Gå til innhold

Ikke lenger lov å bytte felger/dekk?! Endring av kjøretøyforeskriften....

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Her er et sitat fra kjøretøyforskriften kap. 13:

 

6. Bytte av dekk/felg

6.0 Bestemmelsen gjelder for dekk/felg produsert før 1. januar 2010.:hvaskjera

6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:

a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.

b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.

c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.

e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t. For kjøretøy som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet for 130 km/t.

f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.

g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.

Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. Se for øvrig fig. 2.

Fig. 2

6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.

0 Endret ved forskrifter 23 des 2004 nr. 1810, 19 sep 2008 nr. 1034 (i kraft 1 nov 2008).

Endring fra 2008:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/ltavd1/filer/sf-20080919-1034.html

 

Slik jeg tolker dette gjelder disse reglene ikke for felger/dekk produsert etter 1/1-2010. Betyr dette at man ikke lenger kan montere felger/dekk med andre spesifikasjoner enn de orginale?

Isåfall er jo dette en katastrofe!!:rules::chairshot

 

Eller er det kommet nye regeler, eventuellt hvor er disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at man ikke kan ha felger/dekk som har andre mål.

Man kan godt skifte til uorginale felger/dekk så lenge de har samme målene som hjulene som står i vognkortet.

 

 

Du har helt rett i at mange nye biler leveres med uorginale felger, men da er disse skrivet inn i vognkortet. Mange nye biler kan jo kjøpes orginalt med 16, 17 og 18 " felger, og da kan man automatisk kjøpe felger i disse størrelsene.

 

Men snakker vi om litt eldre biler med eksempelvis 185/60 R14 hjuldimensjon i vognkoret, så kan man kun kjøpe uorginale felger/dekk som har disse målene.

 

Se denne tråden: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1204255

 

Håper selvsagt ikke dette er tilfellet, men dersom man leser lovteksten så kan man begynne å lure.

Hvilke regler gjelder for felger/dekk som er produsert etter 1/1-2010? Det står jo svart på hvitt at de gamle ikke gjelder i slike tilfeller...

Endret av Powerslave87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et sitat fra kjøretøyforskriften kap. 13:

 

6. Bytte av dekk/felg

6.0 Bestemmelsen gjelder for dekk/felg produsert før 1. januar 2010.:hvaskjera

6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:

a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.

b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.

c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.

e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t. For kjøretøy som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet for 130 km/t.

f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.

g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.

Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. Se for øvrig fig. 2.

Fig. 2

6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.

0 Endret ved forskrifter 23 des 2004 nr. 1810, 19 sep 2008 nr. 1034 (i kraft 1 nov 2008).

Endring fra 2008:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/ltavd1/filer/sf-20080919-1034.html

 

Slik jeg tolker dette gjelder disse reglene ikke for felger/dekk produsert etter 1/1-2010. Betyr dette at man ikke lenger kan montere felger/dekk med andre spesifikasjoner enn de orginale?

Isåfall er jo dette en katastrofe!!:rules::chairshot

 

Eller er det kommet nye regeler, eventuellt hvor er disse?

 

Ser ikke at det er noe problem med å endre felgstørrelse eller dekkbredde ut i fra forskriften. Det står fremdeles ikke noe om at det ikke er ulovlig å endre dekkbredden. Du kan fortsatt sette på så brede dekk du bare vil så lenge dekkene har skjerming i hele dekkets bredde og det ikke tar bort i noe ved maks hjulutslag og innfjæring.

Felgstørrelsen kan du øke med så mye du har plass til, så lenge du kompenserer med lavere profil på dekkene. Hovedsaken er at rulleomkretsen fortsatt skal være innenfor +/-5%. Offsettet på felgene kan fortsatt endres inntill 7,5mm pr. felg slik det alltid har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet her jeg. Utifra det jeg kan skjønne av det som står der så er det jo ikke stress så lenge man holder seg innenfor de lovlige grensene. Sånn som det har vært før.

 

 

Ser ikke at det er noe problem med å endre felgstørrelse eller dekkbredde ut i fra forskriften. Det står fremdeles ikke noe om at det ikke er ulovlig å endre dekkbredden. Du kan fortsatt sette på så brede dekk du bare vil så lenge dekkene har skjerming i hele dekkets bredde og det ikke tar bort i noe ved maks hjulutslag og innfjæring.

Felgstørrelsen kan du øke med så mye du har plass til, så lenge du kompenserer med lavere profil på dekkene. Hovedsaken er at rulleomkretsen fortsatt skal være innenfor +/-5%. Offsettet på felgene kan fortsatt endres inntill 7,5mm pr. felg slik det alltid har vært.

 

Poenget er at disse reglene ikke gjelder for dekk/felg produsert i 2010...det er det som er endringen av forskriften.

 

Det er samme forskriften som har vært hele tiden. Bare første linja som er forskjellig

 

Akkurat! Reglene er helt like, er ikke det som er poenget mitt.

Men det er den første linje som utgjør hele forskjellen:

6.0 Bestemmelsen gjelder for dekk/felg produsert før 1. januar 2010

 

Disse reglene som vi har forhold oss til i alle år, gjelder altså ikke lenger for dekk/felg som er produsert i år(2010). Dersom dette er tilfellet, hvilke regler gjelder for dekk/felg som er produsert i år..?

 

 

Enten er jeg helt på bærtur eller så er det ingen som tar poenget...hehe:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Ser ikke at det er noe problem med å endre felgstørrelse eller dekkbredde ut i fra forskriften. Det står fremdeles ikke noe om at det ikke er ulovlig å endre dekkbredden. Du kan fortsatt sette på så brede dekk du bare vil så lenge dekkene har skjerming i hele dekkets bredde og det ikke tar bort i noe ved maks hjulutslag og innfjæring.

Felgstørrelsen kan du øke med så mye du har plass til, så lenge du kompenserer med lavere profil på dekkene. Hovedsaken er at rulleomkretsen fortsatt skal være innenfor +/-5%. Offsettet på felgene kan fortsatt endres inntill 7,5mm pr. felg slik det alltid har vært.

 

Hei,

 

Jeg har kjøpt nye sommerfelger + dekk til min nye Prius 2010. De har da av dimensjon: Vertini Henessey 18x8 ET38 5x100 og 225x40x18 mot orginal 15x6,5xET45 og 195x65x15.

 

Rulleomkrets og impress skal da ligge inne for rammen. Problem er at dekkene foran stikker ca 15mm ut av skjermen men kun da buen på dekket og ikke den dekkets kontaktflata med veien. Ved kjøring og ved maks hjulutslag og fjæring er hjulene greie klaring til bilens karosseri.

 

Jeg ringte til trafikksstasjon for å høre om den går greit og fikk da sammen melding som dekk foretningen sa: "at det går greit så lenger dekkets kontaktflate ligger innenfor skjermen"

 

I går så møtte jeg opp i Risløkka Trafikk stasjon (Oslo) og fikk prate med som satt ved kundeservice og plutselig fikk en kontra beskjed at det går aldri i verden og at beskjed jeg fikk fra en annen trafikk stasjon tekniker er for dårlig og at jeg kan bare glemme disse felgene her. Det er så j...lva synd for disse er så pene på en Perle hvit Prius

 

Vet noen av dere om hva som er fakta her og at det står om dette noe sted? Har kikka i kjøretøy bibelen punkt 6.1 og 6.2 uten å bli klok av det

 

Takk for hjelpen!

 

henessey_1_blk_big.jpg

henessey_5_blk_big.jpg

 

Ser ut alle verst ut med disse hjulene da :):disco :cab

 

DSC00151a.JPG

DSC00152a.JPG

Endret av Prius2010

Mitsubitshi Lancer Intense 2006

Chrysler Grand Voyager LX 2.5CRD 2004

Mazda MX6 - 2.5L 1999

Ford Granada 2.5 Ghia 1988

Ford Granada Coupe 2.5L V6 1976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg se om jeg har forstått dette riktig

 

1. Si at jeg kjøpte nye felger og dekk som var produsert FØR 1/1-2010, og var større enn de orginale dimensjonene som var opgitt i vognkortet. Og dermed strider imot de orginale dimensjonene.

Kunne jeg da fått dem godkjent på bilen?

 

2. La oss si at det var akkurat samme situasjon bare hadde jeg kjøpt felger og dekk som var produsert ETTER 1/1-2010, og var større enn de orginale dimensjonene.

Kunne jeg da fått dem godkjent på bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporvidden på den bilen er endret 7 mm pr. side med de nye felgene, altså 14 mm totalt. Sporvidde er fra senter av hjulet til senter på det andre hjulet og bestemmes kun av felgens innpress. Bredde på felg og dekk har *null* betydning for sporvidden, for det er ikke fra ytterkant til ytterkant.

 

Jeg hadde satt på hjulene og bare kjørt, ingen hadde tenkt noe over det uansett når det er en såpass moderat dimensjon på felg og dekk.

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter!!! En lite vri på dette mot positiv retning

 

Kanskjed det er sånn at disse regler bare gjelder fram til 1.1.2010 ... Og etter denne dato er det fritt fram . Jippy!!!

Mitsubitshi Lancer Intense 2006

Chrysler Grand Voyager LX 2.5CRD 2004

Mazda MX6 - 2.5L 1999

Ford Granada 2.5 Ghia 1988

Ford Granada Coupe 2.5L V6 1976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporvidden på den bilen er endret 7 mm pr. side med de nye felgene, altså 14 mm totalt. Sporvidde er fra senter av hjulet til senter på det andre hjulet og bestemmes kun av felgens innpress. Bredde på felg og dekk har *null* betydning for sporvidden, for det er ikke fra ytterkant til ytterkant.

 

Jeg hadde satt på hjulene og bare kjørt, ingen hadde tenkt noe over det uansett når det er en såpass moderat dimensjon på felg og dekk.

 

Takk Sprangen!!!

 

Jeg håper å få dem godkjent så slipper jeg å ha en overraskelse ved event. trafikk- eller EU-kontroll i senere tid da :)

 

Hørte også at de forskellige trafikk stasjon praktiserer også forskjellig. Vet noen av dere om en stasjon som har gode rykter på seg i eller nær Østland strøket?

Mitsubitshi Lancer Intense 2006

Chrysler Grand Voyager LX 2.5CRD 2004

Mazda MX6 - 2.5L 1999

Ford Granada 2.5 Ghia 1988

Ford Granada Coupe 2.5L V6 1976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg se om jeg har forstått dette riktig

 

1. Si at jeg kjøpte nye felger og dekk som var produsert FØR 1/1-2010, og var større enn de orginale dimensjonene som var opgitt i vognkortet. Og dermed strider imot de orginale dimensjonene.

Kunne jeg da fått dem godkjent på bilen?

 

2. La oss si at det var akkurat samme situasjon bare hadde jeg kjøpt felger og dekk som var produsert ETTER 1/1-2010, og var større enn de orginale dimensjonene.

Kunne jeg da fått dem godkjent på bilen?

 

De endrer regelverket er for å tjene mere penger på oss gutter. For da må vi bestille time for å få dem godkjent. Det blir nok godkjent hvis disse ligger innefor regelverket men vil koste penger kr.400/pr godkjenning. Blir mye inntekt til Satan vesenet i det lange løpet, tror jeg nok.

 

Og vi må nok bite i det sure eple!!!

Mitsubitshi Lancer Intense 2006

Chrysler Grand Voyager LX 2.5CRD 2004

Mazda MX6 - 2.5L 1999

Ford Granada 2.5 Ghia 1988

Ford Granada Coupe 2.5L V6 1976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår