Gå til innhold

2 Dager etter kjøp er bilen ubrukeling, mulig å heve kjøpet?

Ranger emnet


revobaby

Anbefalte innlegg

Til trådstarter:

 

Jeg ville kontaktet forbrukerrådet, og hørt hva de hadde å si. Man har nok endel rettigheter ved kjøpsloven :)

 

Dette er jo åpenbart feil han visste om.

 

Ikke hør på hva folk her inne sier. 90% er bare piss!

Nå vet ikke jeg hvem som skriver mest piss her....

Hvorfor er det åpenbart at dette var feil han visste om? Rådebank kan ha maaange årsaker, og all den tid det ikke var bank i motoren ved overlevering så har selger sitt på det tørre. Reklamasjonsrett er nemlig ikke det samme som garanti. Reklamasjonsrett har man bare hvis selger bevisst har unndratt viktige opplysninger om feil han burde visst om.

Så lenge bilen ikke lakk kjølevæske eller hadde rådebank når handelen fant sted, så har ikke selger noe ansvar utover det. Det er vanskelig/umulig å få en motor med rådebank til å være stille noen dager

Selger har heller ingen form for garanti på hvordan denne bilen er blitt brukt etter handelen. Selger man en 15 år gammel bil så kan man ikke som privatperson betale alle reprasjoner for all fremtid.

 

Men at noen kan svi av 110 store på en 15 år gammel bil uten å ha mulighet til å skru litt selv er mer enn jeg begriper. En 2005 Corolla ville vært et bedre kjøp da

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ok, hvis det viser seg at jeg ikke kommer noen vei med dette, hvor kan jeg finne en god SR20DET??? Kan jo ikke gi opp 200'n min så lett.. Også bare for morroskyld; Er det mulig å få den godkjent å på skilter med noe annet enn original motor.. Rekkesekser? V6? V8?! ... evt CA18DET?

 

Takker for innspill alle sammen.

Endret av revobaby

Det er bare å slippe clutchen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter:

 

Jeg ville kontaktet forbrukerrådet, og hørt hva de hadde å si. Man har nok endel rettigheter ved kjøpsloven :)

 

Dette er jo åpenbart feil han visste om.

 

Ikke hør på hva folk her inne sier. 90% er bare piss!

 

Jaa, for DRFT-R vet absolutt ingenting om SR20 motoren i det heletatt..!

 

Ok, hvis det viser seg at jeg ikke kommer noen vei med dette, hvor kan jeg finne en god SR20DET??? Kan jo ikke gi opp 200'n min så lett.. Også bare for morroskyld; Er det mulig å få den godkjent å på skilter med noe annet enn original motor.. Rekkesekser? V6? V8?! ... evt CA18DET?

 

Takker for innspill alle sammen.

 

Eneste du kan spørre om motorbytte til en motor som ikke ble levert orginalt i denne bilen, er statens vegvesen.

 

Her inne vil du få like mange forskjellige svar på dette spørsmålet som det er brukere.

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du passa på motortempen under kjøring?

Ser for meg at du har varmkjørt motoren, fått sprekk i toppen, mista masse olje/vann og derfor mista varmeapp og fått masse godlyder i maskina selv om du bare kjørte rolig.. Det vil nok medføre litt vanskelig tomgang også om toppen har sprekt.

 

Er fort gjort å koke en motor selv om du kjører rolig, hvis en slange for eksempel har hoppa av og du ikke følger med på tempen der og da.. Kanskje du har funnet en avhoppa slange for allt vi vet, satt denne på plass igjen og prøver nå å få vridd skyld tilbake på selger av bilen fordi du har tabba deg ut..

 

Sier ikke at det er sånn, men for allt vi vet så kunne det likegjerne vært sånn det skjedde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få rådebank i en motor, så skal man enten kjøre skamhard på dårlig olje, eller ha manglende oljetilførsel, enten pga oljepumpe eller lite olje, dette gjelder selvfølgelig en frisk motor.

 

Det første jeg ville gjort var å fått noen med peiling, til å høre på "rådebanken", ikke drive på å starte den selv.

 

Uten å ha kjennskap til SR-toppene, så sett at topp/topppakning går mellom en sylinder og oljetilførselskanalen, så vil motoren slurpe i seg olje og ryke blått, gå stygt, og rakle som satan fra toppen.

Ett annet alternativ, er varmskjæring, med påfølgende skjørtebank og defekte ringer.

 

Som du sikkert skjønner, kan det være mye rart som er galt, og i verste fall så har selger solgt deg en motor som er sliten men funker greit, og kanskje har jallatetta en oljelekk.

Hva forventer du av en 15 år gammel sportsbil, at den skal være fint kjørt.

 

Stopper du i tide med rådebank, så er det ikke mye som skal til heller, fikk det på gamlebilen jeg, pga diesel i olja, trykket var ok, men det banket, stoppa med en gang.

Skifta olje, og aldri hørt en ulyd etterpå, ikke spon i olja, bra trykk.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulle... Kødderu du nå eller? Hva har slark i turboen å si på rådebank egentlig?

 

Til trådstarter.. Det virker ikke som om du har så ALLVERDENS med peil når det kommer til bil/motor generelt (uten å være drittsekk ment) men tror du skal holde deg til de motorene som originalt er der.

 

jeg ser for meg en som ikke helt klarer å feilsøke et rådebank bygge om til v6/v8 ellerno lignende.. det er ikke akkurat som å smøre matpakka si for å si det slik!

 

Einar. har man fått rådebank så er det forseint! det kan bare bli værre! Det som du muligens har opplevd er kraftig klakking hos løfterne om de er hydrauliske. det kan nesten høres ut på samma måten. lyden khøres uansett ut som at den kommer ovenifra!

 

Om det lukter bensin av olja di så er dette tydlig tegn på gjennomslag av trykk, ergo gåene stempelringer.

 

Men rådebank får du fordi veiva ikke for nok kjøling/smøring, og da tar du veiv/råde lagrene dine.

Om du får slark i veiva, vil du få LANGE spon i bånnpana di som kommer av at aksiallageret blir slipt ned av veiva.

 

 

Hansien.. jeg kanke en dritt om SR20 ;) jeg bare gOogler;)

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett med sr, eller gå opp til rb.

 

dette er en gatebil. ikke bane. ikke har han rå til å kjøpe en Rb motor og ikke har han kunnskap til å bygge om!

 

 

Trådstarter, for å få en grei motor kan du alltids sjekke rundt på http://www.powerdrift.no eller på Nissan sitt klub forum. tror det er noe 200sxogn.no ellerno slikt

 

men se godt på hva du handler. mye kommer rett fra banebiler.

greit å gå over og eventuelt overhale så har du et bra utgangspunkt!

om alt med motoren din er ok, kan du jo alltids bruke penger på å bygge opp den du HAR; ergo smidde råder og stempler, andre dyser, annerledes turbo, nye lagere, toppakning og slikt. og eventuelt få den mappet om

 

for 40lapper kan du kjøre med 300hk på hjula til daglig bruk

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar. har man fått rådebank så er det forseint! det kan bare bli værre! Det som du muligens har opplevd er kraftig klakking hos løfterne om de er hydrauliske. det kan nesten høres ut på samma måten. lyden khøres uansett ut som at den kommer ovenifra!

Det var nok ingen tvil om at det var rådebank jeg hørte, men den var pga manglende oljefilm da det var kommet ganske mye diesel i olja, men det gikk ikke tørt, og det ble stoppet umiddelbart.

 

Men det jeg skulle fram til,er at om man stopper så fort lyden kommer, så hender det ofte at man slipper billig unna, som bare å skifte lagerskålene, men skader på veiv og spon i smøresystemet blir bare større om man fortsetter.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er sant. men ved rådebank generelt er det stor fordel å bytte lagrene uansett! men å spare seg for å spre olja er jo en annen sak;)

 

merkelig nok mener han her at det ryker som faen også.. enten så har han fått olje eller vannet gjennom pakninga også virker det som!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan og komme med en annen erfaring jeg har hatt.

 

På bilen min, en mb diesel.

 

Der skiftet jeg rådelager, stempelringer, slipesett, honet opp sylindrene og litt slikt etter 2 knekte ringer og over 400k km.

Fikk dette sammen igjen, så røyk en slange, og bilen gikk varm rimelig fort, da sprakk toppen på 5 av seks sylindre.

 

Fikk bilen hjem, og eksperimenterte litt, da det frista lite å åpne motoren igjen.

Fikk en skarp bankelyd, skikkelig hard.

Minte en del om kryssboltbank.

 

skjønte jo fint lite, og lurte på om det var feildim lager eller noe.

 

Det var vann som kom inn i forbrenningsrommet, og lagde vel en rimelig hard teningsbank, så en topppakning kan lage bankelyder også, men tror det kun er aktuelt på diesel pga den allerede høye kompen.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det forekommer ikke på bensin væffal

 

Vet du hva beste måten for innvendig vask av motor er?. Sprøyte vann inn i kammeret mens den jobber!

 

Dette gjorde jeg min gamle motor før jeg skulle demonteret. lot bilen jobbe på tomgang, sprøytet inn ca 1dl vann i form av spray ikke dråper.

 

når jeg demonterte motoren var stempler og ventiler og topp så rene at det så ut som at det var nyslipt!

det var ingen lyd da, hverken på den eller på hiluxen min, som til og med har gorgla par liter vann gjennom turboen og ut i eksosen da jeg kjørte offroad. du vil bare merke det på tomgangen. så det må ha vært et spesielt tilfelle. om tenningsbank lager SÅ mye lyd pga vann kan jeg ikke forestille meg egentlig

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår