Gå til innhold

håndbrekk virker ikke framover

Ranger emnet


Radial

Anbefalte innlegg

hei!

 

Fått 2'er feil for svakt brekk på EU...siden detta er en Jeep med automat, så brukes brekket ca aldri(ruster opp).

 

Jeg har derfor kjøpt nye skiver (og klosser, urelevant), brekk-sko og monterings-sett.

 

Prøvd å justere så godt jeg kunne, med ganske bra låsing på hjula på 3 knepp.

 

Så RYGGER jeg bilen ut av garasjen og setter på brekket, og det låser med en gang. Så kjører jeg framover, og da kan jeg dra brekket HELT til topps, og det låser faen meg ikke noe omtrent!

 

Er det noen som har en god logisk forklaring på hvordan detta kan skje? Jeg har på følelsen av at dette har noe med mekanismen til brekket å gjøre...kanskje stuck elns, men hva er teorien bak dette? :S Brekk som virker bakover men ikke framover er snodige greier!

 

TAkker for alle svar!

 

Mvh

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som noe i mekanismen som har hoppet av siden du plutselig kunne dra brekket til tops uten noe effekt i den.

At den låser bakover men ikke fremover, har du montert bremsesko riktig vei ? er forskjell på sko som skal vende bakover og dei som skal vende forover i trommelen, er fremre sko montert bak og bakre montert foran, så kan du få denne effekten

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde det vært så enkelt...men det er ingen selvjustering :P hehe!

 

 

bånda er "permanent" justerbare i bånn med en skrue, og det er en slags "sakse"-lenke på toppen som drar bånda ut til hver side... Akurat funksjonen er det ikke noe problem med å forstå.

 

Det er heller Feilen jeg sliter med...hva kan forårsake at brekket funker bakover, men ikke framover... :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som noe i mekanismen som har hoppet av siden du plutselig kunne dra brekket til tops uten noe effekt i den.

At den låser bakover men ikke fremover, har du montert bremsesko riktig vei ? er forskjell på sko som skal vende bakover og dei som skal vende forover i trommelen, er fremre sko montert bak og bakre montert foran, så kan du få denne effekten

 

Det var det beste tipset jeg har fått sålangt: Skoa på feil sted ja! Hmm... du tenker da på "lengden" på sliteflatene, sannt? da en av dem (fremre eller bakre) skal være lengst?

 

Jeg hadde nemlig en skikkelig case når jeg skulle bytte...for jeg syns Alle brekkskoa var like...Prikk like, derfor tok jeg det litt likegyldig hvor de ble plassert.

Men jeg sammenlignet bare 2 og 2... ikke alle 4, kan være det ligger noe i det der gitt.

 

Uanz, åpner opp shiiiten på søndag.

Hvilken "sko" er det som tar mesteparten av "krafta" når man triller framover? Må være den Bakre skoen da?

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du monterte og justerte, slakket du vaierene helt før du strammet inntil bånda?

Vet også at en del bilmerker (deriblant BMW) faktisk ikke tåler uoriginale deler. Forrige bilen min så var ALT gjort riktig, men der var brekket en vits, takket være at uoriginale deler ikke traff trommelen mer enn med en brøkdel av båndene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du monterte og justerte, slakket du vaierene helt før du strammet inntil bånda?

Vet også at en del bilmerker (deriblant BMW) faktisk ikke tåler uoriginale deler. Forrige bilen min så var ALT gjort riktig, men der var brekket en vits, takket være at uoriginale deler ikke traff trommelen mer enn med en brøkdel av båndene.

 

Det er jo forsåvidt u-orginale deler det brukes ja...men jeg vet at hele anleggsflata ligger inntil, da jeg så "hele" anleggsflata var noe slitt etter at jeg herja for å prøve å få brekket til å låse :P

Men nei, jeg slakket ikke kablene....ogklart, det kan lure meg litt, for da legger den jo inn nederst til Sist..eventuelt ikke i det hele tatt.

Da har jeg enda noe fornuftig å gjøre på søndag... :)

 

Noen som veit hvor sunnt det er å Jekke i Bakaksel-klokka på Jeep'er?

Trur det kan være fornuftig å få bilen på bukker for en gangs skyld, men da må jeg enten ha en meter høy jekk, eller jekke på bak-klokka...hehe :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår