Gå til innhold

Dusy's lille blåbær

Ranger emnet


-cardudde-

Anbefalte innlegg

Ganske stille her på Mk5 forumet syntes jeg, så får vel lage litt liv her. :pray

 

Da har tiden kommet for at jeg skal kjøpe meg min egen bil, og hvorfor ikke da kjøpe mammas lille Golf med litt avslag i prisen?

 

Det er en Golf 1,9 (105 hk) TDI Trendline, ganske basic modell. Eneste som er "fancy" ved bilen er at jeg har ESP, elektrisk klimaanlegg, grøftelys og regnsensor (men det var vel standard på alle MK5?).

 

3300033.th.jpg

3300037.th.jpg

3300039.th.jpg

 

 

Selvfølgelig har jeg lagt planer for bilen, vi får se hva lommeboken til en 18 åring lar meg gjøre:

Felger (Porsche Twists, usikker på om jeg vil ha de polerte eller ikke. Eller så snuser jeg på tanken på BBS RS med sort senter, men i min nåværende økonomiske situasjon så kan jeg bare drømme om de)

Justerbart senkesett(Anbefalinger på forskjellige senkesett mottas med stor takk)

Lakkere grillen sort

Fjerne emblemer på bakluka og bytte disse med kjøleskap bokstaver i forskjellige farger

Lakkere speilene sort samt taket og panseret?

Annlegg (hvor vanskelig / lett er det å bytte annlegg i en Mk5? Er det noe man kan gjøre selv uten å lage alt for mye styr?)

GTI bakfanger lakkert i bilens farge, bortsett fra det i midten hvor eksosen stikker ut.

Mørkere baklykter (R32 eller Hella sine)

 

Angående senkesettet, så har jeg ett spm: Jeg har en fetter som studerer nede i Polen akkurat nå. Kan jeg spare penger på å la han kjøpe med ett senkesett og ta det med hjem til Norge? Hvordan blir det med toll og slikt?

 

Hvordan bør jeg gå fram med chipping av bilen? Og hvor mye kan jeg hente ut fra motoren uten å måtte gjøre noe med bilen?

 

Dette blir en tråd med masse spørsmål, og jeg håper dere kan hjelpe en 18 åring med disse!

 

Til slutt slenger jeg opp noen inspirasjonsbilder:

http://img340.imageshack.us/i/mk5golf523.jpg/

http://img405.imageshack.us/i/mk5golf443.jpg/

http://img181.imageshack.us/i/mk5golf441.jpg/

http://img707.imageshack.us/i/img1315z.jpg/

http://img708.imageshack.us/i/446156291863ae926064.jpg/

 

Mvh

Dusy

Endret av Dusy

Er newbee..så vær snill..hehe..:D

er 12 år :) og jeg tuller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig med respons her a gitt :(

 

Men litt updates skal dere få hvert fall, selv om det er nedtur updates. :(

Merker at bilen lager sånne rare hule lyder, som om jeg kjører på høyt turtall selv om nåla står på 2k omdreininger. Veldig irriterende, og det høres også ut som om det kan komme fra dekkene, men der er jeg veldig usikker.

 

Hva tror dere det kan være? Vanskelig å forklare lyden med ord, men håper noen kan forstå dette! :P

Er newbee..så vær snill..hehe..:D

er 12 år :) og jeg tuller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Har ikke skjedd så mye nytt egentlig. Bilen har nettopp vært p¨¨ 120k service. Pengene har gått til å drite bilen og ha den på veien, og samtidig betale mamma for bilen. Men kommer gode økonomiske tider nå framover, og ser etter justerbart senkesett. Nye felger og dekk kommer nok ikke før på vårparten.

Første prioritet med neste lønning nå blir å skifte høyre staget foran, da den gir fra seg noen ulyder. Lærer fort at det er dyrt å kjøre hardt.

 

Skulle bare ønske jeg hadde mer tid til den og mer penger.

 

Kan slenge opp noen ferske bilder av bæret i hvert fall! :)

 

_9170509.jpg

_9170481.jpg

_9170484.jpg

_9170487.jpg

_9170518.jpg

_9170515.jpg

 

Det er nesten utrolig hvor mye man kan bli glad i en bil..:happyhappy:

Endret av Dusy

Er newbee..så vær snill..hehe..:D

er 12 år :) og jeg tuller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Dårlig med respons her gitt..men oppdaterer for det om (dreper litt tid)

 

Etter mye stuk har jeg endelig fått skiftet om til vinterdekk, og gud forby, den ser skikkelig tøff nå! Slenger opp noen bilder senere, kanke dere mase litt a? Haha. Men bear in mind, felgene er veldig skitne ettersom mamma ikke gadd å vaske de før hun satte de inn for sommern. Har prøvd å få vekk det verste, men må nok kjøpe litt stash for å få dette vekk. Tips til felgrens anyone?

Er newbee..så vær snill..hehe..:D

er 12 år :) og jeg tuller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg skal slenge ut noen bilder, nå er den skitten og dekket av snø :(

 

Er veldig mye fram og tilbake med valg av felger, men tror jeg har kommet fram til en beslutning! RML Snowflakes http://fifteen52.us/wp-content/uploads/2010/05/4913468755_a29ed082b0_z.jpg

 

Er 18", men vet ikke hva slags oppsett jeg skal gå for. Noen som kan hjelpe meg? Er 2 valg: 1. ET35 2. ET45 Bolt Pattern: 1.5x100 2. 5x112

 

Er som å lese gresk for meg dette..

Er newbee..så vær snill..hehe..:D

er 12 år :) og jeg tuller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her så kanskje det ikke blir så gresk: http://www.dekkdimensjoner.no/?p=felginfo

 

ET=innpress, Jo mindre ET jo lengre vil felgen stikke ut fra bilen. (EDIT!!!!)

 

Golf 5 har vel boltsirkel 5x112

Endret av elwood84

VW Tiguan 110tdi excl.R-Line

Audi TT 2.0 TFSI 2007-solgt

Golf V 2.0 FSI 2004 - solgt

Golf IV 1,6Highline 1999-Solgt

Citroen zx 1,4i Harmonie - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 18", men vet ikke hva slags oppsett jeg skal gå for. Noen som kan hjelpe meg? Er 2 valg: 1. ET35 2. ET45 Bolt Pattern: 1.5x100 2. 5x112

 

Er som å lese gresk for meg dette..

 

På Golf V bør du generelt sett ha mellom ET 40 og ET 50. ET45 er det de fleste dekkforhandlere anbefaller iallefall (har det selv) :).

06 Golf V GT TSI

[x]04 Golf V 1,6 FSI Sportline

[x]97 Vw Vento 1,6 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her så kanskje det ikke blir så gresk: http://www.dekkdimensjoner.no/?p=felginfo

 

ET=innpress, Jo større ET jo lengre vil felgen stikke ut fra bilen.

 

Dette er feil, lavere ET vil gjøre at felgen stikker lenger ut.

 

"avstanden fra felgens anleggsflate mot navet til senter av felgen. altså hvis felgens anleggsflate mot navet er i midten av felgen, er ET=0. hvis felgens anleggsflate mot navet er fks 45mm mot ytterkanten av felgen i forhold til senter på felgen, er ET=45. hvis felgens anleggsflate mot navet er fks 30mm inn mot bilen i forhold til senter på felgen, er ET=-30.

"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger meg flat. Du har rett olsen. Illustrasjonen på siden jeg linket til viser da et negativt innpress. Riktig?

Så desto lavere innpress, desto lenger stikker felgen ut fra bilen.

VW Tiguan 110tdi excl.R-Line

Audi TT 2.0 TFSI 2007-solgt

Golf V 2.0 FSI 2004 - solgt

Golf IV 1,6Highline 1999-Solgt

Citroen zx 1,4i Harmonie - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUSEN takk for hjelpen :)

 

Har noen av dere erfaringer med å kjøpe felger fra USA? Lønner det seg egentlig? Har så veldig lyst på felger ingen andre har, på en måte..:doh

 

Har regna ut hva det kommer til å koste sånn ca for felgene + frakt. Litt i overkant av 10.000,-. Det er vel ikke så ille det! Kan jo slenge på noe rimelig dekk også..hva syntes dere?

Endret av Dusy

Er newbee..så vær snill..hehe..:D

er 12 år :) og jeg tuller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørs på hvem side av bilen felgen på bilde skal sitte på.. på høyere side, da er det rikitg at det er negativt innpress

 

kan ikke forklares bedre enn: Positivt innpress bygger felgen inn mot bilen og negativt innpress bygger felgen ut fra bilen.. alt høyere enn innpress på 0 er positivt innpress og alt som er lavere enn 0 er negativt.

 

Se for deg en linjal som du hadde på skolen, som gikk begge veier, med 0 på midten, om dere også hadde sånne:P

 

Men nå tilbake til bilen:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår