Gå til innhold
Bilforumet.no
jambalaya

A3 1,8T - kjørt med for lite olje

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Hallo!

 

For de som er kjent med røret til peilepinnen på A3: en plastrør som tydeligvis har lett for å sprekke opp på toppen. Oppdaget dette og byttet til nytt rør med det resultat at pinnen blir stående 3-4 cm høyere opp, og jeg ser da selvfølgelig at peilepinnen er knusk tørr når jeg sjekker oljenivået med nytt rør.

 

Motoren har da antakelig gått med altfor lite olje over en ganske lang periode. Oljelampa har ikke lyst, og det har ikke vært noen ulyder å høre. Fylte på hele 2 liter, og pinnen viser da nivå minimum.

 

Så til det jeg lurer på:

- er det sannsynlig at motor og/eller turbo har tatt skade av dette?

- bør jeg bytte skifte ut all olje + filter asap? (den ble byttet for 5000km siden)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hallo!

 

For de som er kjent med røret til peilepinnen på A3: en plastrør som tydeligvis har lett for å sprekke opp på toppen. Oppdaget dette og byttet til nytt rør med det resultat at pinnen blir stående 3-4 cm høyere opp, og jeg ser da selvfølgelig at peilepinnen er knusk tørr når jeg sjekker oljenivået med nytt rør.

 

Motoren har da antakelig gått med altfor lite olje over en ganske lang periode. Oljelampa har ikke lyst, og det har ikke vært noen ulyder å høre. Fylte på hele 2 liter, og pinnen viser da nivå minimum.

 

Så til det jeg lurer på:

- er det sannsynlig at motor og/eller turbo har tatt skade av dette?

- bør jeg bytte skifte ut all olje + filter asap? (den ble byttet for 5000km siden)

 

høres ut som om at du har fått den nye type peilerøret for det er høyere en det gamle :) kjøp deg den nye peile pinnen for de er ca 3cm lenger, men før du skifter olje, tapper du av all olje og fyller nedpå diesel, pga diesel renser godt og har rikt med olje i, kjør med det i ca 3 timer eller lenger og tapp av, skift oljefilter og fyll på litt over maks med olje, du må etter fylle etter ca 10km. det var det jeg ble fortalt av en mekanikker:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom ikke oljelampa har lyst/blinka, eller du har hørt metallisk skranglende lyder, selv i svinger eller oppoverbakker, tror jeg alt er OK.

 

Ingen grunn til skade så lenge oljepumpa har fått trykk på olja, selv om det er lite olje.

 

Sikkert lurt å skifte olja.

--

 

--

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjør det skrevet over her, så kan du få(kjøpt deg) en ny motor i samme slengen. Den gamle er iallefall ikke noe å ha og går neppe så lenge som 3 timer, større sjans for å holde helt tom.

 

Den drit peilepinne-patenten til vw, den knekker, men den knekker normalt kun en gang, og lengda er lik, den bare er løs og utett.

Så tror nok du har fått feil lengde på den.

 

2 liter olje, er dobbelt så mye som er mellom min og maks, og halvparten av mengden, tapp av olja, sjekk hvor mye du har, og tilstand på den, så får du selv avgjøre om du vil bruke den eller ikke. går 4 liter blank på 1,8 uten sneglehus.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjør det skrevet over her, så kan du få(kjøpt deg) en ny motor i samme slengen. Den gamle er iallefall ikke noe å ha og går neppe så lenge som 3 timer, større sjans for å holde helt tom.

 

Den drit peilepinne-patenten til vw, den knekker, men den knekker normalt kun en gang, og lengda er lik, den bare er løs og utett.

Så tror nok du har fått feil lengde på den.

 

2 liter olje, er dobbelt så mye som er mellom min og maks, og halvparten av mengden, tapp av olja, sjekk hvor mye du har, og tilstand på den, så får du selv avgjøre om du vil bruke den eller ikke. går 4 liter blank på 1,8 uten sneglehus.

 

Hmm, jeg sjekket at det var samme delenummer på den gamle og den nye hylsa. Er det allikevel forskjellig lengde på dem mener du?

Uansett, fylte på olje til rett nivå i forhold til det nye røret (som da er enten riktig eller 2 liter for mye!), og motoren går da upåklagelig.

Noen som har ETKA f.eks og kan sjekke dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den drit peilepinne-patenten til vw, den knekker, men den knekker normalt kun en gang, og lengda er lik, den bare er løs og utett.

Så tror nok du har fått feil lengde på den.

 

 

skjønte ikke helt hva du mente her, er det forskjellig lengde på nytt og gammel rør eller ikke? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.