jeg har lest. Men har en TUV papirer på felgene til en gitt bil kan en få dette godkjent, men må jo da etter reglene føres inn i vognkort. Det er det vel strengt tatt veldig få som gjør. Jeg har selv ET40, og det merkes godt at sporvidden er høyere med sommerhjula enn vinterhjula. Mer sporing, mer slitasje på hjullagre osv

#04 ST220, loaded!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, skjønner. Da forsto jeg feil ang. innpressen, men med TÜV blir det vel mulig å føre de inn i vognkortet ja.

 

Er det ubehagelig å kjøre med så bred sporvidde? Er veldig god å kjøre nå på de originale 6,5x16 ET52, så håper det ikke blir alt for sporete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår