Gå til innhold

Ingen reaksjon når jeg vrir nøkkelen. Starteren? Batteriet?

Ranger emnet


GeeZuZz

Anbefalte innlegg

Er en bil som har stått ubrukt i ca 1 år. Har koblet på en fulladet "jump starter" til batteriet, og får da lys i dash og slikt, men når jeg vrir nøkkelen for å starte bilen er det null reaksjon, ikke en lyd. Lyset i dashet blir bittelitt svakere når jeg vrir nøkkelen.

 

Det at jeg får lys i dash burde vel være indikasjon på at problemet ikke er i batteriet?

 

Starteren på bilen er ny, dvs, den er ca 4 år gammel, men bilen er knapt brukt, har stått parkert. Om problemet var med starteren, burde jeg ikke i det minste høre en klikkelyd eller noe lignende?

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har et lignende problem.

har en bil hvor det ikke skjer noe når jeg vrir om, kan høre batteriet jobber er det eneste. så starteren er gåen.

 

men går det fint og trille en bil i gang uten starter egentlig? :P

 

Det er starteren som trenger masse strøm når bilen skal startes.

Er batteriet dårligt,vil ikkje starteren få nok strøm til å starte bilen.

Da kan du trille igang bilen istedet

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo latt samme bil stå oppimot et år ubrukt før, flere ganger og da har den alltid startet uten problem med strøm fra en sånn "Jump starter".

 

Det er det at det er NULL reaksjon som gjør meg bekymret for at det er noe annet - hadde det vært for lite strøm ville vel det vært antydning til at starteren beveget seg.

 

Men får teste å skaffe en batterilader, og lade det opp over natten.

 

Er for øvrig Automatgir, og bilen er plassert kinkig til, så trilling går ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er starteren som trenger masse strøm når bilen skal startes.

Er batteriet dårligt,vil ikkje starteren få nok strøm til å starte bilen.

Da kan du trille igang bilen istedet

 

helt sikker på at det bare er batteriet? skulle vært antydning til den prøver og starte for det nok strøm på batteriet til å kjøre musikk anlegget ihvertfall. har trengt å lade batteriet til en bil før, men da prøvde den ihvertfall. her er det ingenting som dreier i motoren, men alle instrumenter lyser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lignende problem tidligere i vinter. Da var det den ene cella i batteriet som var gåen, og dette skjedde over natta. Så jeg kjøpte meg et nytt batteri og da var alt i orden.

 

Men var det likevel strøm på resten av elektronikken i bilen før du byttet?

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan oppleve at det lyser i dashbordet selv om det er for lite strøm til startmotoren. En startmotor trekker vesentlig mer strøm enn et par glødelamper på 0,5w.

Hvis en av cellene i batteriet er defekte, vil de kortslutte, og føre til at spenningen fra batteriet blir lavere. Det trenger ikke å være så mye, men det er nok til at startmotoren ikke slår inn.

 

Og hvis du gjentatte ganger lar bilen stå LENGE, for eksempel 1 år som du sier selv, er det ikke rart at batteriet ditt ikke funker lenger. Ting blir slitt, vet du. Så selv om ting har gått fint flere ganger, er det ikke sikkert det fortsetter slik til evig tid. Lån deg et nytt batteri og prøv.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk start på den... Er tydeligvis batteri-boosteren som ikke fungerer skikkelig, for når jeg fikk fatt i et par gode gamle starkabler startet den noe overaskende uten problemer, på første forsøk.

 

Men, batteriet ladet ikke (batteri-lyset i dash var på), så den var helt dau igjen når jeg skrudde den av etter litt kjøring. Når jeg så skrudde den på igjen (med startkabler) litt etterpå var riktignok lyset for lading av, slik det skal, men fikk ikke sjekket om den faktisk lader. Tror uansett et nytt batteri bør anskaffes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle du neste gang slite med å finne ut av om starteren funker eller ikke så gjør du det ved å koble den direkte til batteriet. Det gjør du ved å nappe ut styrestrøm-ledningen (den lille ledningen inn på starteren), og kobler den direkte til batteriet. :)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår