Gå til innhold

Bil solgt - kjøper klager over lekkasje

Ranger emnet


Spangen

Anbefalte innlegg

En klassekamerat av meg solgte en bil (gammel taxi gått snart 600000 km) for noen dager siden. Han informerte om at det var oljesvetting både fra motor og fra differensial bak, men at han aldri hadde sett det lekke så mye at det hadde vært dråper på bakken der bilen står parkert.

 

Bilen ble solgt, og to dager etter sender kjøper en MMS med bilde av et par oljedråper på et hvitt (!!) garasjegulv og klager over at det lekker olje.

 

Min mening er at når man kjøper en 15 år gammel bil gått snart 600000 km for 20k må man regne med at ting kan dukke opp, og kameraten min snakket helt sant da han sa at han aldri hadde sett dråper der bilen sto parkert. Har tilogmed sett parkeringsplassen hans selv, og det er ingen oljeflekker der.. ;)

 

Så da mener jeg at kjøper ikke har noe han kan kreve. Han fikk prutet bilen ned fra 25k til 20k da han kjøpte den og fikk bilen under det tilsvarende biler pleier å koste. Kan godt hende at kjøpers tur hjem på 60 mil var det utløsende for oljelekkasjen, da bilen aldri har vært på noen så lang sammehengende tur hos forrige eier engang..

 

Kan han i det hele tatt nå frem med noe, eller er det bare å formulere så diplomatisk som mulig at det er ingenting å hente hos selger?

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøper man 15år gammel bil som er gått 600000 så bør man være klar over at no "begynner" og bli slitt. sjøl hadde eg aldrig kjøpt ein 15 år gammel bil som har gått 600000 for dette innebærer KUN problemer og utgifter. og i og med at han sagt at den svetter så meiner eg kjøper veit ka han har kjøpt. pluss at angre rett ikkje gjelder ved kjøp av privat personer så lenge det er probler som er opplyst om eller problemer som oppdages som forige eiger burde være klar over.

Opel Omega 2,5TD (sedan) 1994

volkswagen Polo 1,7sdi (stv) 1999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det mener jeg også, man må regne med at noe dukker opp. Selger er jo heller ingen fagperson som kan forutse problemer i den grad det i det hele tatt går an, så at svettingen muligens kan ha utviklet seg er ikke noe han hadde noen forutsetninger for å si noe om heller..

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det blitt telefonert med både Forbrukerrådet og NAF-advokat i dag, og begge var enig i at dette faller innunder ting man må regne med på en såpass gammel og velbrukt bil i den prisklassen, og at kjøper ikke har noen rett til å kreve noe som helst. At det ble informert om svettingen, at bilen ble besiktiget av kjøper og at den "selges som den er" var nok til at det ikke var noen sak.

 

Man har ikke noe mer å forvente når man handler i denne prisklassen, og at det plutselig dukker opp en lekkasje betyr ikke at det er noe som var mulig å forutse.

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si til han " du har kjøpt en 15 år gammel bil som har kjørt over en halv million km og til kun 20.000! Man får ikke noe "ny bil" for så lite penger. Du visste allerede at de lekket litt olje. Om du ikke vil ha den, får du selge den videre til noen andre! Ha en JÆVLA FIN DAG! "

 

noe i den dur kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kommer ingen vei med dette, så ta det med ro. "Selges som den er" blir gjeldende her, og han ble til og med informert om lekkasjen. Folk prøver seg, slik er det bare.

 

Det er slitsomt å selge bruktbil, så fra nå av kommer jeg til å bruke opp alle bilene jeg kjøper, slik at jeg slipper dette maset :D

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Enden på visa var at det kom et par SMS'er til fra kjøper av denne bilen, den siste med "det er mye galt med denne bilen, håper du er fornøyd", så har han ikke hørt noe mer. Det er vel bare sånn at man kan risikere å treffe på en skikkelig idiot/kranglefant iblant, som forventer at en gammel bil gått dobbelt så langt som normalt for alderen i tillegg skal være omtrent så strøken som da den forlot fabrikken..

 

Case closed, ihvertfall.. :)

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enden på visa var at det kom et par SMS'er til fra kjøper av denne bilen, den siste med "det er mye galt med denne bilen, håper du er fornøyd", så har han ikke hørt noe mer. Det er vel bare sånn at man kan risikere å treffe på en skikkelig idiot/kranglefant iblant, som forventer at en gammel bil gått dobbelt så langt som normalt for alderen i tillegg skal være omtrent så strøken som da den forlot fabrikken..

 

Case closed, ihvertfall.. :)

 

 

Omtrent som i mitt tilfelle da. Masse klaging, jeg henviste til kontrakten og det ble stille etter et par halvsure sms'er. Det utrolige er at folk klarer å prute ned bilen med en tredjedel av prisen, for så å klage når det oppstår en fillefeil. Makan...

 

Men folk roer seg stort sett når de ser at de ikke har noe å komme med :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår