Gå til innhold

Importering fra USA

Ranger emnet


Thechingchongchang

Anbefalte innlegg

La oss ta 2 kjappe exempler. Datsun 240Z & Volvo P1800. I skrivende stund finner du disse bilene på Finn.no i mint condition til priser rundt 100-150k nok,-.

 

Sjekk så på identiske biler i California og se at bilene står til salgs for kanskje 20k nok,-. Og med frakt/avgifter/registrering får du en slik bil på veien for trolig under 50k nok,-

 

Da er spørsmålet om det er noe jeg har gått glipp av, eller sitter det selgere og tjener store mengder penger på å importere og selge disse bilene til nordmenn som har litt for mye penger og gledelig betaler for en restaurert klassiker..? Hvis så, så leverer jeg oppsigelse på kontor-jobben min imorgen !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man må være obs på, ved importering fra usa, er at de ofte er glad i kjappe løsninger. Som å reparere rust med hønsenetting, betong og sparkel. Mange som har tabba seg ut der... og bilene kan ofte se strøkne ut til å begynne med, spesielt på bilder. Så skulle jeg kjøpt noe derfra, ville jeg dratt ned og sett på det først.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meeeen, nå får du disse bilene rimeligere i Norge også, virker som om det er banditter som tar overpris på finn.no og autodb.no til folk som har lite peiling. Begynn å let i veteranblader som bilklassikeren, norsk motorveteran, amcar o.l. Ser av og til gode kjøp rundt 50k på 240z.

 

Om du vurderer import fra statene ville jeg brukt et firma som handler biler for kunder i USA og frakter dem over. Da betaler du dem 10-15k for jobben, men du er sikra bedre om du kjøper noe på ebay usett.

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnregelen sier at bilen skal være orginal, men ikke nødvendigvis ned til minste detalj. lakk for eksempel må ikke være orginal farge. Dette gjelder i hovedsak bruktimporterte biler registrert i utlandet etter 1971. Da kom det en ny kjøretøyforskrift som setter en del strengere krav enn den forrige fra 1942.

Min erfaring skriver seg ifra Import av amerikansk bil men skal ikke være noen forskjell på bilmerke eller type når det gjelder bruktimport.

Viktig her også å skille mellom bruktimporterte biler som skal registreres som bevaringsverdige kjøretøy eller under ordinære kriterier.

Som bevaringsverdige kan de ikke endres utover det orginale,mens man ellers må skaffe dokumenatsjoner fra kjøretøyfabrikant.

Sansynligvis mye enklere for biler med auropeisk opprindelse enn biler med asiatisk elller amerikansk.

 

mao snakk med Amcar om dette først. de kan nok gi deg svar

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mull.tk sin Hugo 240Z er vel et skrekkens skoleeksempel på amerikansk oppussingsobjekt. :chairshot

 

Det har meg blitt fortalt at amerikanerne kjøper tilbake biler fra Norge nettopp pga den høye kvaliteten på arbeidet vi legger ned. Som igjen sier noe om hvor unødvendig dyrt alt er i dette landet. Men klart, det finnes folk uten selvinnsikt og/eller yrkesstolthet her også.

 

Du skal ha tenkt nøye igjennom hva du vil før du viser en veteran som orginal for første gang i Norge. Da kan du glemme å endre noe som helst. Ser det virkelige orginalpolitiet deg med andre felger, forgassere eller wunderbrum i speilet åker det rett i baret. :jail

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på et amerikansk Triumph-forum for noen år siden, der en eier rapporterte at han hadde "fikset" det rustne gulvet i bilen sin ved å poppe fast en aluminiumsplate og deretter plastet alt inn med glassfiber, jevnet ut og lakket så det så fint ut. Jeg ventet en storm av sure reaksjoner på sånt arbeid, men alle skrøt av hvor flott arbeid som var gjort og at "dette kommer jo til å vare flere år!".

 

Når det er snakk om amerikansk "restaurering" så er det bare å se på diverse serier på Discovery. Med noen unntak en haug med uinspirerte amatører som bygger på øyemål og er mest opptatt av å polere lakken så bilen ser bra ut til eieren har kommet seg hjem. Og disse gutta ses på som de rene trollmenn der borte og bilene de bygger selges for høye summer.

 

Jeg ville vært MEGET skeptisk til å importere en nyrestaurert bil fra USA. Mitt tips er å kjøpe en bil fra en nordmann som har restaurert til seg selv men som selger fordi han ikke bruker bilen nok og har lyst til å restaurere noe nytt. Sånne biler dukker opp fra tid til annen og de er som regel billige i forhold til selvkost.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår