Gå til innhold

Trenger eksperthjelp. [Bilder]

Ranger emnet


morty89

Anbefalte innlegg

Trenger som sagt litt eksperthjelp til å finne ut hvordan jeg skal kvitte meg med noen stygge merker/riper på carinaen min. Her er noen bilder for å kartlegge skadene.

 

Klikk på bildene for å få stor versjon.

 

 

 

Bilde 1 - Dyp ripe man hvor man kan få neglen nedi.

612526.jpeg

 

Bilde 2 - Brennmerke fra poleringsmaskin

612528.jpeg

 

Bilde 3 - Brennmerke fra poleringsmaskin

612529.jpeg

 

Bilde 4 - Brennmerke fra poleringsmaskin

612530.jpeg

 

Bilde 5 - Brennmerke fra poleringsmaskin

612531.jpeg

 

Bilde 6 - Mange stygge merker. lakk som er skrapt opp flere steder. grove riper.

612532.jpeg

 

 

Det jeg lurer på er om det er en måte å fikse dette på selv? Eller er jeg nødt til å levere fra meg bilen på et karosseriverksted? Hva vil det i så fall koste tror dere?

 

Setter stor pris på alle innspill. Håper noen har erfaring/råd og vise til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooooops!!

 

Her har det gått hardt for seg ser det ut som med aktiv kanting av pad på roterende maskin..

 

Er nok desverre bare å få dette omlakkert som nevnt over. Skal du få et nogenlunde resultat må du nok ha en del utstyr, og da kan det heller være greit å legge på noen lapper å få en proff til å gjøre jobben er jeg redd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen noenlunde ok fremgangsmåte å få gjort dette på selv? Finnes det f.eks en video med step by step guide, eller noe lignende? Eller er det noen her inne som kunne gitt meg en liten leksjon i å fjerne slike riper? Karosseriverksted er siste mulig utvei, og jeg ser gjerne alt av mulige løsninger før jeg tar det steget. Arbeidslyst og lærevillighet har jeg mer enn nok av, det er kompetansen som ikke er på topp;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du absolutt skal gjøre dette selv så kan du jo teste på et panel.

 

Stripp området får lakk ved å pusse det ned med pussepapir. Da bør du bruke pussemaskin for enkelhetens skyld. 240 papir synest jeg er mer enn nok grovt for å strippe lakk. Gå så over med 600 korning etterfulgt av gjerne 800/1200 korning. Der hvor det er plast trenger du plast primer og ellers trenger du vanlig primer. Kan nok også med fordel bruke litt filler på en del av områdene. Puss så over området og legg evt primer på nytt. (Kontrastpulver kan være kjekt å ha når du skal pusse)Så var det å lakke over med riktig fargekode baselakk. Spray flere strøk til du er fornøyd. Sist gang jeg gjorde en slik reparasjon sprayet jeg først et tynt strøk, så et tykt strøk og oversprayet et siste strøk vått. Dette ga et OK resultat, men ikke noe mer enn det. Så sprayer du X antall lag med klarlakk over der. Gå uansett for 2k klarlakk..

 

Støvfrie lokaler og masse maskering er et must for å få det nogenlunde bra.. I tillegg trenger du godt med varme for at lakken skal få herde "skikkelig." Gå får sprayboks som du får presset hos en lakkerer, da disse som regel har mye bedre dyser enn for eksempel Torshov eller BT bokser. Et gammelt garasjetriks er å legge presenning under bilen og pøse på med vann for å unngå at støv virvler seg opp.

 

Tror også med fordel at du skal ta sikte på å ta hele paneler, for å "fade-ut" og få et bra resultat er ikke enkelt.

Ta en titt på 3M sine sider for litt instruksjonsvideoer:-)

 

Nå er ikke jeg noen fagmann innenfor dette feltet, men jeg har i gjort dette et par ganger før med som nevnt et ok resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår